ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В КОМАНДІ

  • Марія Станіславівна Денисюк Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0003-2132-6598
Ключові слова: професійна підготовка, майбутній педагог, вчитель, освітній процес, командна взаємодія, робота у команді

Анотація

Статтю присвячено вивченню досвіду зарубіжних університетів з проблеми підготовки майбутніх педагогів до роботи у команді й розгляду можливостей використання позитивних напрацювань у практиці вітчизняних закладів освіти. Встановлено, що у підготовці майбутніх педагогів у США дедалі більшої популярності набуває тенденція обміну досвідом у межах команди, що сприяє професійному зростанню кожного із її членів. У цьому контексті використовуються різні форми професійного розвитку, орієнтовані на співпрацю. Розглянуто рамкові умови для роботи команди майбутніх педагогів, встановлення яких запропоновано німецькими дослідниками і до яких віднесено: конструктивне ставлення до командної роботи, підтримка команди, довіра до членів команди, оцінка внеску кожного. Акцентовано на новітньому підході Інституту політики навчання щодо використання тих моделей, які виявились успішними, й узагальнення їх основних елементів для подальшого застосування у процесі професійної підготовки. Розглянуто визначені загальні елементи цих ефективних підходів: зосередженість на змісті, включення стратегій активного навчання, залучення вчителів до співпраці, використання моделювання, надання коучингової і експертної підтримки, зворотній зв'язок і рефлексія, застосування протягом тривалого часу. У світовому масштабі добре зарекомендувала себе у підготовці майбутніх педагогів до роботи у команді система Data Wise, яка була розроблена педагогами державних шкіл Бостона і дослідниками Гарвардської вищої школи освіти. Проаналізовано ідею підготовки майбутніх педагогів до перспективної роботи у мультипрофесійних командах, до яких входять вчителі, директори шкіл, вчителі спеціальної освіти, асистенти інтеграції і вихователі. Констатовано, що врахування досягнень іноземних науковців може сприяти вдосконаленню процесу професійної підготовки майбутніх педагогів у цілому, а не тільки в аспекті командної роботи. Перспективними напрямами подальших досліджень визначено розроблення технології формування здатності майбутніх педагогів до командної взаємодії у професійній діяльності з урахуванням наявних здобутків вітчизняних і зарубіжних науковців.

Посилання

Галузинський, В., Євтух, М. (1995). Педагогіка: теорія та історія: навч. посібн. для студ. Вузів. К.: Вища шк., 1995. 237 с.
Грудинін, Б. (2014). Педагогічна взаємодія: вимоги в контексті особистісно орієнтованої освітньої парадигми. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 5 (39). С. 245–255.
Ольшевська, Я. (2014). «Педагогічна взаємодія» у системі відносин «викладач-студент». Міжнародні Челпанівські психолого-педагогічні читання. С. 422–428.
Яковишина, Т. (2011). Педагогічна взаємодія: ретроспективний аналіз та сучасний стан проблеми. Наука і освіта. № 4. С. 487–491.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
Härter, G., Öttl, Ch. (2003). Unschlagbar durch gutes Teamwork. Praktische Tipps für den Erfolg in der Gruppe. BW Verlag.
Hiebert, J., Morris, A.K., Berk, D., Jansen, A. (2007). Preparing teachers to learn from teaching. Journal of Teacher Education, 58, 47-61.
Jensen, B., Sonnemann, J., Roberts-Hull, K., Hunter, A. (2016). Beyond PD: Teacher professional learning in highperforming systems, Australian Edition. Washington, D.C.: National Center on Education and the Economy.
Lockwood, M. (2018). Making Teacher Teams Work. ASCD. Vol. 76. No. 3. URL: https://ascd.org/el/articles/makingteacher-teams-work.
Philipp, E. (2014). Multiprofessionelle Teamentwicklung. Erfolgsfaktoren für die Zusammenarbeit in der Schule. Weinheim und Basel: Beltz-Verlag.
Santagata, R., Guarino, J. (2012). Preparing Future Teachers to Collaborate. Issues in Teacher Education, Volume 21, Number 1. P. 59–69.
Переглядів статті: 17
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-12-27
Як цитувати
Денисюк, М. С. (2024). ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РОБОТИ В КОМАНДІ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (4), 27-31. https://doi.org/10.32782/ART/2024-4-5