VISIT TO NATURE PROTECTION AREAS AS AN EDUCATIONAL EVENT FOR THE FORMATION OF ENVIRONMENTAL VALUES OF STUDENTS

Keywords: ecological values, formation of ecological values, educational event, students of socio-economic professions, nature conservation areas

Abstract

The article is devoted to justifying the expediency of conducting educational events (visiting nature conservation areas) for the formation of environmental values in students of socio-economic professions. The relevance of the formation of environmental values among young people, in particular students of socio-economic professions, is determined by the need to ensure sustainable development and preservation of the environment. The authors draw attention to the fact that one of the forms of formation of ecological values is the participation of students of socio-economic professions as future specialists in the exchange of experience with specialists of environmental protection institutions. It is noted that as part of the implementation of pedagogical conditions for the formation of environmental values among students of socionomic professions, students visited the Holosiivskyi National Nature Park. Attention is focused on the interactive potential of the educational program developed by the employees of the "Holosiivskyi" National Nature Park regarding the opportunity for students not only to enjoy the beauty of nature, but also to acquire new ecological knowledge about environmental protection. The role of the students' own initiative to participate in the specified program using modern technologies for the promotion of environmental values, the placement of publications, videos and interactive web applications in social networks, the role of such activities in popularizing the ideas of biodiversity conservation, sustainable use of nature and environmental responsibility of society, in particular students, is noted. During excursions, thematic quests and educational events, the interaction between man and nature was emphasized through practical activities, which contributed to the awareness of the importance of a responsible attitude towards the environment, the formation of ecological values The authors come to a conclusion about the important role of visiting nature conservation areas in the formation of environmental values of students of socio-economic professions and the expediency of conducting such events at all stages of students' education at the university.

References

Merchant, C. (1980). The Death of Nature: Women, Ecology, and the Scientific Revolution. Harper&Row.
Dietz, T., Ostrom, E., Stern, P. C. (2003). "The struggletogovern the commons." Science, 302(5652), 1907–1912.
Schwarz, N., &Clore, G. L. (2007). "Feelings and phenomenalex periences." In Social Psychology: Handbook of Basic Principles (2nd ed., pp. 385-407). New York: Guilford.
Gardner, J. F., Smith, T. D. (2000). "Integrating environmental education in to the curriculum: A national perspective." In Journal of Curriculum Studies, 32(1), 55–72.
Байрамова, О. В (2020). Екологічна освіта моряків як умова забезпечення сталого розвитку людства. Actual problems of natural sciences : modern scientific discussions : collective monograph. Riga : Izdevniecība «Baltija Publishing», P. 1–18.
Большак, Л. І. (2012). Екологізація освіти як соціальна потреба сучасного суспільства : автореф. дис. … канд. філос. наук : 09.00.10. Київ, 20 с.
Болюх, О. С. (2019). Екологічна освіта в контексті екологічної політики Європейського Союзу. Стратегічні напрями зовнішньої політики Європейського Союзу : матеріали міжнародної науково-практичної конференції (11 квітня 2019 р.) Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, С. 21–24.
Гладун, Т. С. (2018). Основні цілі та завдання екологічної освіти. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, Вип. СXХХХI (141). С. 63–70.
Королецька, Л. В. (2018). Розвиток екологічної культури майбутніх бакалаврів лісового і садово-паркового господарства у процесі фахової підготовки : дис. … канд. пед. наук :13.00.04. Старобільськ, 274 с.
Пономаренко, С. І. (2021). Історичні аспекти становлення екологічної культури та її сучасні тенденції. International Journal of Innovative Technologies in Social Science., 3(31), September. Pp. 1–6. doi: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30092021/7668.
Совгіра, С.В., Пономаренко, С. (2021). Реалізація змістової лінії інтегрованого курсу «Екологічна безпека» у процесі підготовки майбутніх фахівців. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Вип. 68. С. 68–75.
Мірошніченко, В.І. (2022). Дослідно-експериментальна робота щодо формування екологічної культури майбутніх офіцерів-прикордонників. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 47, том 3, С. 228–233. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-3-37
Petrenko, M. (2019). "Engaging the Publicin Conservation: National Parksas Catalysts for Ecological Awareness." European Ecological Journal, vol. 15, no. 4, pp. 210-225.
Shevchenko, O. (2020). "Ecological Consciousness and the Role of Natural Reservesin Ukraine." Ukrainian Journal of Ecology. vol. 30. no. 1. pp. 99–110.
Програма ООН з навколишнього середовища (UNEP) (https://www.unep.org) – інформація про глобальні ініціативи в галузі екологічної освіти та свідомості.
Article views: 27
PDF Downloads: 19
Published
2024-12-27
How to Cite
Pustova, S. (2024). VISIT TO NATURE PROTECTION AREAS AS AN EDUCATIONAL EVENT FOR THE FORMATION OF ENVIRONMENTAL VALUES OF STUDENTS. Art Education and Development of Creative Personality, (4), 94-98. https://doi.org/10.32782/ART/2024-4-16