ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Ключові слова: творча діяльність, форми творчої діяльності, урок музичного мистецтва, початкова школа, творчий розвиток молодших школярів, творчі завдання

Анотація

У статті розкрито значення творчої діяльності на уроках музичного мистецтва в початковій школі. Творча діяльність молодшого школяра трактується як процес створення нового, оригінального продукту, у якому учень реалізує творчі здібності, розкриває свої уяву, образне мислення, комбінаторні здібності, виявляє ініціативність, варіативність дій, самостійний пошук. Автори систематизували форми творчої діяльності на уроках музичного мистецтва в початковій школі на інтелектуальні, емоційно-пластичні, музично-виконавські, музично-образотворчі, музично-літературні та ігрові. До інтелектуальної форми творчої діяльності віднесено: формулювання власних думок та вражень про прослухані твори; унікальне трактування музичних творів. Емоційно-пластичні форми: демонстрація емоцій через рухи під музику; використання жестів, пантоміми, танцю для передачі характеру персонажів, героїв казки або образів у музиці, самостійна інсценізація пісні. Музично-виконавські форми представляють: експериментування з різноманітними звуками; створення ритмічного тла для композицій; створення ритмічного супроводу до вивчених пісень, танків, ігор; ритмічні імпровізації «питання – відповідь», ритмізація слів, словосполучень, віршів; мелодичні імпровізації на заданих звуках, на заданий ритм; створення вправ для вокального розспівування, власних мелодій та варіацій мелодій; розспівування імен, слів, звернень; створення продовження чи закінчення музичної фрази поспівки, пісні; завершення фрази (побудови); створення вступу, закінчення; наслідування світу природи та механізмів; створення звуко-шумових п’єс, музичної фрази чи мелодії з тактів, ритмічного чи звукового (шумового) оповідання тощо. До музично-образотворчих форм віднесено: графічне відображення мелодійних ліній різною формою; підбір кольорів, які відповідають музичним тембрам, образам або емоціям; зображення музичних форм через графіку або аплікації; використання кольору та форми для вираження драматургії музичного твору; композицію мелодій до віршів або створення віршів до музичних мотивів; розроблення та візуалізацію костюмів для персонажів музичних творів; створення ілюстрацій до дитячих пісень чи казок; оформлення програми, афіши концертів, музичних спектаклів, створення ескізів костюмів для дійових осіб опер, балетів, мюзиклів, фрагментів декорацій. Музично-літературними формами є: підбір або написання віршів до музики, творів-вражень про музику, творів на музично-естетичні теми; створення казок, легенд, які учні виразно читають у класі; створення сюжетів музичних творів. Ігровими формами творчої діяльності автори назвали: «Трансформер», «Питання – відповідь», «Мелодизуємо діалог», «Співацькі переклички», «Додай підголосок», «Придумай мелодію», «Допоміжні рухи», «Ставаймо композиторами» тощо.

Посилання

Шуть М.М. (2012). Основи організації навчання творчої діяльності молодших школярів. Педагогічний альманах. Вип. 16. 70–75. http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2012_16_13
Боднарук І. (2021). Організація художньо-творчої діяльності учнів на уроках музичного мистецтва. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Вип. 101. 6–13.
Олексюк О.М. (2006). Музична педагогіка: навчальний посібник. Київ: КНУКіМ.
Лазаревська О.М., Науменко, С.І. (1994). Творчість дитини і музичне виховання. Початкова школа. 11. 16–18.
Ростовський О.Я. (2011). Теорія і методика музичної освіти: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.
Матвієнко С.І. (2017). Теорія та методика музичного виховання дітей дошкільного віку: навчальний посібник. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя.
Гумінська О.О. (2003). Уроки музики в загальноосвітній школі: методичний посібник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.
Мартинова В.П. (2019). Мистецтво: особливості викладання в початковій школі: навчально-методичний посібник. Харків: Друкарня «Мадрид».
Денисюк І.С. (2016). Музична імпровізація: від учителя до учня. Мистецтво та освіта. 2. 18–21.
Лебедєв В.К. (2004). Використання народних музичних інструментів у загальноосвітній школі: навчально-методичний посібник. Вінниця: Нова книга.
Ткачук О. (2012). Використання дитячих саморобних музичних інструментів на уроках музики. Рідна школа. 10. 47–48.
Назаренко М.П. (2011). Музично-ритмічне виховання молодших школярів на уроках музичного мистецтва. Наукові записки КДПУ. Педагогічні науки. Вип. 101. 216–223.
Шуть М.М. (2018). Класифікація музичних ігор як педагогічного інструментарію формування творчих умінь молодших школярів. Мистецтво та освіта. 2. 2–7. http://nbuv.gov.ua/UJRN/mtao_2018_2_2
Переглядів статті: 36
Завантажень PDF: 25
Опубліковано
2024-06-28
Як цитувати
Гуцал, А. С., & Крусь, О. П. (2024). ТВОРЧА ДІЯЛЬНІСТЬ НА УРОКАХ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 26-31. https://doi.org/10.32782/ART/2024-1-4