НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК ЯК СЕРЕДОВИЩЕ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРНОЇ (ХУДОЖНЬОЇ) КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ

  • Тетяна Ігорівна Крижановська Рівненський державний гуманітарний університет https://orcid.org/0000-0002-9072-5288
  • Анастасія Анатоліївна Опалько Рівненський державний гуманітарний університет
Ключові слова: культурна, художня компетентність, нетрадиційні уроки мистецтва

Анотація

У статті досліджуються методичні аспекти розвитку культурної (художньої) компетентності школярів-підлітків засобами нетрадиційних уроків мистецтва у закладах загальної середньої освіти. Формулюється авторська позиція: нетрадиційні уроки мистецтва як середовище творчості є ефективним засобом розвитку культурної (художньої) компетентності старших підлітків. Даний факт має особливе значення щодо старших підлітків та юнацтва напередодні початку самостійної, зокрема фахової навчальної і початкової професійної діяльності випускників закладів загальної середньої освіти. Узагальнюючи сучасний теоретичний науковий досвід, автори стверджують, що компетентність – це особистісний досвід (знання, уміння, навички), який перебуває у стані активування, набуваючи здатності до самостійного його використання індивідом. Водночас пропонуються визначення термінів «культурна та художня компетентність». Зокрема, здатність особистості до самостійного практичного використання знань, умінь, навичок у культурній сфері суспільного життя утворює сутність культурної компетентності. Художня компетентність трактується як здатність особистості до осмислення та розуміння мистецької образності, емоційного реагування на неї, прилучення до різнобічної мистецької діяльності, зокрема, художнього сприймання, інтерпретації, виконавства, творчості. Уточнюючи зміст художньої компетентності, автори пропонують враховувати рівень творчої реалізації даної здатності, передбачаючи репродуктивний, варіаційний, імпровізаційний, власне творчий. Наводиться диференційована типологія нетрадиційних уроків мистецтва, в якій кожна група демонструє опору на певний рівень творчості. Наприклад: нестандартні уроки з використанням репродуктивної творчості (урок-подорож до Єгипту; урок-майстерня іконопису; урок-експедиція до Трипілля; урок-абетка християнських мистецьких символів). Уроки – варіації, що передбачають творення видозмін (варіацій) теми, ідеї, мистецького образу (урок-обряд; урок для Матері-українки; храми-варіації та ін.). Уроки-імпровізації (урок від кобзаря; урок хоку; урок-танець та ін.). Уроки творчості, що передбачають виконання творчих завдань на базі різних видів мистецтва.

Посилання

Закон України Про освіту (ВВР, 2017, № 38-39, ст. 380). URL https://surl.li/sjpcjr
Козинець І. (2021) Словник новітніх освітянських термінів і понять: довід. видання. Дніпро : НТУ «ДП». 69 с.
Словник іншомовних слів (2000). Уклад.: С. М. Морозов, Л. М.Шкарапута. К.: Наукова думка. 680 с.
П’янковська І. (2010). «Компетенція» та «компетентність» як провідні поняття компетентнісного підходу. Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія : Психологія і педагогіка. Вип. 15. С. 202–211. URL http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoapp_2010_15_37
Академічний тлумачний словник української мови в 11 томах. URL: https://sum11.com.ua/kuljtura/Енциклопедія сучасної України URL: https://esu.com.ua/article-51449#
Пащенко А. (2013). Використання інноваційних технологій у формуванні загальнокультурної компетенції учнів професійно-технічних навчальних закладів. Формування загальнокультурної компетенції майбутніх фахівців: збірник наукових праць. За ред. О.С. Березюк, О.М. Власенко. Житомир: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка. С. 23–26.
Вашуленко М. (2011). Методика навчання української мови в початковій школі: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Літера ЛТД. 364 с.
Кузьминський А., Омельяненко С. (2010). Технологія і техніка шкільного уроку: навч.посіб. К.: Знання. 335 с.
Дубровська Л., Самойленко О., Дубровський В. (2019). Педагогічні особливості використання нетрадиційних уроків у початковій школі. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" № 4. С. 45–50.
Кондратова Л. (2010). Художня культура. 9 клас: методичний посібник. Харків : Видавнича група «Основа». 208 с.
##article.numberofviews## 7
##article.numberofdownloads## 6
Опубліковано
2025-04-24
Як цитувати
Крижановська, Т. І., & Опалько, А. А. (2025). НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК ЯК СЕРЕДОВИЩЕ РОЗВИТКУ КУЛЬТУРНОЇ (ХУДОЖНЬОЇ) КОМПЕТЕНТНОСТІ ПІДЛІТКІВ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 46-50. https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-8