CONCERT PERFORMANCE AS A RESULT OF THE MUSICAL AND PERFORMING ACTIVITY OF A FUTURE VOCALIST
Abstract
The article reveals the essence of a concert performance as the final stage of the musical and performance activity of a future vocalist, which combines not only technical mastery but also artistic interpretation, emotional expressiveness, and stage artistry. It is emphasized that a successful performance is the result of complex, multi-component preparation, which includes analytical work on the musical material, the formation of interpretive vision, the development of vocal skills, as well as the performer's psychoemotional readiness. Special attention is paid to the stage activity of the future vocalist, which includes the ability to transform on stage, use visual means of communication (facial expressions, gestures, posture), and effectively manage stage movement. The specifics of vocal art are examined as a synthetic type of activity, where the technical aspect is inseparable from the psychological and creative ones. The importance of inner experience, emotional connection with the artistic image, and the ability to convey these states to the audience through the musical and stage portrayal is highlighted. The role of subconscious and conscious processes in preparation for performance is analyzed, particularly the importance of skill automatization and the ability to maintain artistic focus under stress. The need to develop stage awareness and adapt to concert conditions is emphasized as essential elements of a future vocalist’s professional training. It is found that a concert performance is not only a test of professional maturity but also a living emotional and artistic act of communication between the performer and the audience. It is proven that the concert performance is not only the final stage of the educational process but also a significant factor in the personal and creative development of the vocalist. It involves in-depth analytical work with the musical material, the development of interpretive thinking, the creation of a stage image, and the practical implementation of the artistic concept in the context of public performance.
References
Гуменюк Л. (2011). Психологічна готовність музиканта до сценічної діяльності: навчальний посібник. Кіровоград : КДПУ ім. В. Винниченка.
Дмитренко Л. (2015). Художньо-виконавська інтерпретація вокального твору: теоретичні та методичні засади. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського.
Дмитрієва Л. (2019). Театральна система К. Станіславського в оперному мистецтві. Одеса : Оперна академія.
Іванова Н. (2018). Психологія сцени. Харків : Освіта.
Коваленко О. (2019). Сценічна поведінка виконавця: психологічні аспекти. Львів : Наукова думка.
Лабінцева Л. (2017). Теорія виконавської майстерності. Вісник ХДАДМ. № 1. С. 215–216.
Омельчук С. (2024). Формування естрадного співака в умовах концертно-проєктної діяльності: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього рівня «магістр». Рівне : РДГУ, 66 с.
Петренко І. (2021). Артистизм у вокальному виконанні. Київ : Музична освіта.
Петрова О. (2016). Вплив стресу на виконавську діяльність. Дніпро : Психологічний центр.
Соловйова Т. (2020). Сценічний рух як основа артистизму в вокальній діяльності. Харків : Сучасне мистецтво.
Шевченко М. (2015). Музичний виступ: основи та принципи. Київ : Видавництво Академія.
Яковенко Л. (2018). Концертна діяльність як складова професійної підготовки майбутнього виконавця. Педагогіка мистецтва. 23. 120–125.