ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКОЇ КОМУНІКАТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті здійснений теоретичний аналіз системи принципів формування музично-виконавської комунікативності здобувачів вищої освіти, які навчаються за спеціальністю «Музичне мистецтво». Визначено, що зміна традиційної поведінкової освітньої парадигми на комунікативно-діалогічну потребує впровадження гуманістичних стратегій у змісті вищої мистецької освіти, створення культурно-освітнього середовища, в якому творчо розкриватиметься комунікативний потенціал здобувачів вищої освіти у сфері музичного виконавства. Обґрунтовано, що комунікативна модель художнього спілкування в процесі музичного виконавства базується на системі принципів, які виступають методологічною основою формування такої важливої професійної якості музиканта як музично-виконавська комунікативність. З’ясовано, що педагогічна наука базується на системі взаємопов’язаних загальнодидактичних і специфічних принципів навчання, які є характерними для викладання в окремій сфері освіти, зокрема, у галузі мистецької освіти, тому вони розкривають особливості навчання й виховання засобами мистецтва. У зв’язку з цим запропоновано й проаналізовано низку принципів, які створюють методологічне підґрунтя для реалізації авторської педагогічної концепції формування музично-виконавської комунікативності студентів з метою розкриття доцільності її застосування у фаховій підготовці здобувачів вищої освіти.Це принципи: культуровідповідності; діалогічно-ціннісної спрямованості розуміння; індивідуалізації; рефлексивності; проєктивності у виборі художньо-комунікативних стратегій. Доведено, що всі виокремлені принципи формування музично-виконавської комунікативності здобувачів вищої освіти між собою тісно взаємопов’язані, а їх комплексне застосування лише підсилює дію один одного, що позитивно впливає на формування досліджуваного феномена.
Посилання
Гуральник, Н. П. (2011). Науково-педагогічна школа піаністів у теорії та практиці музичної освіти і виховання : навч.-метод. посіб. для вищих освітніх закладів. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 276 с.
Жайворонок, Н. Б. (2006). Музичне виконавство як феномен музичної культури : автореф. дис. … канд. мистецтв. : 17.00.01. Київ. 19 с.
Зайцева, А. В. (2017). Художньо-комунікативна культура майбутнього вчителя музичного мистецтва : теорія методологія, методичні аспекти : монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 255 с.
Злотник, О. Й. (2019). Комунікативний простір музичного мистецтва України кінця ХХ – початку ХХІ століття : дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Київ. URL: https://nakkkim.edu.ua/images/Special-ScienceCouncil/Materialy-Dysertaciy/2019/Zlotnyk/Zlotnyk-autoref.pdf
Козир, А. В., Федоришин, В. І. (2012). Вступ до акмеології мистецької освіти: навч.-метод. посіб. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. 263 с.
Козяр, М. М., Коваль, М. С. (2013). Педагогіка вищої школи: навч. посіб. Київ: Знання. 327 с.
Коменський, Я. А. (2006). Велика дидактика. Закони добре організованої школи / Історія зарубіжної педагогіки : хрестоматія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Є. І. Коваленко, Н. І. Бєлкіна. Київ : Центр учбової літератури. С. 155–185.
Лупак, Н. М. (2020). Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва : засади інтермедіальної технології : монографія. Тернопіль : підручники і посібники. 452 с.
Мазур, Д. В. (2024). Принципи розвитку професійної рефлексії майбутніх керівників інструментальних колективів у процесі фахової підготовки. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості. Вип. 2. С. 21–26. https://doi.org/10.32782/ART/2024-2-4
Мимрик, М. Р. (2024). Музично-виконавська комунікативність як педагогічний феномен у змісті інструментальної підготовки студентів факультетів мистецтв. Освітньо-науковий простір. Вип. 7 (2-2024). Т. 1. С. 108–119. https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/1.2024.
Олексюк, О. М., Ткач, М. М., Лісун, Д. В. (2013). Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колект. моногр. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 150 с.
Падалка, Г. М. (2008). Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України. 274 с.
Приходько, Ю. О., Юрченко, В. І. (2012). Психологічний словник-довідник: Навч. посіб. Київ.
Рудницька, О. П. (2002). Педагогіка : загальна та мистецька : навч. посіб. Київ. 270 с.
Самойленко, О. І. (2003). Діалог як музично-культурологічний феномен : методологічні аспекти сучасного музикознавства : автореф. дис. … д-ра мистецтвознавства : 17.00.03. Київ. 36 с.
Філософський енциклопедичний словник (2002) / Шинкарук В. І., та ін. Київ, «Абрис». 742 с.
Ricoer, P. (1969), Le conflit des intrpretations. Essais d’hermeneutique. Paris, 1969.