ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО СВІТОГЛЯДУ СТУДЕНТІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ УНІВЕРСИТЕТІВ НАУК ПРО ЖИТТЯ

  • Інна Миколаївна Савицька Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0000-0002-3795-0427
Ключові слова: формування ціннісного світогляду, ціннісний світогляд, студенти соціономічних професій, університети наук про життя, зарубіжний досвід, цінності

Анотація

Стаття присвячена обґрунтуванню зарубіжного досвіду формування ціннісного світогляду студентів соціономічних професій університетів наук про життя на прикладі США. Авторка наголошує, що пріоритетним в університетах США є впровадження курсів з етики, соціальної відповідальності та сталого розвитку, зокрема, в університетах наук про життя, де готують фахівців до діяльності в системі «людина–людина». Зазначається, що освітні програм з спеціальностей «соціальна робота», «психологія», «медицина», «екологія» передбачають значну кількість практичних занять, тренінгів та кейси, які формують емпатію, лідерство, емоційний інтелект, критичне мислення студентів, навчають їх аналізувати реальні моральні дилеми, самостійно приймати рішення, бути відповідальними і відданими своїй справі. Як однин із напрямків формування ціннісного світогляду американських студентів авторка називає виховання патріотизму. Звертається увага на роль життєвих цінностей у структурі особистості, тому місія університету містить формування життєвих стратегій, діяльність із задоволення своїх потреб та інтересів на основі прийнятих життєвих цінностей. Визначено принципи формування ціннісного світогляду студентів соціономічних професій університетів США такі: довіра, турбота, безпека, повага до природи мотивації особистості, когнітивний розвиток, самореалізація, творчість. До найбільш дієвих навчальних методів віднесено такі: лекції-презентації (представлення нового матеріалу), лекції-обговорення (двосторонній зв’язок між учасниками процесу виховання). Згадується дослідження студентом природи, важливості, необхідності і можливості прийняття цінностей освітнього середовища для його подальшої життєдіяльності шляхом наповнення ціннісних стимулів зрозумілим змістом. Звертається увага авторки на сприяння етнічної, соціальної і культурної різноманітності середовища формуванню толерантності, розумінню різних світоглядів, здатності працювати в міжнародних командах. Освітній процес базується переважно на інноваційних підходах: використанні інтерактивних платформ, відеоігор для навчання та віртуальних лабораторій. Це підсилює теоретичні знання і сприяє формуванню ціннісного світогляду.

Посилання

Корж, Г. В., Васильченко, Р. В. (2020). Світоглядна культура: традиції та сучасність: Монографія. Харків: ФОП Панов А. М. 212 с.
Кононенко, П. П. (2001). Доктрина і розвиток української освіти в XXI столітті. Освіта, № 54–55 (26 вересня – 3 жовтня), 2–3.
Savytska, I. (2024). Content and structure of the concept «Value outlook of students of socio-economic professions of life sciences universities». Humanities Studios: Pedagogy, Psychology, Philosophy, 12(2), 112–123. https://doi.org/10.31548/hspedagog15(2).2024.102-111.
Грязнов, І. О., Мірошніченко, В. І. (2010). Патріотичне виховання військовослужбовців в зарубіжних збройних силах. Збірник наук. праць, № 52, Ч. ІІ. Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 19–22.
Дем’яненко, Б. Американоцентризм. URL: https://vue.gov.ua/Американоцентризм.
Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press. Retrieved from: https://psycnet.apa.org/record/2011-15663-000.
Hemingway, C. A. (2005). Personal Values as A Catalyst for Corporate Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 60(3), 233–249.
Tillman, D. (2001). Living Values Activities for Young Adults. N.Y.: Health Communications, Incorporated.
Beane, M. (2014). An Adventure in American Culture & Values. Retrieved from: http://www.internationalstudentguidetotheusa.com/articles/culture.htm.
Burstyn, J. N. (Ed.) (1996). Educating Tomorrow’s Valuable Citizen. New York: State University of New York Press. Retrieved from: https://sunypress.edu/Books/E/Educating-Tomorrow-s-Valuable-Citizen2.
Kahil, R. (2002). The Road to Human Development – Living Values: An Educational Approach. Retrieved from: http://www.livingvalues.net.
Кочубей, Т., Очеретяний, А. Формування життєвих цінностей студентів у США. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/9837/1/zhyttyevykh%20tsinnostey%20studentiv.pdf.
Козубовська, І. В., Козубовський, Р. В., Постолюк, М. І. (2019). Зарубіжний досвід участі студентської молоді у волонтерській роботі в громаді. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/25312/1/Зарубіжний%20досвід%20участі%20студентської%20молоді%20у%20волонтерській%20роботі%20в%20громаді.pdf.
Лях, Т. Л. (2009). Соціально-педагогічна діяльність студентських волонтерських груп (Автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.05). Луганськ.
Eberly, D. J. (2005). National Youth Service in the 20th and 21st Centuries. New York: Routledge.
Лебідь, М., Кваша, К., Чудновська, Д. (2024). Волонтерство у формальній освіті: бути чи не бути. Сполучені Штати Америки. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3840155-volonterstvo-u-formalnij-osviti-buti-ci-nebuti.html.
Переглядів статті: 13
Завантажень PDF: 2
Опубліковано
2024-12-27
Як цитувати
Савицька, І. М. (2024). ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО СВІТОГЛЯДУ СТУДЕНТІВ СОЦІОНОМІЧНИХ ПРОФЕСІЙ УНІВЕРСИТЕТІВ НАУК ПРО ЖИТТЯ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (4), 99-104. https://doi.org/10.32782/ART/2024-4-17