ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ШКОЛЯРІВ ЯК ОБОВ’ЯЗКОВА ОСВІТНЯ ЦІЛЬ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

  • Марія Василівна Клепар Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-1671-3710
  • Олександр Олександрович Чінчой Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2572-1416
Ключові слова: емоційний інтелект, нова українська школа, початкова освіта, особистісно зорієнтований підхід, інтегроване навчання

Анотація

У сучасному суспільстві відбуваються трансформації, які висувають нові вимоги до формування особистості, громадянина та фахівця, а також досягнення успіху в різних сферах життя. Зростає значення здатності усвідомлювати та контролювати власні емоції, що підкреслює важливість емоційного інтелекту. Це знаходить відображення в документах, які регулюють реформування освіти, де серед основних компетентностей учнів початкової школи виділяються ті, що пов’язані з розвитком емоційного інтелекту. Серед них: конструктивне управління емоціями, застосування емоційного інтелекту для вирішення проблем, оцінка ризиків і прийняття рішень, співпраця, ініціативність та творчість. Рішення зазначеної проблеми вимагає спеціальної підготовки вчителів і цілеспрямованої системної роботи з розвитку емоційного інтелекту молодших школярів. Це включає усвідомлення власних емоцій та емоцій інших, опанування емоціями та розвиток навичок комунікації з іншими людьми. У статті наведено аналіз можливостей Нової української школи щодо впливу на розвиток емоційного інтелекту в молодшій школі. Визначено напрями його розвитку відповідно до вимог особистісно-орієнтованого, компетентнісного, комунікативного та діяльнісного підходів, викладених у Державному стандарті загальної початкової освіти як основних орієнтирів для оновлення змісту навчання. Також розкрито особливості організації інтегрованого навчання, спрямованого на розвиток емоційного інтелекту, та детально описано емоційну складову освітніх галузей початкової школи.

Посилання

Бібік Н. М. (2018). Нова українська школа. Київ: Літера ЛТД. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/Новини/2018/12/12/11/20-11-2018rekviz.pdf (дата звернення 07.06.2024 р.).
Державний стандарт початкової загальної освіти. (2018). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п (дата звернення 12.06.2924 р.).
Дмитрієва С. М., Гуменюк Т. М. (2015). Діагностика особливостей емоційно-вольової сфери молодших школярів як умова підвищення професійної компетентності дитячого психолога. Конкурентоспроможність в умовах глобалізації: реалії, проблеми та перспективи. С. 32–35.
Котик Т. М. (2020). Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи: навч.-метод. посіб. для вчителів початкової школи. Тернопіль: Астон, 192 с.
Котик Т., Кєжковська І. (2020). Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів як обов’язковий освітній результат Нової української школи. Освітні обрії. № 2. С. 20–26.
Лелюх-Степанчук О. О. (2018). Емоційний інтелект як проблема психологічної науки. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка. Том. Х. Вип. 31. С. 83–92
Нова українська школа. (2018). Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти (1–4 клас), розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. URL: http://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407/ (дата звернення: 15.0.2024 р.).
Переглядів статті: 11
Завантажень PDF: 10
Опубліковано
2024-11-21
Як цитувати
Клепар, М. В., & Чінчой, О. О. (2024). ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ШКОЛЯРІВ ЯК ОБОВ’ЯЗКОВА ОСВІТНЯ ЦІЛЬ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (2), 16-20. https://doi.org/10.32782/ART/2024-2-3