СИМВОЛІЧНИЙ ВИМІР КЛАВІРНОЇ МУЗИКИ Й. С. БАХА У НАУКОВІЙ КОНЦЕПЦІЇ Б. Л. ЯВОРСЬКОГО
Анотація
У статті окреслюються та висвітлюються питання підтексту в клавірній музиці, а саме у циклі «Добре темперованого клавіру» геніального композитора Йоганна Себастьяна Баха, що для мистецтва епохи високого бароко були властивими і характерними. Виявлено, що у всіх прелюдіях і фугах композитор закодував релігійні мотиви, наповнивши музику новими смислами, акцентуючи і наголошуючи на засобах та прийомах, які передають імпліцитну інформацію. Зазначено, що під впливом німецького науковця і великого знавця творчості Й.С. Баха – Альберта Швейцера, вітчизняний мистецтвознавець – Болеслав Леопольдович Яворський, більше ніж 100 років тому розробив системну й цілісну концепцію, що подає принципово нове уявлення про клавірну творчість композитора. На сьогоднішній день стали відомими розгорнуті дослідження Б. Яворського, який віднайшов у «Добре темперованому клавірі» узагальнене музично-етичне тлумачення більшості найважливіших образів і сюжетів Старого та Нового Завітів Біблії, довівши, що кожна прелюдія і фуга має відношення до певних епізодів з Євангелія. Наголошується, що для всієї творчості Й. С. Баха властива філософсько-релігійна спрямованість, яка демонструє за його висловом – «Великий Концерт во славу Всевишньому, а ближньому в розуміння». (Кашкадамова Н. 1998).
Посилання
Антонюк В.Г. (2015). Болеслав Леопольдович Яворський: грані особистості. Науковий вісник НМАУ ім. П.Чайковського. Київ : НМАУ. Вип. 113. С. 109–127.
Побережна Г.І. (2007). Бах в контексті мета історії. К.: Наук. вісник НМАУ ім.П.Чайковського. Вип. 54. С. 18–28.
Лоскутова Т. (2001). Риторико-інтонаційні засоби клавірної творчості Й.С.Баха. Вісник Прикарпатського університету: Серія: Мистецтвознавство. Івано-Франківськ. Вип. 3. С. 26–32.
Боршуляк А. М., Лаврентьєва Н. В. (2023). «Бах – Яворський – Леонтович : перетини творчості». Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич : видавничий дім «Гельветика». № 61. С. 71–76.
Толошняк Н. Лоскутова Г. (2007). «Символіко-стилістичні особливості драматургії багатотемних клавірних фуг Баха». Вісник Прикарпатського університету: Серія: Мистецтвознавство. Івано-Франківськ. Вип. 10-11. С. 101–107.
B V 34 (2017). Schweitzer, Johann Sebastian Bach, issuu.com. 728 s.
Афанасьєв Ю.Л., Джура О.Ф. (2009). Професійна підготовка музиканта: уроки Болеслава Яворського. К.: ДАКККіМ. 128с.
Ландовська В. (1969). Landowska on Music /Collected by Denise Restou – N.Y.: Stein and Day, 1969. 302 с.