ОРФ-ПІДХІД НА МУЗИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНИЙ ДОСВІД

  • Оксана Олексіївна Гумінська
  • Наталія Миколаївна Денисюк
Ключові слова: Орф-підхід, сучасний досвід дошкільного виховання, музичне заняття в закладі дошкільної освіти

Анотація

У змісті статті розглянуто суть музично-педагогічної концепції К. Орфа та розкрито її значення у творчому розвитку особистості. Висвітлено історичні факти, що сприяли формуванню прогресивних поглядів. На основі наукових праць здійснено спробу розкрити значення Орф-підходу, в основі якої лежать принципи дитиноцентризму, взаємонавчання, взаємозв’язку практики та теорії, інтеграції мови, музики, руху, музичної імпровізації, імпровізаційності та творчої активності, збалансованості між процесом і результатом; використання Орф-інструментарію; адаптивності, універсальності. Актуалізовано думку, що мовні, ритмічні вправи, ігри, музикування на елементарних музичних інструментах, імпровізація є природним шляхом розвитку творчих можливостей дітей дошкільного віку. Описано історію створення та діяльність Орф Шульверк Асоціації України. Проаналізовано досвід упровадження Орф-підходу в освітній процес сучасних закладів освіти, зокрема й закладів дошкільної освіти. Наведені приклади досвіду музичних керівників закладів дошкільної освіти та зразки Орф-підходу в педагогічній діяльності автора статті. Підкреслюється думка, що навчання через дію, творчі форми спілкування з музикою, мовленнєва, рухова, дослідницька діяльність та інтеграція різних видів діяльності в єдиний процес сприяють усебічному гармонійному розвитку дітей дошкільного віку. Пропонована стаття є науковим поглядом на предмет історико-методологічних засад музичного навчання та виховання особистості на основі Орф-підходу, які спонукають до осмислення проблем дошкільної музичної педагогіки.

Посилання

Орф-підхід та інклюзія (2022): методичний посібник. Укл. В. Колодяжна, Т. Черноус. Луцьк: Вежа-Друк. 100 с.
Леонтьева, О. (1984). Карл Орф: монографія. М.: Музика, 334 с.
Елементарне музичне виховання за системою Карла Орфа (1978). Сост. Л. Баренбойм. М.: Сов. композитор. 369 с.
Тютюнникова, Т. (2003). Бачити музику та танцювати вірші… Творче музикування, імпровізація та закони буття. М.: Едиториал УРСС. 264 с.
Hartmann, W., Haselbach B. (2019). The Principles of Orff Schulwerk. The Orff Echo, 52 (1), 8–1.
Трофимчук, О. (1993). Школа колективного музикування. Рівне: РДIК. 146 с.
Куришев, Є., Куришева, Л. (1994). Теорія i практика музично-естетичного виховання за системою К. Орфа: навчальний посібник. Київ: IСДО. Ч. I. 72 с.
Завалко, К. (2010). Теоретичні аспекти впровадження методики елементарного музикування Карла Орфа в сучасну педагогічну практику. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 14: Теорія і методика мистецької освіти. 10. С. 178–184.
Завалко, К. (2022). Нейропедагогіка: теорія та методика Орф-підходу в музичному навчанні. Інноваційна педагогіка (51). C. 80–85.
Завалко, К., Фір, С. (2013). Основи Орф-педагогіки: навчально-методичний посібник. Черкаси: Черкас. ЦНП. 161 с.
Фір, С. (2016). Розвиваємо гармонійну особистість із раннього віку. Музичний керівник. № 1. С. 14–19.
Фір, С. (2017). Що таке емоційний інтелект і як його розвивати на музичних заняттях? Музичний керівник. № 10. С. 20–25.
Фір, С. (2019). Орф-модель на пісню-гру «Печу, печу хлібчик». Музичний керівник. № 2. С. 17–22.
Резванова, В. (2008). Творче музикування: використання саморобних інструментів у музичній діяльності дітей за принципами педагогіки Карла Орфа. Палітра педагога. № 3. С. 27–31.
Чулкова, Н. (2008). Всесвіт музичних звуків : використання системи Карла Орфа на музичних заняттях. Палітра педагога. № 2. С. 18–24.
Шаповал, О. (2010). Упровадження концепції «елементарного музикування» К. Орфа у систему музичного виховання дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу: спеціалізований журнал. № 11. С. 57–66.
Шараєвська, І., Степаненко, Н. (2011). Мовленнєві та музично-рухові вправи за системою Карла Орфа. Музичний керівник. № 3. С. 9–14.
Морозова, О. (2016). «Зимова фантазія». Тематичне музичне заняття з використанням методики Карла Орфа. Музичний керівник. № 1. С. 14–17.
Переглядів статті: 59
Завантажень PDF: 50
Опубліковано
2023-12-05
Як цитувати
Гумінська, О. О., & Денисюк, Н. М. (2023). ОРФ-ПІДХІД НА МУЗИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: СУЧАСНИЙ ДОСВІД. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (2), 5-9. https://doi.org/10.32782/ART/2023-2-1

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають