ЕЛЕМЕНТАРНЕ МУЗИКУВАННЯ: ІСТОРІЯ, СУЧАСНИЙ ДОСВІД

  • Оксана Петрівна Крусь
Ключові слова: музикування, елементарне музикування, елементарна музика, елементарні інструменти, Карл Орф, Шульверк

Анотація

Зміст статті розкриває історичні аспекти та сучасний досвід елементарного музикування. Елементарне музикування, як вид музичної діяльності, педагогічний підхід і методика, вирізняється доступністю, комплексно використовує слово, музику, рух, гру на елементарному музичному інструменті, театралізацію, розвиває творчі та комунікативні здібності учнів, реалізовує принцип «навчання в дії». Елементарне музикування бере початок з педагогічних експериментів та методики “Orff-Sсhulwerk” Карла Орфа та Гунільд Кетман. Його першоджерелами є музикування різних народів світу. Метод елементарного музикування був змодельований і апробований німецькими педагогами у процесі проведення занять музикою в Гюнтершуле (школа музики та хореографії, м. Мюнхен). Пізніше елементарне музикування отримало розвиток у роботі К. Орфа на радіо, було створено більше десяти передач з музичного виховання, спрямованих на вихователів, учителів і батьків. Ці радіопередачі й елементарне музикування стали набирати популярність по всій Німеччині. Педагогічні принципи були втілені в п’ятитомному посібнику “Orff-Sсhulwerk. Musik für kinder”. Для впровадження ідей елементарного музикування був відкритий Орф-інститут для вчителів і вихователів. Елементарне музикування як методика базується на сприйнятті музики через слух, голос, тіло, рух, елементарний інструмент, взаємодію, які допомагають дітям засвоювати основи музики, танцю, театру. Елементарне музикування становлять: ритмізація та сольмізація віршів, мовні ігри та вправи, спів, вокальна імпровізація, гра на елементарних музичних інструментах, імпровізований рух, пантоміма, танець, спонтанна театралізація. Нині елементарне музикування є частино освітнього процесу закладів дошкільної, початкової, середньої, позашкільної та корекційної освіти. Педагоги активно використовують елементарне музикування для навчання учнів музики, розвитку музично-виконавських, творчих здібностей, як терапевтичний засіб. Елементарне музикування знайшло багато прихильників у сучасній музичній освіті України: створена громадська організація «Орф-Шульверк Асоціація України»

Посилання

Куришев Є.В., Куришева Л.К. (1994). Теорія та практика музично-естетичного виховання за системою К. Орфа, І–ІІ. Київ: ІСДОУ. 72 с.
Казанков О.О. (2010). Традиційна музика Африки (крім арабської та сомалійської). М.: Інститут Африки РАН. 108 с.
Медвідь Т.О. (2016). Становлення та розвиток загальної музичної освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 16. С. 140–145.
Orff С., & Keetman G. (1950). Orff-Sсhulwerk. Musik Für Kinder, 1. London: Schott Co. Ltd. 1950. 152 с.
Леонтьєва О.Т. (1984). Карл Орф: монографія. М.: Музика. 336 с.
Дебелая Ж.М., Чорноіваненко Н.М. (1980). Пошуки шляхів формування духовного світу людини засобами музики. Музика у школі: збірка статей. Вип. 6. Київ: Муз. Україна. С. 16–23.
Беренбойм Л.А. (1979). Елементарне музичне виховання за системою Карла Орфа. М.: Сов. композитор. 334 с.
Азарова А.І. (2012). «Шульверк» Карла Орфа як система розвитку музичного слуху дитини. Студії мистецтвознавчі. Вип. 3. С. 66–72.
Тютюнникова Т.Е. (2003). Бачити музику та танцювати вірші… Творче музикування, імпровізація та закони буття. М.: Едиториал УРСС. 264 с.
Тютюнникова Т.Е. (2000). Уроки музики. Система навчання К. Орфа. М.: АСТ Астрель. 96 с.
Матвієнко С.І. (2017). Теорія та методика музичного виховання дітей дошкільного віку : навчальний посібник. Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя. 298 с.
Гудкін Д. (2013). Співай, грай, танцюй! Введення в Орф-педагогіку. М.: Видавництво «Классика-XXI». 256 с.
Завалко К.В. (2010). Теоретичні аспекти впровадження методики елементарного музикування Карла Орфа в сучасну педагогічну практику. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. Випуск 10. С. 178–184.
Куцан О.Г. (2013). Роль музикування у формуванні музичного сприймання молодших школярів. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць. № 19. С. 49–52.
Рева В.П. (2017). Системи музичного виховання. Могильов. 72 с.
Ростовський О.Я. (2011). Педагогічна концепція і методична система музичного виховання Карла Орфа. Теорія і методика музичної освіти Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. С. 98–104.
Черкасов В.Ф. (2014). Теорія і методика музичної освіти. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 472 с.
Трофимчук О.І. (1993). Школа колективного музикування. Рівне: РДІК. 37 с.
Технологія колективного музикування. (2019). Укл. О.О. Гумінська. Рівне: РДГУ-РОІППО. 60 с.
Переглядів статті: 53
Завантажень PDF: 33
Опубліковано
2023-12-05
Як цитувати
Крусь, О. П. (2023). ЕЛЕМЕНТАРНЕ МУЗИКУВАННЯ: ІСТОРІЯ, СУЧАСНИЙ ДОСВІД. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (2), 33-38. https://doi.org/10.32782/ART/2023-2-6