ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДО СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ З ПІДЛІТКАМИ

  • Валентина Іванівна Мірошніченко Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0000-0002-3931-0888
  • Людмила Вікторівна Левицька Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького
Ключові слова: підготовка бакалаврів, бакалаври правоохоронної діяльності, соціальна взаємодія, підлітки, психологічні аспекти підготовки бакалаврів, професійна діяльність

Анотація

Стаття присвячена обґрунтуванню психологічних аспектів підготовки бакалаврів правоохоронної діяльності до соціальної взаємодії з підлітками. Взаємодія між людьми розуміється як вплив людей один на одного, залежність їх один від одного (спілкування, спільна діяльність). Підгрунтям соціальної взаємодії автори вважають наявність спільного та відмінного в інтересах, наближеності чи віддаленості цілей, поглядів. Як головну особливість соціальної взаємодії автори трактують здатність її учасників впливати один на одного, здійснювати вплив свідомості, інтересів, потреб, поведінкових установок однієї людини на іншу та навпаки. Звертається увага на схильність підлітків до певної полярності психіки, а саме: цілеспрямовані та імпульсивні дії; зміна вектору психіки від нестійкості до апатії, від нехтування бажанням працювати, виконувати доручення, умовою прислухатися до порад старших, підвищеної самовпевненості до невпевненості в собі; від потреби в спілкуванні до бажання побути на самоті; від панування романтичного настрою до цинічного та егоїстичного тощо. Пропонується аналізувати результати соціальної взаємодії за критеріями мети, предмету, способу реалізації, зворотному зв’язку. Соціальна взаємодія є формою спільної (групової, колективної) діяльності, процесом комунікації (спілкування), співпереживання. Переважно соціальна взаємодія бакалаврів правоохоронної діяльності з підлітками відбувається з питань співпраці та профілактики правопорушень. До психологічних механізмів підготовки бакалаврів правоохоронної діяльності до соціальної взаємодії з підлітками автори відносять такі: механізм зворотного зв’язку; механізм педагогічного впливу; механізму динамічного розподілу функцій взаємодії. Якщо не забезпечується повною мірою один із цих психологічних механізмів, то це може призвести до виникнення бар’єрів у соціальній взаємодії бакалаврів правоохоронної діяльності з підлітками. Бар’єри спілкування можуть бути мотиваційними, операційними, індивідуально-психологічними. Успішна реалізація психологічних механізмів соціальної взаємодії бакалаврів правоохоронної діяльності з підлітками уможливлюється за умови досягнення порозумінь між сторонами взаємодії.

Посилання

Тушко, К.Ю. (2020). Система підготовки майбутніх офіцерів державної прикордонної служби України до професійної взаємодії: дис… д-ра пед. наук. 13.00.04. Хмельницький. 543 с
Великий тлумачний словник сучасної української мови. (2001). Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 928 с.
Москаленко, В. В. (2008). Соціальна психологія : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 688 с.
Пісоцька, О. (2010). Виховання культури взаємодії викладачів і студентів в університетському освітньо-виховному просторі: дис. … канд. пед. наук. 13.00.07. Луганськ, 186 с.
Мірошніченко, В.І., Журавльов, В.В. (2022). Психологічні механізми розвитку професійної компетентності молодших інспекторів прикордонної служби в умовах дистанційного навчання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. праць. Запоріжжя : КПУ, № 84. С. 167–172.
Машбиць, Ю. І. (2019). Психологічні механізми і теорія навчання: вибрані статті. Київ : Інтерсервіс, 208 с.
Сопілко, Н. В. (2008). Особливості подолання психологічних бар’єрів у студентів у процесі навчання : диc. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Хмельницький, 268 с.
Орбан-Лембрик, Л. Е. (2005). Юридична психологія : курс лекцій. Івано-Франківськ : Прикарпатський нац. ун-т ім. Василя Стефаника. 316 с.
Переглядів статті: 8
Завантажень PDF: 8
Опубліковано
2024-12-27
Як цитувати
Мірошніченко, В. І., & Левицька, Л. В. (2024). ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДО СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ З ПІДЛІТКАМИ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (4), 32-36. https://doi.org/10.32782/ART/2024-4-6