МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНЬОГО ДИРИГЕНТА ОРКЕСТРУ
Анотація
У статті розглянуто важливість міждисциплінарного підходу у формуванні лідерських якостей майбутніх диригентів оркестру. Проаналізовано ключові компоненти, необхідні для успішної диригентської діяльності, зокрема педагогічні здібності, знання психології, менеджменту та комунікацій, а також розуміння філософських концепцій музики. Висвітлено взаємозв’язок між дисциплінами, що сприяють формуванню гармонійної особистості диригента, здатного ефективно керувати творчим колективом та реалізовувати музичні проєкти. У роботі підкреслено, що сучасний диригент повинен виконувати не лише роль музичного керівника, а й лідера колективу, здатного надихати музикантів, вирішувати конфлікти, забезпечувати ефективну комунікацію та формувати позитивну атмосферу в оркестрі. Останні дослідження у сфері мистецької освіти звертають увагу на важливість поєднання музичних знань із навичками з інших сфер, таких як психологія управління, емоційний інтелект і мистецтво переговорів. Визначено, що лідерські якості диригента, включаючи здатність до критичного мислення, інтерпретації музичних творів і формування довіри в колективі, мають міждисциплінарний характер. Також цей підхід сприяє формуванню гнучкості розуму, вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки, що ефективно допомагає у подальшій роботі з оркестром. Особливу увагу приділено практичним рекомендаціям щодо впровадження міждисциплінарного підходу в освітній процес диригентів. Описано способи інтеграції музики з іншими предметами, включаючи природничі та гуманітарні науки, які сприяють розвитку творчого мислення, логіки та навичок застосування знань на практиці. Стаття спрямована на висвітлення ролі цілісного підходу до підготовки диригентів, зокрема в контексті сучасних викликів музичної освіти, з метою підвищення їхньої професійної майстерності та лідерських компетенцій.
Посилання
Желанова, В. В. (2021). Впровадження стратегії міждисциплінарності в сучасній вищій освіті. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1(48), 477–480.
Лащенко, А. П. (2020). Міждисциплінарний підхід у підготовці диригентів у вищих навчальних закладах. Педагогіка мистецтва, 3, 45–50.
Олексюк, О. М. (2020). Міждисциплінарність як форма фундаменталізації вищої мистецької освіти: фасетний підхід. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, 5, 4–8.
Петренко, Л. Ю. (2019). Управлінські та комунікативні навички диригента як лідера музичного колективу. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету, 4, 147–152.
Blades-Zeller, E. (2015). The conductor's role: Leadership and communication in music ensembles. New York, NY: Routledge.
Green, E. A. H., & Malko, N. (2012). The modern conductor: A college text on conducting based on the technical principles of Nicolai Malko. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Tang, M. (2019). Fostering creativity in intercultural and interdisciplinary teams: The VICTORY model. Frontiers in Psychology, 10, Article 2020.