ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ФОРТЕПІАННОЇ СПАДЩИНИ ВІКТОРА КОСЕНКА

  • Юлія Георгіївна Тарчинська Рівненський державний гуманітарний університет https://orcid.org/0000-0003-2029-4037
  • Каріна Олександрівна Ващук Рівненський державний гуманітарний університет
Ключові слова: Віктор Косенко, фортепіанна спадщина, педагогічний потенціал, композиторський стиль, художній образ, виконавське інтонування

Анотація

Стаття присвячена висвітленню педагогічного аспекту фортепіанної спадщини Віктора Степановича Косенка. Характеристика творчості митця у цьому жанрі здійснена з огляду на її стильові особливості; специфіку втілення народних джерел; індивідуальне трактування звукових можливостей інструменту. Окреслено педагогічні ресурси фортепіанних опусів композитора у проекції на здобувачів освіти у класі музичного інструменту та школярів, які долучаються до мистецтва на уроках у загальноосвітніх закладах. З’ясовано, що ґрунтовний підхід до визначення стильового контексту фортепіанних творів В. Косенка сприятиме особистісному художньому зростанню здобувачів мистецької освіти в аспекті формування їх здатності до фахового творчого інтерпретування спадщини композитора. Опанування фольклорного складника стилю В. Косенка дозволить орієнтуватися у засобах художньо-образного впливу, що сприяють самоусвідомленню, самовираженню внутрішніх інтелектуальних, морально-естетичних та інших сил і уявлень молодого покоління українців, плеканню їх любові до національного мистецтва з огляду на природній потяг до рідного інтонаційного фонду. Виконавське опанування фортепіанних творів класика української музики розвиває та вдосконалює піанізм, що відповідає співній і водночас оркестральній фонічній ідеї у трактуванні інструменту. Опуси композитора із складними у технічному розумінні фактурними завданнями потребують спеціального тренування ігрового апарату. Це додатково стимулює технічну роботу, при якій інструменталіст має дотримуватися принципів, властивих поглядам самого митця щодо дбайливого ставлення до формування й розвитку своїх піаністичних можливостей. В. Косенко збагатив українську фортепіанну літературу жанрами концертного етюду, поеми, дитячої музики. Твори його фортепіанної спадщини мають суттєвий виконавсько- та художньо-педагогічний потенціал для підготовки здобувачів мистецької освіти у класі музичного інструменту.

Посилання

Кашкадамова Н. Б. (2017). Фортеп’янно-виконавське мистецтво України. Історичні нариси. Львів : КІНПАТРІ ЛТД. 616.
Волосатих О. Ю. (2016). «Чарівна дама» Віктора Косенка. Науковий вісник національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 115, 69–84.
Даценко В. П. (2021). Особистісні детермінанти творчої індивідуальності Віктора Косенка : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01. Київ. 199.
Верещагіна О. Є., Холодкова Л. П. (2008). Історія української музики ХХ століття. Навчальний посібник. Київ : Освіта України. 268.
Ільницька М. В. (2016). Вправи для фортепіано Віктора Косенка. Науковий вісник національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 115, 215–219.
Постайчук Д. А. (2024). Жанр фортепіанної поеми в творчості Віктора Косенка у контексті стильових напрямків перших десятиліть ХХ століття : магістерська робота : 025. Львів. 97.
Тарчинська Ю. (2024). Колоквіум з дисципліни «Основний музичний інструмент (фортепіано)». Рівне : О. Зень. 120.
Гаврилова Л. (2012). Твори Віктора Косенка для дітей на уроках музики. Мистецтво та освіта, 3(65), 46–50.
Переглядів статті: 0
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2024-11-21
Як цитувати
Тарчинська, Ю. Г., & Ващук, К. О. (2024). ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ФОРТЕПІАННОЇ СПАДЩИНИ ВІКТОРА КОСЕНКА. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (2), 39-44. https://doi.org/10.32782/ART/2024-2-7