ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО ІНТЕРЕСУ ДО ГРИ НА БАЯНІ УЧНІВ ДИТЯЧОЇ МУЗИЧНОЇ ШКОЛИ
Анотація
У статті висвітлено важливість проблеми інтересу, ставлення учня до навчання, до власної пізнавальної та мистецької діяльності. Зазначається, що від вирішення цієї проблеми залежить якість освітнього процесу в будь-якій галузі. Підкреслюється актуальність пробудження інтересу учнів дитячої музичної школи до творчості, спілкування з мистецтвом, виконавства. Автори статті аналізують наукову літературу та практичний досвід з проблеми формування музично-естетичного інтересу. На основі цього вони узагальнюють теоретичні засади формування музично-естетичного інтересу і дають визначення: музично-естетичний інтерес до гри на баяні учнів дитячої музичної школи є вибірковою емоційно-інтелектуальною спрямованістю учнів-баяністів на пізнання мистецтва гри на баяні, прагнення до музично-творчої діяльності та мистецької взаємодії. У статті представлена структура поняття «музично-естетичний інтерес до гри на баяні», до якої увійшли емоційний, інтелектуальний, виконавсько-творчий та комунікативний компоненти. Відповідно до визначених компонентів автори систематизували методи, прийоми формування музично-естетичного інтересу до гри на баяні учнів дитячої музичної школи: переживання позитивних емоцій, емоційне зараження, налаштування, створення приємного середовища; розуміння учнями значення матеріалу, який вивчається, інтелектуальне зараження, налаштування, використання мультимедійних засобів, спонукання до самостійних, активних роздумів, анімація, відео-сюжети, кліпи, пошуково-дослідницькі завдання, короткі образні розповіді про музику, наочні посібники, проблемні ситуації, виразне, яскраве виконання творів вчителем, порівняння музики з мовою та іншими видами мистецтва; включення учнів в «активну творчу діяльність шляхом підбору посильних, цікавих, різноманітних, нових за змістом чи формою завдань, творчість, фантазування, імпровізація, проектування, програмування ігрових рухів, музикування, малювання, складання віршів, підбір репродукцій до музики, ігри, ігрові прийоми, ігрові форми, вправи-картинки; ансамблева, ескізно-ансамблева форми роботи, індивідуально-групові та колективні форми музичної діяльності, активна педагогічна взаємодія з учнями на уроках, психологічна пристосованість, звикання, «притирання» педагога та учня, підтримка, надання шансу на успіх у діяльності тощо.
Посилання
Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь.
Спіліоті, О. В. (2019). Теорія і методика формування музично-інтонаційного мислення: навч.-метод. посіб. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя.
Дем’янчук, О. Н. (2019). Комплексне використання мистецтв у процесі формування художньо-естетичних інтересів школярів із затримкою психічного розвитку. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія : Педагогіка. Вип. 11. С. 36-44. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkogpth_2019_11_6
Надутенко, О. Л. (2017). Художньо-естетичні цінності як засіб формування художньої культури учнів музичної школи. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. Вип. 79 (1). С. 96-101. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2017_79%281%29__21
Новикова, Н. В. (2011). Формування пізнавального інтересу підлітків на уроках музики засобами мультимедійних технологій: автореф. … канд. пед. наук. 13.00.02. Київ. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова.
Заря, Л. О. (2013). Методика формування у молодших школярів інтересу до музики з використанням мультимедійних технологій: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ: Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова.
Нижник, Т. М. (2016). Формування пізнавально-естетичного інтересу майбутніх учителів музичного мистецтва до навчального матеріалу на заняттях з хорового диригування. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. № 1. С. 112–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/maed_2016_1_25
Горбенко, С. С. (2024). Основи методики музичної освіти: особистісний дискурс. Навчально-методичний посібник. Київ : Вид-во УДУ імені М. П. Драгоманова.
Козир, А. В., Федоришин, В. І. (2021). Етнокультурний конструкт інноваційної підготовки майбутніх викладачів мистецьких дисциплін. Інтегральна система мистецької освіти: етнокультурний напрям розвитку здібностей творчої особистості: колективна монографія / керівник авторського проекту В. І. Федоришин. Київ : ТзОВ «Світ знань». С. 12–48.
Білецька. М., Сопіна, Я. (2019). Індивідуально-психологічні особливості розвитку інтересу до музичного виконавства в молодших підлітків. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія : Педагогіка. № 1. С. 66-72. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2019_1_11
Парфентьєва, І. П., Яремчук, Я. Л. (2021). Формування музичних здібностей у дітей дошкільного віку та молодших школярів. Інтегральна система мистецької освіти: етнокультурний напрям розвитку здібностей творчої особистості: колективна монографія / керівник авторського проекту В. І. Федоришин. Київ : ТзОВ «Світ знань». С. 333–350.
Чумак, Н. М. (2018). Сучасні методики проведення уроку за фахом в класах баяна і акордеона ДШМ: методична доповідь. Рубіжне: Рубіжаньска міська дитяча школа мистецтв. URL: https://urok.osvita.ua/materials/music/61245/