ШЛЯХИ НАВЧАННЯ ФОРТЕПІАННОМУ ВИКОНАВСТВУ ЗДОБУВАЧІВ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті узагальнені певні емпіричні й спеціальні дослідження шляхів навчання фортепіанному виконавству здобувачів педагогічної освіти.Мета дослідження – розкрити можливості активного залучення здобувачів освіти до розвитку практичних умінь та навичок гри на фортепіано, розуміння психології та фізіології свого навчання для майбутньої професійної діяльності. В основі дослідження розкрита методична сутність навчання здобувачів освіти фортепіанному виконавству. Зазначено, що навчання грі на фортепіано – це процес, який базується на різних методах навчання. Вказано, що складові методики навчання фортепіанному виконавству здобувачів освіти дослідниками поділено: на індуктивні (від конкретного до загального) та дедуктивні (від загального до часткового); за рівнем самостійності пізнавальної діяльності. При всьому багатстві досліджень виявлено, що увага дослідників в основному спрямована на підготовку здобувачів освіти до оволодіння вміннями та навичками виконання музичних творів. Автор визначає, що недостатньо уваги приділено фундаменту фортепіанного виконавства – спрямованості здобувачів освіти до усвідомлення та розуміння методів, фізіології та психології набуття своїх вмінь та навичок гри на фортепіано під час самостійних занять на фортепіано. У результаті дослідження автор приходить до висновку, що здобувачі освіти мають знати методику навчання гри на фортепіано, матеріали методики мають дозволити здобувачам освіти: самостійно розуміти знання, отримані на заняттях фортепіано; усвідомлено розвинути виконавську техніку гри на фортепіано, яка стане основою формування інтересу до виконання музичних творів, пробудить творчу ініціативу, необхідну для професійної роботи. Автор також зауважила, що головною умовою для навчання та використання умінь і навичок гри на фортепіано мають стати визначена технічна та емоційна доступність музичних творів, які вивчаються. При цьому, щоб досягти професіоналізму, здобувачам освіти необхідна розумна доцільність, послідовність та систематичність самостійних, зрозумілих занять на фортепіано.
Посилання
Касьяненко Л. (2019). Робота піаніста над фактурою (друге доповнене видання). Одеса : ПНПУ ім. К.Д. Ушинського. С. 21–23.
Ростовська І. (2015). Формування мотивації учіння гри на фортепіано: навч.-метод. посіб. /Ніжин: нац. Держ. ун-т ім. М. Гоголя, С. 36–37.
Падалка Г. (2008). Аналіз складових професійного самовдосконалення майбутніх фахівців музичного мистецтва. Київ : Освіта України, С. 2–5.
Гуральник Н. (2011). Науково-педагогічна школа піаністів у теорії та практиці музичної освіти і виховання: навч.-метод. посібник для вищих освітніх закладів. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, С. 110.
Мозгальова Н. (2012). Теорія і методика інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музики : автореф. дис… доктора пед. наук. Спеціальність : 13.00.04. Київ. С. 3–5.
Таран І. (2017) Методичні рекомендації для організації самостійної роботи студентів з дисципліни Спецінструмент (фортепіано). Івано-франківськ: ПНУ ім. Василя Стефаника. С. 3–5.