РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: пізнавальні здібності, пізнавальна діяльність, здобувачі вищої освіти, способи, засоби, розвиток

Анотація

У статті розкрито способи покращення когнітивних здібностей здобувачів вищої освіти та засоби розвитку й активізації їхньої пізнавальної діяльності. Визначено, що пізнавальна діяльність студентів зумовлюється особливостями їхнього фізичного та розумового розвитку, індивідуальними відмінностями студентів, специфікою освітнього середовища закладу вищої освіти, соціально-культурного середовища. Схарактеризовано способи покращення когнітивних здібностей здобувачів вищої освіти, а саме: систематичне навчання та формування міцних знань студентів; розвиток і вдосконалення їхніх практичних умінь, навичок і психічних процесів; організація комунікації та співпраці між учасниками освітнього процесу; розвиток критичного мислення; використання технологічних засобів для сприяння когнітивному розвитку; піклування про психічне здоров’я студентів та сприяння їх когнітивному розвитку. Визначено засоби розвитку й активізації пізнавальної діяльності студентів, а саме: зміст навчального матеріалу (відбір змісту підручника, його структурне оформлення, використання цікавої інформації, фактів, пов’язані із закономірностями, розкриттям причин явищ, новизна навчального матеріалу); форми організації (індивідуальні, групові і масові способи організації роботи, їх чергування, цікава самостійна робота та позааудиторна діяльність) та методи навчання (наочні, практичні, словесні методи, ігри, дискусії, ситуації успіху і ситуації вибору в навчанні); реалізація міждисциплінарної інтеграції у процесі навчання; поєднання самостійного навчання студентів та навчання у співпраці; забезпечення персоналізованого розвитку пізнавальних здібностей студентів; упровадження новітніх освітніх технологій; формування ефективного механізму оцінки та зворотного зв’язку для регулярного оцінювання результатів процесу навчання; формування сприятливого мікроклімату освітнього процесу.

Посилання

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911.
Подоляк, Л. Г., Юрченко, В. І. (2006). Психологія вищої школи. К.: ТОВ «Філ-студія». 320 с.
Кузнєцов, М. А., Фоменко, К. І., Кузнецов, О. І. (2015). Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди. 338 с.
Циганчук, Т. В. (2011). Динаміка переживання стресів студентами вищих навчальних закладів: автореф. дис ... канд. псих. наук: 19.00.01. Київ. 20 с.
Chen Jing, Zhang Wei. (2024). Research on the relationship between cognitive processes and learner motivation. Foreign Languages, 40(2), 134–140.
Liu Yang, Zhao Xiaohong. (2024). Application and practice of cognitive flexibility theory in higher education. Higher Education Research, 35(4), 78–85.
Wang Gang, Liu Jun. (2024). Research on cognitive processes and learning effects from the perspective of educational psychology. Psychological Science, 37(2), 456–462.
Wiggins, G. (1998). Educational Psychology: A Practitioner's Guide. New York: John Wiley & Sons.
Лозова, В. І. (1990). Пізнавальна активність школярів: (спецкурс із дидактики). Харків: Основа. 89 с.
Шмир, М. Ф. (2016). Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів у контексті діяльнісного підходу. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки, 72(2), 63–66.
Liu Xiaohong, Wang Ming. (2023). Research on classroom teaching innovation integrating cognitive science and educational technology. Audio-visual Education Research, 44(6), 90–96.
Qian Ming, Li Jing. (2024). Research on the application of cognitive development theory in middle school mathematics teaching. Journal of Mathematics Education, 25(1), 56–62.
Zhang Li, Li Hua. (2023). Research on optimization strategies of cognitive science and online learning experience. Modern Educational Technology, 33(5), 89–95.
Zhao Yang, Chen Xiaoyan. (2023). Classroom teaching design and practice based on cognitive psychology. Curriculum·-Textbook·Teaching Methods, 33(8), 67–73.
Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1(2), 117–175.
Переглядів статті: 6
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2024-12-27
Як цитувати
Лі, Ц. (2024). РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (4), 48-52. https://doi.org/10.32782/ART/2024-4-9