МЕТОДИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТІВ- ІНСТРУМЕНТАЛІСТІВ У ВИВЧЕННІ ДИРИГУВАННЯ
Анотація
У сучасному процесі навчання диригуванню творче мислення студента набуває фундаментального значення. У статті визначено суть процесу навчання диригуванню, розкрито поняття творчого мислення, як здатності генерувати нові підходи у відтворенні змісту музичного твору. Вказано на актуальність питання розвитку мислення студентів-інструменталістів на уроках диригування. У результаті проведеного дослідження встановлено, що творче мислення є дієвим регулятором практичної підготовки студентів в класі диригування. Воно об’єднує в собі конкретизацію постановки проблемних завдань, варіативні методи їх вирішення та продукування нових ідей. Сучасні вимоги до майбутніх керівників інструментальних колективів передбачають здатність до креативного мислення, спонукають до пошуку логічних міждисциплінарних зв’язків при відтворенні зашифрованого в партитурі музичного змісту. Для досягнення мети запропоновано використовувати методи, спрямовані на ефективне формування професійних вмінь та навичок. Основними вбачають розвиток інтонаційного мислення, як образного сприйняття музики, емоційно-асоціативного, тембрального та евристичного мислення. З метою активації процесу навчання авторами визначено педагогічно-творчі завдання із застосовуванням методу діалогізації, розроблено зразки евристичних запитань. Вказано на доцільність роботи над причинно-наслідковими зв’язками характеру музичного образу з його музичним втіленням, емоційними переживаннями та передачею змісту засобами мануальної техніки. Для практично застосування обрано послідовність системи образно-емоційного мислення: інтонації – емоції – уява – асоціації – логічне мислення – музична мова (диригентський жест). У вивченні диригування з уявним оркестром авторами виокремлено синектичний підхід до навчання, а також синтез синектичного підходу, евристичних прийомів та засобів практичної підготовки студентів. Такі твердження повинні забезпечити ефективність запропонованого комплексу методів розвитку творчого мислення та вивчення предмету оркестрового диригування в цілому.
Посилання
Ван Кань (2019). Методика формування емоційно-образного мислення майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на скрипці: Дис. канд. пед. наук. Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ. 254 c. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25574
Кириленко Я.О. (2020). Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки: навч. посібник. Київ: ун-т ім.Б.Грінченка. 108 с.
Лю Шуай (2023). Інструментально-виконавська підготовка студентів педагогічних університетів на основі асоціативного поєднання мистецької інформації: Дис. доктора філософії. Київ. 220 с. URL: https://udu.edu.ua/images/data_file/viddil_aspirant/Doctor_filosofii/Liu_Shuai/Liu_Shuai_dis.pdf
Горожанкіна О.Ю., Риженко Н.В. (2017). Формування асоціативного мислення майбутніх учителів музики в процесі диригентсько-хорової підготовки. Наукові записки НДУ ім. М.Гоголя. Психолого-педагогічні науки. № 1. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. С. 76-82. URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/617/1/1_2017.pdf
Мурза С.А. (2021). Диригентський жест як інструментально-виконавський феномен: компаративно-технологічний підхід: Дис. канд.. мистецтвознавства (доктора філософії). Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса. 198 с. URL: http://old.odma.edu.ua/upload/files/disertatsiya_Murzi_S.A.pdf
Сюй Цін (2023). Формування евристичного мислення магістрантів з хорового диригування педагогічних університетів. Дис. доктора філософії. Київ. 265 с. URL: https://udu.edu.ua/images/data_file/viddil_aspirant/Doctor_filosofii/Xu_Qing/Xu_Qing_dis.pdf
Нефедченко О. І. (2023). Розвиток технологій евристичної освіти в українській вищій педагогічній школі: монографія. Суми : Сумський державний університет. 245 с.
Бондаренко Н.В, Косянчук С.В. (2924). Синектика як техніка, метод і підхід до навчання й увиразнення суб’єкт-суб’єктивної взаємодії. ХІІ Міжнародна науково-практична конференція «Modern problems of science, education end society». Київ. С. 443–449. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739352/1/BNV%20KSV%202024%2002%20Kyiv.pdf