ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ АРТИСТІВ ОРКЕСТРУ: ПРОБЛЕМИ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ

  • Віра Сергіївна Литовченко Комунальний заклад «Харківський музичний фаховий коледж імені Б. М. Лятошинського» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-0520-6521
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, дистанційне навчання, музична освіта, музичне виконавство, професійна майстерність артиста оркестру

Анотація

Професійна діяльність артистів оркестру вимагає від виконавців особливих навичок, багато в чому відмінних від навичок сольного виконавства. Тому дуже важливо формувати у майбутніх оркестрантів уявлення про відмінності у підході до усіх характеристик музичного звуку: його ритмічного, динамічного, звуковисотного та тембрового боку, а також окремих виконавських прийомів та засобів виразності. Найвідміннішими в сольному та оркестровому виконавстві є підходи до ритмічної та динамічної складової. Якщо соліст може вільно трактувати часовий аспект виконання, то при сумісному музикуванні, тим більш в групі інструментів, що виконують одну партію (струнно-смичкові), синхронність виконання є важливішою за виразність та яскравість. Підхід до динаміки також суттєво відрізняється, оскільки сольне музикування вимагає більшої гучності звучання окремого інструменту для озвучування концертної зали, а гра в оркестрі часто передбачає тихе, майже непомітне звучання кожного окремого виконавця. Менш значущим є різниця у підході до звуковисотності та тембру в сольному та оркестровому виконавстві, однак і в цих аспектах неможна говорити про тотожність в різних видах професійної діяльності музиканта. В умовах дистанційної освіти в оркестровому класі застосовано такі способи навчання: індивідуальне виконання оркестрових партій онлайн з аналізом помилок, а також запис виконання власної оркестрової партії разом зі звучанням усього оркестру. Варіантом застосування другого способу є створення суміщених ансамблів, коли кожен учасник виконує свою партію, накладаючи її на попередньо зроблені записи партнерів. Таким чином студенти створюють свій власний запис твору, почергово відтворюючи кожну партію. Перелічені способи навчання наближають оркестрове виконавство до сольного і не дають можливості повноцінно відчути різницю підходів до всіх складових оркестрового та сольного звучання. Однак створення суміщених ансамблів видається найефективнішим варіантом подолання проблем дистанційної форми навчання при формуванні професійної майстерності майбутніх артистів оркестру.

Посилання

Бондаренко А. І. (2020). Дистанційна освіта музикантів-виконавців: проблеми та перспективи. Імідж сучасного педагога, 3 (192), 69–72. doi: 10.33272/2522-9729-2020-3-69-72.
Федоришин В.І. (2004). Формування виконавської майстерності майбутніх учителів музики в умовах колективного музикування. Наука і сучасність. Зб. наук. праць, 46. 130–138.
Головашич Е., Скакун В., Кириченко Ю. (2022). «Оркестровий клас» у системі освітніх компонентів професійної підготовки здобувачів другого рівня вищої освіти за спеціальністю «Музичне мистецтво». Естетика і етика педагогічної дії, 26, 173–183. doi: 10.33989/2226-4051.2022.26.273175.
Hager Paul Johnsson Mary (2009). Learning to become a professional orchestral musician: Going beyond skill and technique. Journal of Vocational Education & Training, 61, 103–118. doi: 10.1080/13636820902933221.
##article.numberofviews## 14
##article.numberofdownloads## 8
Опубліковано
2025-04-24
Як цитувати
Литовченко, В. С. (2025). ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ АРТИСТІВ ОРКЕСТРУ: ПРОБЛЕМИ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 56-60. https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-10