THE SYMBOLIC DIMENSION OF J. S. BACH'S CLAVIER MUSIC IN THE SCIENTIFIC CONCEPT B. L. YAVORSKY
Abstract
The article outlines and highlights the issues of subtext in clavier music, namely in the cycle «Well- Tempered Clavier№ by the brilliant composer Johann Sebastian Bach, which were characteristic and characteristic of the art of the High Baroque era. It was found that in all the preludes and fugues, the composer encoded religious motifs, filling the music with new meanings, emphasizing and emphasizing the means and techniques that convey implicit information. It is noted that under the influence of the German scientist and great connoisseur of the work of J.S. Bach – Albert Schweitzer, the domestic art critic – Bolesław Leopoldovich Yavorsky, more than 100 years ago developed a systematic and holistic concept that presents a fundamentally new idea of the composer's clavier work. To date, detailed research has become known by B. Yavorsky, who found in «The Well-Tempered Clavier» a generalized musical and ethical interpretation of most of the most important images and plots of the Old and New Testaments of the Bible, proving that each prelude and fugue is related to certain episodes from the Gospel. It is noted that all the work of J. S. Bach is characterized by a philosophical and religious orientation, which demonstrates according to his statement – "The Great Concerto to the glory of the Almighty, and to the neighbor to understanding." (Kashkamova N. 1998).
References
Антонюк В.Г. (2015). Болеслав Леопольдович Яворський: грані особистості. Науковий вісник НМАУ ім. П.Чайковського. Київ : НМАУ. Вип. 113. С. 109–127.
Побережна Г.І. (2007). Бах в контексті мета історії. К.: Наук. вісник НМАУ ім.П.Чайковського. Вип. 54. С. 18–28.
Лоскутова Т. (2001). Риторико-інтонаційні засоби клавірної творчості Й.С.Баха. Вісник Прикарпатського університету: Серія: Мистецтвознавство. Івано-Франківськ. Вип. 3. С. 26–32.
Боршуляк А. М., Лаврентьєва Н. В. (2023). «Бах – Яворський – Леонтович : перетини творчості». Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич : видавничий дім «Гельветика». № 61. С. 71–76.
Толошняк Н. Лоскутова Г. (2007). «Символіко-стилістичні особливості драматургії багатотемних клавірних фуг Баха». Вісник Прикарпатського університету: Серія: Мистецтвознавство. Івано-Франківськ. Вип. 10-11. С. 101–107.
B V 34 (2017). Schweitzer, Johann Sebastian Bach, issuu.com. 728 s.
Афанасьєв Ю.Л., Джура О.Ф. (2009). Професійна підготовка музиканта: уроки Болеслава Яворського. К.: ДАКККіМ. 128с.
Ландовська В. (1969). Landowska on Music /Collected by Denise Restou – N.Y.: Stein and Day, 1969. 302 с.