FORMATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN SCHOOL STUDENTS AS A MANDATORY EDUCATIONAL GOAL OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
Abstract
Modern changes that are currently taking place in society put forward new requirements for the development of a person as an individual, a citizen, a specialist, and achieving success in all areas of life. The ability to understand and manage one’s emotions becomes important, the role of emotional intelligence increases. These tasks are reflected in the current education reform documents, where among the key competencies of junior high school students are those related to the development of emotional intelligence, namely: constructively manage emotions, apply emotional intelligence, solve certain problems, assess risks and make decisions, cooperate with others, identify initiative, create. Solving the mentioned problem requires special training of the teacher and purposeful systematic work on the development of emotional intelligence of younger schoolchildren: knowledge of one’s own emotions and feelings; knowing the emotions and feelings of other people; owning one’s own emotions and feelings; interaction and communication with other people. The article presents an analysis of the possibilities of the New Ukrainian School to influence the development of the emotional intelligence of younger schoolchildren. The directions of its development have been determined in accordance with the requirements of personally oriented, competence-based, communicative and activity approaches, declared in the State Standard of General Primary Education as mandatory guidelines for updating the content of education. The peculiarities of the organization of training on an integrated basis for the development of emotional intelligence of younger schoolchildren are revealed. The emotional component of the content of educational branches of primary school is singled out and described in detail.
References
Державний стандарт початкової загальної освіти. (2018). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п (дата звернення 12.06.2924 р.).
Дмитрієва С. М., Гуменюк Т. М. (2015). Діагностика особливостей емоційно-вольової сфери молодших школярів як умова підвищення професійної компетентності дитячого психолога. Конкурентоспроможність в умовах глобалізації: реалії, проблеми та перспективи. С. 32–35.
Котик Т. М. (2020). Нова українська школа: теорія і практика формування емоційного інтелекту в учнів початкової школи: навч.-метод. посіб. для вчителів початкової школи. Тернопіль: Астон, 192 с.
Котик Т., Кєжковська І. (2020). Розвиток емоційного інтелекту молодших школярів як обов’язковий освітній результат Нової української школи. Освітні обрії. № 2. С. 20–26.
Лелюх-Степанчук О. О. (2018). Емоційний інтелект як проблема психологічної науки. Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка. Том. Х. Вип. 31. С. 83–92
Нова українська школа. (2018). Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти (1–4 клас), розроблена під керівництвом О. Я. Савченко. URL: http://osvita.ua/school/program/program-1-4/60407/ (дата звернення: 15.0.2024 р.).