ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ІМПРОВІЗАЦІЙНИХ УМІНЬ МАЙБУТНЬОГО БАКАЛАВРА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ
Анотація
У статті проаналізовано та узагальнено особливості розвитку імпровізаційних умінь майбутніх бакалаврів музичного мистецтва у фаховій підготовці, зокрема: досліджено ряд науково-педагогічних та навчально-методичних праць викладачів фахових дисциплін закладів вищої мистецької освіти для виявлення тих аспектів означеної проблеми, які потребують подальшого розвитку в процесі фахової підготовки студентів, зокрема на заняттях із дисциплін інструментально-виконавського та музично- теоретичного циклів, та обґрунтовано її актуальність; визначено перелік та охарактеризовано навчальні дисципліни інструментально-виконавського та музично-теоретичного циклів для розвитку імпровізаційних умінь майбутнього бакалавра музичного мистецтва у процесі фахової підготовки («Спеціальний інструмент», «Концертмейстерський клас», «Інструментальний ансамбль», «Основи композиції та імпровізації» та ін.); з’ясовано, що підґрунтям розвитку досліджуваного феномену є творчі вміння здобувачів вищої освіти, набуті у процесі вивчення навчальних дисциплін інструментально-виконавського та музично-теоретичного циклів (створення інтерпретаційної версії твору, гра на слух, транспонування музичного матеріалу, творча адаптація акомпанементу музичного твору, перекладення та аранжування музичного твору, елементарна композиція тощо); встановлено, що розвиток імпровізаційних умінь майбутніх бакалаврів музичного мистецтва є комплексним і передбачає засвоєння специфічних прийомів джазової гри та вдосконалення виконавської техніки, що актуалізує застосування на заняттях з вище перерахованих дисциплін ефективних форм і методів навчання, які забезпечують взаємозв’язок художньої і технічної, теоретичної і практичної, інтелектуальної (раціональної) і спонтанної (ірраціональної, інтуїтивної) складових фахової підготовки. Окреслено перспективи подальших досліджень – розроблення ефективних форм та методів розвитку імпровізаційних умінь майбутнього бакалавра музичного мистецтва у процесі фахової підготовки, зокрема на заняттях зі спеціального інструменту.
Посилання
Бондаренко Л. А. (2015). Методи аксіологічного аналізу в інструментально-виконавській підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Духовність особистості в системі мистецької освіти. Київ : Київ. ун‑т ім. Б. Грінченка. С. 143–152.
Гаркуша Л., Економова О. (2023). Професійний розвиток студентів університету у класі спеціального інструмента (фортепіано). Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич. Вип. 66. Т. 1. С. 220–225.
Болдирєва І. Д. (2022). Імпровізація на фортепіано в комплексній професійній підготовці студентів музично-педагогічних фахів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. Вип. 13. С. 87–89.
Денисюк І. С. (2017). Формування навичок імпровізації майбутніх учителів музики у процесі інструментально-виконавської підготовки [Дис.канд. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/avtoref/D_26.053.08/aref_Denysiuk.pdf
Сологуб В. Д. (2021). Специфіка опанування дисципліни «Основи імпровізації». Академічні студії. Серія «Педагогіка». Вип. 3. Ч. 2. С. 122–126.
Симоненко В. (1984). Мелодії джазу. Антологія. Київ: Музична Україна.
Павленко О. М. (2015). Особливості навчання джазового мистецтва майбутнього вчителя музики у професійній підготовці. Духовність особистості в системі мистецької освіти. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. С. 153–159.