РОЗГЛЯД СТРУКТУРИ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОСОБИСТОСТІ НА ЗЯНЯТТЯХ З ПСИХОЛОГІЇ ТВОРЧОСТІ

  • Наталія Василівна Гатеж Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича https://orcid.org/0000-0002-0337-8258
Ключові слова: творчість, творчий потенціал, творча особистість, творчі здібності, підготовка фахівців у галузі мистецтва

Анотація

У статті розглядаються питання методики вивчення структури творчого потенціалу особистості на заняттях з психології творчості зі здобувачами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація»; проаналізовано зміст поняття «творчий потенціал», «структура творчого потенціалу особистості». На основі проаналізованої наукової джерельної бази творчий потенціал особистості визначається як об’єктивними можливостями, так і внутрішньо-особистісними чинниками, серед яких провідна роль належить творчим здібностям. Сформульовано внутрішні та зовнішні умови творчої діяльності: внутрішні – відкритість до нового досвіду; внутрішнє оцінювання; здатність до незвичайних поєднань; зовнішніми умовами є: психологічна безпека і захищеність, психологічна свобода самовираження. Визначено структурні компоненти творчого потенціалу людини, де ключове місце займають такі якості, як швидкість, гнучкість, оригінальність і точність мислення та добре розвинене інтуїтивне мислення. Проаналізовано також різні методи та технології, які застосовуються на заняттях зі здобувачами освіти першого (бакалаврського) рівня при вивченні досліджуваної теми, які оптимізують процес засвоєння базових понять і теорій. Особливого значення надано проблемному методу навчання. У статті викладено ключову ідюя проблемного навчання, що полягає у розвитку творчих здібностей через використання проблемних завдань. Акцентовано також, що дотримання умов для створення проблемних ситуацій, спрямованих на стимулювання інтелектуальної активності та самостійності мислення у студентів, передбачають ряд певних аспектів. Висвітлено застосування діалогічних методів, серед яких: «Діалог у колі», діалог у форматі «запитання-відповідь», «Діалог абсурду», техніка «Круглий стіл»; проаналізовано стисло застосування методів командних ігор: змагання аналітиків-коментаторів, змагання редакторів, гра «Види та форми психологічних явищ».

Посилання

Максименко, С.Д. (2006). Генеза здійснення особистості. Київ: ТОВ «КММ». 240 с.
Сова, М. О., Дєніжна, С. О., Пєтухова, І. О. (2022). Психологія творчості: навчальний посібник. Ірпінь: Державний податковий університет. 392 с.
Лукановська, А.В. (2010). Творчий потенціал особистості: структурні компоненти/ Збірник наукових праць КПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. Проблеми сучасної психології. Випуск 8. С. 630–644.
Ляховець, Л.О. (2020). Методика викладання психології: навчально-методичний посібник. 2-ге вид., допов. Чернігів: НУ «ЧК» імені Т.Г. Шевченка. 272 с.
Бойко-Бузиль, Ю. Ю., Горбенко, С. Л. та ін (2012). Методика викладання психології у вищій школі: навч. посіб. Київ: Атіка. 272 с.
Переглядів статті: 9
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2024-12-27
Як цитувати
Гатеж, Н. В. (2024). РОЗГЛЯД СТРУКТУРИ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ОСОБИСТОСТІ НА ЗЯНЯТТЯХ З ПСИХОЛОГІЇ ТВОРЧОСТІ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (4), 22-26. https://doi.org/10.32782/ART/2024-4-4