ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАСОБАМИ АРТ-ТЕРАПІЇ
Анотація
Стаття присвячена вивченню та обґрунтуванню особливостей формування інклюзивної культури майбутніх соціальних працівників засобами арт-терапії. На основі аналізу сучасних наукових джерелах інклюзивну культуру майбутніх соціальних працівників автор розуміє як особистісну характеристику, що виявляється в умінні створити та підтримувати інтегративно-позитивне, толерантне професійне середовище, у якому кожен буде почуватися визнаним, підтримуваним, приналежним, затребуваним, не зважаючи на особливі психофізичні порушення та потреби. Обґрунтовано, що соціальна інтеграція засобами арт-терапії є значущою у формуванні інклюзивної культури, тому останніми десятиліттями сфера арт-терапії увійшла до системи освіти. Засоби арт-терапії забезпечують індивідуальну психологічно-корекційну роботу та створюють атмосферу мистецького середовища, зазвичай тренінгового характеру. На основі аналізу наукових джерел та авторського досвіду у сфері професійної підготовки та арт-терапії автором схарактеризовано особливості формування інклюзивної культури майбутніх соціальних працівників засобами арт-терапії: 1) організаційні (створення інклюзивного освітнього простору у закладах вищої освіти та умов інклюзивної взаємодії під час виробничої практики, в умовах чого буде проводитися арт-терапевтична робота; надання переваги груповим формам заняття – тренінгам, використовуючи їх різні види; організація виробничої практики інклюзивного характеру; забезпечення парно-інклюзивного виконання арт-вправ у процесі тренінгів); 2) методичні (застосування різного спектру арт-терапії, але максимально доступної та комфортної для виконання учасниками із особливими освітніми потребами / особами з інвалідністю); 3) змістові (ретельно обирати та застосовувати апробовані арт-терапевтичні заходи); 4) процесуально-результативні (визначати дотичний орієнтир на очікуваний соціально-психологічний результат обраних та реалізованих арт-терапевтичних заходів і конкретних арт-терапевтичних вправ, що сприятимуть формуванню компонентів інклюзивної культури кожного учасника заходу).
Посилання
Демченко, І., Білан, В. (2024). Формування інклюзивної комунікативної культури у здобувачів освіти засобами тренінгових технологій. Актуальні питання у сучасній науці. № 4(22). С. 869–880.
Качалова, Т. (2018). Формування інклюзивної культури закладу вищої освіти. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. № 3. С. 35–44.
Келемен, А. В. (2020). Формування педагогічної культури майбутніх соціальних працівників на засадах акмеологічного підходу в закладах вищої освіти: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Хмельницький національний університет. Хмельницький, 332 с.
Нагорна, О. В. (2021). Формування технологічної культури майбутніх фахівців інклюзивних навчальних закладів: дис. … канд. пед. наук: 13.00.03 / Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. Київ, 249 с.
Осадченко, І. (2024). Технологія авторського тренінгу «Шоколадотерапія». Сучасні психолого-педагогічні ідеї: збірник наукових та навчально-методичних вправ. Випуск 2. Умань: ГО «МАСОНК». С. 24–58.
Рашидова, С. С. (2024). Інклюзивна культура здобувачів педагогічної освіти як показник їхньої професійної культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. № 3 (110). С. 116–127.
Сухоцька, І. (2022). Підготовка майбутніх фахівців соціальної сфери у закладах вищої освіти до професійної діяльності в умовах інклюзивного середовища. Вісник Львівського університету. Вип. 37. С. 173–180.
Телятник, Т. (2018). Особливості підготовки майбутніх соціальних працівників до толерантної взаємодії в умовах інклюзивного середовища. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». № 1 (15). С. 73–77.
Юрчук, Л. (2017). Особливості арт-терапії в соціальній інклюзії. Нова педагогічна думка. № 4 (92). С. 57–59.
Bos, E., Huss, E. (2022). Using Art for Social Transformation International Perspective for Social Workers, Community Workers and Art Therapists. Routledge. 296 р.
Hannigan, S., Grima-Farrell, C., Wardman, N. (2019). Drawing on creative arts therapy approaches to enhance inclusive school cultures and student wellbeing.. Issues in Educational Research. 29 (3).
Huss, E., Sela-Amit, M. (2018). Art in Social Work: Do We Really Need It? Research on Social Work Practice. 29 (6).
Key, В. (2024). Developing Social Skills & Connections through Group Art Therapy. Closer Care. Januar 16. Pp. 1–23.
Moxley, D.P. (2013). Incorporating Art-Making into the Cultural Practice of Social Work. Journal of Ethnic & Cultural Diversity in Social Work. 22(3–4). Рр. 235–255.
McFerran, K. S., Song, J. E., Musicka-Willams, A., Dumaresq, E., Bill, J. (2021). Creative Arts Therapies as Social Inclusion Promotion. SpringerNature Link. 2021. Pp. 1–20.
Park, S., Ramirez, K. A. (2021). Globalization in art therapy education: Multicultural training in South Korean context. The Arts in Psychotherapy. Vol. 72. Pp. 101–142.
Snir, S., Regev, D. (2021). The Role of Arts Therapy on Fostering Social Inclusion in the Education System. Living reference work entry. First Online: 26 August. Pp. 1–16.
Villani, C. S. (2024). The Future of Social Workers. Manual for Social Workers. Vol. 21. Pp. 27–39.
Webb, A. J. (2023). The Therapeutic Power of Art: Exploring the Mechanisms Behind. AutHorea. 21.