КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ГНУЧКА НАВИЧКА В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

  • Наталія Михайлівна Степанова Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-6842-629X
Ключові слова: креативність, творчість, гнучкі навички, навички «4 К», професійна підготовка майбутніх вихователів та учителів початкових класів

Анотація

Стаття присвячена визначенню ролі креативності, як гнучкої навички, в процесі професійної підготовки майбутніх педагогів. Аналізуючи спектр Топ-навичок-2030 для сучасної людини, авторка приходить до висновку, що за останнє десятиліття креативність входить у цей перелік і вважається однією з найнеобхідніших. Визначено, що креативність являє собою систему компетенцій, які характеризують цю навичку через уміння генерувати нові, нестандартні ідеї, знаходити інноваційні рішення в традиційних ситуаціях. Креативність, із педагогічної точки зору, вважається одним із чинників обдарованості особи й залежить як від її особистісних якостей, так і від соціальних умов життєдіяльності. З психологічної точки зору, креативність дотична до формування творчої «Я-концепції» (Creative self), що вказує на можливості кожної людини «творити саму себе». А в сукупності – це складова важливого процесу розвитку кожної особистості впродовж всього життя, який направлений на соціальну співпрацю, підтримку продуктивних міжособистісних стосунків, становлення індивіда, як особистості та його професійної самореалізації. Зазначено, що в умовах соціальних викликів сучасного суспільства, роль креативності, як гнучкої навички, постійно зростає. Від так, необхідність її в професійній підготовці майбутніх педагогів не викликає сумнівів. Аналізуючи освітньо-професійні програми спеціальностей «012 Дошкільна освіта» та «013 Початкова освіта» (саме професійна підготовка майбутніх вихователів та учителів початкових класів є в фокусі наукової розвідки), авторка підкреслює, що серед освітніх компонентів мають бути курси, під час вивчення яких у здобувачів освіти, майбутніх педагогів, розвивалася креативність. Ураховуючи інтегрованість та наскрізний характер самої навички, методики та техніки щодо її розвитку можуть бути направлені на удосконалення когнітивних навичок, розвиток критичного мислення та уміння знаходити нестандартні рішення в поставлених завданнях. Окрім цього адаптивність та гнучкість, які є складовими креативності, дозволять збалансувати емоційний стан та справитися зі стресом. А в професійній діяльності ця навичка є основою генерування нових ідей та впровадження інновацій у практику.

Посилання

Звіт про майбутнє робочих місць. 2020. URL: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobsreport-2020/in-full/chapter-2-forecasts-for-labour-market-evolution-in-2020-2025/#2-3-emerging-and-declining-skills
Концепція «Нова українська школа». URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Про освіту (2017). Закон України. Відомості Верховної Ради, № 38–39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Словник англійської мови. URL: https://dictionary.cambridge.org/uk/dictionary/
Nisa Gökden Kaya (2021). Fostering creativity of gifted students. Research & Reviews in Educational Sciences, 37–54.
Сухомлинський, В. О. (1976). Сто порад учителеві. Вибр. твори : в 5 т. Т. 2. Київ.
Бондаренко, Н. (2019). Storytelling як комунікаційний тренд і всепредметний метод навчання. Молодь і ринок. № 7 (174), 130–135.
Sole, D., Wilson, D. (2002). Storytelling in organizations: The power and traps of using stories to share knowledge in organizations. LILA, Harvard, Graduate School of Education. URL: https://www.researchgate.net/publication/242189756_Storytelling_in_Organizations_The_power_and_traps_of_using_stories_to_share_knowledge_in_organizations
Степанова, Н. М. (2024). Розвиток критичного мислення під час навчання громадянської та історичної освітніх галузей у початковій школі. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»). 2024. № 8 (26). DOI: 10.52058/2786-6165-2024-8(26)-1171-1182
Переглядів статті: 7
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2024-12-27
Як цитувати
Степанова, Н. М. (2024). КРЕАТИВНІСТЬ ЯК ГНУЧКА НАВИЧКА В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (4), 111-116. https://doi.org/10.32782/ART/2024-4-19