CONCERTMASTER IN THE WIND INSTRUMENTS CLASS: WAYS OF IMPROVING PROFESSIONAL SKILL

Keywords: concertmaster, wind instruments, professional skill, ensemble interaction, interpretation, musical accompaniment

Abstract

This article examines the role of the concertmaster in the wind instruments class, highlighting key strategies for enhancing professional skills in this multifaceted and demanding discipline. The concertmaster serves as an integral link between the soloist and the orchestra, requiring not only technical excellence but also deep interpretative abilities, adaptability, and collaborative expertise. The study underscores the importance of a systematic approach to skill development that combines technical mastery with artistic sensitivity and pedagogical competence. The research delves into the historical and contemporary roles of the concertmaster, analyzing how this position has evolved in relation to the specific needs of wind instrument pedagogy. A significant focus is placed on the concertmaster’s responsibility to adapt to the diverse repertoire of wind instruments, each with its unique technical and tonal challenges. This requires a profound understanding of wind instrument characteristics, from dynamics and articulation to phrasing and stylistic nuances. To improve professional competence, the article emphasizes the necessity of continuous professional development through practice, self-analysis, and participation in masterclasses. Special attention is given to strategies for effective rehearsal techniques, collaborative interpretation, and fostering a productive working relationship with both students and instructors. The research highlights the value of attending performances, studying recordings, and engaging in interdisciplinary learning to broaden one’s artistic perspective. The paper also explores the psychological and emotional aspects of the concertmaster’s role, addressing stress management, stage presence, and the ability to provide constructive feedback. It identifies mentorship as a cornerstone of professional growth, advocating for a collaborative environment where concertmasters and students can exchange insights and inspire mutual improvement. In conclusion, the article provides a comprehensive overview of the concertmaster’s pivotal role in the wind instruments class, offering actionable strategies to enhance their professional artistry and elevate the overall standard of performance and pedagogy in this field.

References

Журавльова Н. І., Каленик І. В. Психологічні аспекти діяльності концертмейстера у сфері музичного мистецтва. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених ДДПУ імені Івана Франка, 2021. Вип.36, Т.1. С. 74–79.
Моісєєва М. А. Інтеграція музикознавчих і психолого-педагогічних знань як чинник творчої інтуїції музиканта. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2005. Вип. 21. C. 51–54.
Молчанова Т. О. Мистецтво піаніста-концертмейстера у соціокультурному контексті сучасності. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки РДГУ, 2013. Вип. 19(1). С. 212–217.
Повзун Л. І. Ансамблева творчість піаніста-концертмейстера : Навчалальний посібник. Одеса: Фотосинтетика, 2009. 104 с.
Польська І. Камерний ансамбль: феноменологія жанру. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. 2010. Вип. 24. С. 4–14.
Ревенчук В.В. Теорія та методика формування концертмейстерських умінь : Навчальний посібник. Ніжин: Видавництво НДУ імені М. Гоголя, 2009. 111 с.
Скляров О. Д. Методика викладання курсу фортепіано. Формування і розвиток виконавських навичок студентів : Навчальний посібник. Харків: ХДАК, 2002. 79 с.
##article.numberofviews## 8
##article.numberofdownloads## 7
Published
2025-04-24
How to Cite
Tsiuliupa, N., & Tsiuliupa, S. (2025). CONCERTMASTER IN THE WIND INSTRUMENTS CLASS: WAYS OF IMPROVING PROFESSIONAL SKILL. Art Education and Development of Creative Personality, (1), 116-121. https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-20