МЕТОДИ РОЗВИТКУ ТЕХНІЧНИХ НАВИЧОК ГРИ НА УДАРНИХ ІНСТРУМЕНТАХ УЧНІВ-ПОЧАТКІВЦІВ ДМШ

Ключові слова: технічні навички, класифікація технічних навичок гри на ударних інструментах, методи навчання гри на ударних інструментах учнів-початківців, запис нот для ударної установки

Анотація

У статті розглянуто суть поняття «технічні навички» як сукупність форм рухів, прийомів гри на ударних інструментах, які дають змогу вільно, упевнено та стабільно виконувати ігрові завдання, ритмічні послідовності, музичні твори. Систематизовано технічні навички гри на ударних інструментах учнів-початківців у чотири групи: навички готовності ігрового апарату (постава, посадка, положення корпусу і рук відносно паличок, інструментів), слухові навички (чуття темпу, метру, ритму, навички вслухатися у власну гру, у гру іншої партії); інтелектуальні навички (концентрація уваги, розуміння та називання рухових операцій, дій, знання алгоритму (послідовності) дій, навички читання нот); виконавські навички (вільність, свобода рухів, доцільність, спритність, керованість рухами: координованість гри руками та ногами, просторова точність удару, звукова рівність); навички виконання різних прийомів гри (удар, дріб); навички копіювання (уміння повторювати за викладачем ігрові рухи, прагнення покращувати власний ударний звук, вдосконалювати стабільне та впевнене виконання). Описано досвід навчання учнів у класі ударних інструментів. Виділено групи методів: словесні (пояснення, бесіда, розповідь); наочно-слухові (показ, спостереження, демонстрування прийомів гри на ударних інструментах викладачем); практичні (робота учнів на інструменті, вправи); аналітичні (порівняння та узагальнення, розвиток логічного мислення); емоційні (підбір асоціацій, асоціативних рядів образів, художніх вражень, ігор); інтегровані. Запропоновано власний метод розвитку навичок читання нот із листа та розуміння нотного тексту за допомогою спеціального способу запису нот для ударної установки. Цей метод дає змогу учням-початківцям швидко записувати ритмічний матеріал, переходи та різні елементи барабанної техніки, сприймати, розпізнавати, розуміти і виконувати ритмічні послідовності на барабанній установці.

Посилання

Типова навчальна програма з навчальної дисципліни «Ударні інструменти» елементарного підрівня початкової мистецької освіти. (2020) / уклад. Є.І. Дудник, В.М. Зінченко. Київ. https://www.dnmczkmo.org.ua/wp-content/uploads/2020/02/tnp_udarni-instrumenty.pdf.
Рябцев І. (2023). Навчання грі на барабанах за методикою С.О. Макієвського. Студія Paratriplet. Уроки гри на барабанах. https://paratriplet.pro/methodology/.
Димченко С.С. (2021). Історія та розвиток методик гри на ударних інструментах. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя. 13. 150–154.
Соціолого-педагогічний словник (2004) / уклад. С.У. Гончаренко та ін. ; за ред. В.В. Радула. Київ: ЕксОб. Гончаренко С.У. (1997). Педагогічний словник. Київ: Либідь.
Словник української мови у 20-ти томах (2010). / гол. наук. редак. В.М. Русанівський. Київ: Наук. думка. https://slovaronline.com/browse/37269679-ea86-3e60-b205-4aae8b3f4d18/%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%B0.
Давидов М.А. (2004). Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста: підручник. Київ: Муз. Україна.
Переглядів статті: 24
Завантажень PDF: 14
Опубліковано
2024-06-28
Як цитувати
Залюбівець, С. М., & Гумінська, О. О. (2024). МЕТОДИ РОЗВИТКУ ТЕХНІЧНИХ НАВИЧОК ГРИ НА УДАРНИХ ІНСТРУМЕНТАХ УЧНІВ-ПОЧАТКІВЦІВ ДМШ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 32-37. https://doi.org/10.32782/ART/2024-1-5