ORFF APPROACH AT MUSIC LESSONS IN KINDERGARTEN: MODERN EXPERIENCE

  • Oksana Huminska
  • Natalia Denisyuk
Keywords: Orff approach, modern experience of preschool education, music lesson in preschool education

Abstract

The content of the article examines the essence of K. Orff’s musical and pedagogical concept and reveals its importance in the creative development of the individual. Historical facts that contributed to the formation of progressive views are highlighted. On the basis of scientific works, an attempt was made to reveal the meaning of the Orff approach, which is based on the principles of child-centrism, mutual learning, the relationship of practice and theory, the integration of language, music, movement, musical improvisation, improvisation and creative activity, and the balance between process and result; use of Orff tools; adaptability, versatility. The opinion that language, rhythmic exercises, games, playing music on elementary musical instruments, improvisation is a natural way of developing the creative abilities of the children of preschool age has been updated. The history of the creation and activity of the Orff Schulwerk Association of Ukraine is described. The experience of implementing the Orff approach in the educational process of modern educational institutions, including preschool education institutions, is analyzed. Examples of the experience of music directors of preschool education institutions and samples of the Orff approach in the pedagogical activity of the author of the article are given. The opinion is emphasized that learning through action, creative forms of communication with music, speech, movement, research activities and integration of various types of activities into a single process contribute to the comprehensive harmonious development of preschool children. The proposed article is a certain scientific view on the subject of the historical-methodological foundations of musical education and personality education based on the Orff approach, which prompts the understanding of the problems of preschool music pedagogy.

References

Орф-підхід та інклюзія (2022): методичний посібник. Укл. В. Колодяжна, Т. Черноус. Луцьк: Вежа-Друк. 100 с.
Леонтьева, О. (1984). Карл Орф: монографія. М.: Музика, 334 с.
Елементарне музичне виховання за системою Карла Орфа (1978). Сост. Л. Баренбойм. М.: Сов. композитор. 369 с.
Тютюнникова, Т. (2003). Бачити музику та танцювати вірші… Творче музикування, імпровізація та закони буття. М.: Едиториал УРСС. 264 с.
Hartmann, W., Haselbach B. (2019). The Principles of Orff Schulwerk. The Orff Echo, 52 (1), 8–1.
Трофимчук, О. (1993). Школа колективного музикування. Рівне: РДIК. 146 с.
Куришев, Є., Куришева, Л. (1994). Теорія i практика музично-естетичного виховання за системою К. Орфа: навчальний посібник. Київ: IСДО. Ч. I. 72 с.
Завалко, К. (2010). Теоретичні аспекти впровадження методики елементарного музикування Карла Орфа в сучасну педагогічну практику. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 14: Теорія і методика мистецької освіти. 10. С. 178–184.
Завалко, К. (2022). Нейропедагогіка: теорія та методика Орф-підходу в музичному навчанні. Інноваційна педагогіка (51). C. 80–85.
Завалко, К., Фір, С. (2013). Основи Орф-педагогіки: навчально-методичний посібник. Черкаси: Черкас. ЦНП. 161 с.
Фір, С. (2016). Розвиваємо гармонійну особистість із раннього віку. Музичний керівник. № 1. С. 14–19.
Фір, С. (2017). Що таке емоційний інтелект і як його розвивати на музичних заняттях? Музичний керівник. № 10. С. 20–25.
Фір, С. (2019). Орф-модель на пісню-гру «Печу, печу хлібчик». Музичний керівник. № 2. С. 17–22.
Резванова, В. (2008). Творче музикування: використання саморобних інструментів у музичній діяльності дітей за принципами педагогіки Карла Орфа. Палітра педагога. № 3. С. 27–31.
Чулкова, Н. (2008). Всесвіт музичних звуків : використання системи Карла Орфа на музичних заняттях. Палітра педагога. № 2. С. 18–24.
Шаповал, О. (2010). Упровадження концепції «елементарного музикування» К. Орфа у систему музичного виховання дошкільників. Вихователь-методист дошкільного закладу: спеціалізований журнал. № 11. С. 57–66.
Шараєвська, І., Степаненко, Н. (2011). Мовленнєві та музично-рухові вправи за системою Карла Орфа. Музичний керівник. № 3. С. 9–14.
Морозова, О. (2016). «Зимова фантазія». Тематичне музичне заняття з використанням методики Карла Орфа. Музичний керівник. № 1. С. 14–17.
Article views: 59
PDF Downloads: 50
Published
2023-12-05
How to Cite
Huminska, O., & Denisyuk, N. (2023). ORFF APPROACH AT MUSIC LESSONS IN KINDERGARTEN: MODERN EXPERIENCE. Art Education and Development of Creative Personality, (2), 5-9. https://doi.org/10.32782/ART/2023-2-1