КОМПОЗИЦІЙНЕ УЛАШТУВАННЯ МУЗИЧНО-ЕСТЕТИЧНОГО ПРОСТОРУ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ТРАДИЦІЇ
Анотація
Стаття присвячена проблемі композиційної улаштованості культової музики українського православ'я, як багаторівневого конструкту, що лежить в основі її образно-смислової фабули. В цьому контексті відслідковуються ті чи ті зв`язки просторово-часового континууму такої музики, як соціо-культурного явища в свідомості реципієнта, під кутом зору осмислення ним хронотопу цього феномену. У пропонованому ракурсі аналітики, стверджуємо – буття музичного твору (у свідомості суб`єкта сприйняття) зумовлюється поліфонією чотирьох його основних онтологічних рівнів: тимчасовим процесом, звуковим хронотопом, чистою тривалістю та просторовою структурою. Тимчасовий процес, як один з онтологічних рівнів буття музичного твору в свідомості реципієнта забезпечує усвідомлення останнім, з однієї сторони пульсування ритмізованої послідовності тих чи тих інтонаційних утворень, з іншого боку відчуття упорядкованості частин твору в їх формально-змістовній єдності. На другому ж рівні буття творчої композиції, крізь призму свідомості суб`єкта сприйняття, часовий процес звучання включається в хронотоп – тимчасово-просторову єдність звукової форми. На третьому рівні усвідомлення реципієнтом музичного твору, зникає відчуття просторово-часової вимірності явища, а отже буття останнього зводиться до чистої протяжності феномену в бергсонівському розумінні, яка кваліфікується послідовністю із вкоріненою логікою на кшталт: усе те, котре відзвучало й було пережите в недалекому минулому, включається в те, що звучить й переживається в теперішньому моменті. Четвертий же рівень буття, вкорінюється в процес усвідомлення суб`єктом сприйняття змістовності музичного твору, яка проявляється одномоментним просторовим уявленням тих чи тих художніх картин, що з`являються у свідомості цього таки суб'єкта. Щодо аналізу музичного хронотопу сакральної музики українського православ`я, то цю ознаку осмислюємо під кутом зору просторовості, якій властивий її трансцендентний самовияв, крізь призму чіткого увиразнення національного способу функціонування такої музики в рамках її культової обрядовості української православної традиції.
Посилання
Гоменюк С. (2006). Музичний хронотоп: предмет і явище. Типологія форм часопросторової організації в авангардній музиці: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. … канд. мистецтвознавства: спец.17.00.01. Київ: «Музичне мистецтво». 24 с.
Шаповалова Л. (1984). Про взаємодію внутрішньої й зовнішньої форми в історичній еволюції музичної жанровості: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. … канд. мистецтвознавства. Київ: «Музичне мистецтво». 27 с.
Москаленко В. (1998) До визначення поняття «музичне мислення». Українське музикознавство: зб. ст. / відп. ред. І. Ф. Ляшенко. Київ: НМАУ. Вип. 28. С. 48–53.
П'ятницька-Позднякова І. (2018). Музичне мовлення в семіозисі художньої культури України (друга половина ХХ – початок ХХІ ст.): монографія / Ірина Станіславівна П'ятницька-Познякова; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Миколаїв: Іліон. 414 с.
Антоненко М. (2020). Православна духовна музика в системі української культури кінця ХХ – початку ХХІ століття: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01 / Антоненко Маргарита Муратівна; Нац. муз. акад. ім. П. І. Чайковського. Київ. 18 с.