ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТОК ІННОВАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Нова українська школа потребує вчителів-інноваторів, здатних упроваджувати інновації в освітній процес. Тому заклади вищої освіти мають підготувати майбутніх учителів до інноваційної діяльності, сформувати в них інноваційну компетентність. Мета статті – розкрити особливості формування інноваційної компетентності майбутніх учителів біології в закладах вищої освіти. У статті проаналізовано сутність інноваційної компетентності як важливої компетентності майбутніх педагогів. Інноваційну компетентність майбутніх учителів біології потрактовано як обов’язковий складник професійної компетентності майбутніх педагогів, що охоплює знання про інноваційну діяльність, вмотивованість і здатність упроваджувати інновації в освітньому процесі закладів вищої освіти, уміння аналізувати власну інноваційну діяльність, виявляти інноваційний потенціал у межах індивідуального методичного стилю. Установлено, що інноваційна компетентність майбутніх учителів біології налічує чотири компоненти: мотиваційно-ціннісний (позитивне ставлення до інноваційної діяльності як цінності, мотивація до виконання інноваційної педагогічної діяльності), когнітивний (знання про інновації, інноваційну діяльність та сутність інноваційних методів і технологій), діяльнісний (уміння виконувати інноваційну діяльність, упроваджувати інноваційні методи та технології в освітній процес), особистісно- рефлексивний (уміння аналізувати власну інноваційну діяльність, виявляти інноваційний потенціал у межах індивідуального методичного стилю). Констатовано, що інноваційна діяльність учителя біології полягає в постійному пошуку найефективніших форм, методів і засобів навчання, урахуванні сучасних тенденцій розвитку освіти, упровадженні інновацій в освітній процес, розробленні авторських технологій навчання та інноваційного навчально-методичного забезпечення, виробленні індивідуального методичного стилю. З’ясовано, що формування й розвиток інноваційної компетентності в закладах загальної середньої освіти відбувається поетапно, зокрема під час вивчення педагогіки, методичних дисциплін (Методика навчання біології, Інноваційні технології навчання біології / природничих наук) та педагогічної практики.
Посилання
2. Будас Ю. О. Підготовка майбутніх учителів до інноваційної педагогічної діяльності засобами ділової гри : дис. …канд. пед. наук. Вінниця, 2010. 237 с.
3. Бурчак Л. Дефініціювання феномену інноваційної компетентності в педагогічній теорії і практиці. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 64. Т. 1. С. 126–129.
4. Бурчак Л. Інноваційна діяльність майбутніх педагогів як чинник їхнього професійного зростання. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 6 (20). С. 422–427.
5. Вдовенко І. С. Теорія та практика підготовки майбутніх учителів до інноваційної діяльності. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка; гол. ред. М. О. Носко. Чернігів: ЧНПУ, 2016. Вип. 140. С. 119–122.
6. Вознюк О., Дубасенюк О. Перспективні напрямки підготовки майбутніх вчителів до інноваційної педагогічної діяльності. Нові технології навчання, 2020. № 93. С. 50–57.
7. Галайко Ю. А. Моторіна, В. Г. Інноваційна компетентність майбутніх учителів математики в умовах магістратури. Science – the Future of The World: The 5th International scientific and practical conference (June 23–24, 2020) Portal Publishing, Prague, Czech Republic. 2020. С. 32–36.
8. Гончарук О. В. Формування інноваційної компетентності майбутнього вчителя Нової української школи. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2023. Вип. 93. С. 34–38.
9. Грицай Н. Б., Попельницька О. В. Дослідницький підхід у методичній підготовці майбутніх учителів природничих наук. Ukrainian professional education = Українська професійна освіта: науковий журнал. 2024. № 15. С. 108–116.
10. Грицай Н. Б. Інноваційні технології навчання біології : навчальний посібник. Львів : Видавництво ПП «Новий Світ-2000», 2020. 200 с.
11. Дзюбенко Ю. Л. Інноваційна компетентність учителя як складова його професійної компетентності. Модернізація управління в контексті вимог Закону України «Про освіту»: матеріали Всеукр. наук.-практ. онлайн-конф., Харків, 20 трав. 2020 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; [за заг. ред. Р. І. Черновол-Ткаченко, О. І. Мармази, О. Є. Гречаник]. Харків : ХНПУ, 2020. Ч. 1. С. 110–114.
12. Коновальчук І. І. Сутність і структура інноваційної компетентності педагога загальноосвітнього навчального закладу. Вісник Прикарпатського національного університету. Серія: Педагогіка. 2011. Вип. XL. С. 85–88.
13. Коновальчук І. М., Шанскова Т. І., Рудницька Н. Ю. Формування інноваційної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі професійної підготовки. Вісник науки та освіти. 2024. № 19. С. 923–936.
14. Коренева І., Кириєнко О. Аналіз сучасних підходів до визначення інноваційної компетентності педагога. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка». 2022. № 2 (7). С. 369–380.
15. Лiciна Л., Шафорост Ю. Формування готовності майбутніх педагогів до професійної інноваційної діяльності. Вісник науки та освіти. 2023. № 9 (15). С. 486–497.
16. Ляшенко К. І. Сутність поняття «інноваційна компетентність майбутнього вчителя початкових класів». Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2021. Вип. 56. С. 167–181.
17. Марценюк Т. І., Щербань М. М. Формування професійної готовності працівників освітньої галузі до інноваційної діяльності. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі (XXX Каришинські читання): матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої розробкам моделей підготовки майбутнього вчителя до педагогічної діяльності в Новій українській школі (м. Полтава, 25–26 травня 2023 р.) / за заг. ред. М. В. Гриньової. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2023. С. 156–157.
18. Михайлишин Р. Професійна готовність педагога до інноваційної діяльності: якісний аспект. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2016. № 31. С. 11–18.
19. Нижник О. С. Результати діагностування рівня сформованості інноваційної компетентності вчителів ЗЗСО. Наукові записки кафедри педагогіки. 2020. № 46. С. 20–28.
20. Новгородська Ю. Г. Інноваційна компетентність майбутніх учителів початкових класів: теоретичні аспекти. Початкова освіта: історія, проблеми, перспективи: збірник матеріалів III-ї Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, м. Ніжин, 27 жовтня 2022 року / укладач: Т. В. Гордієнко. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2022. С. 75–78.
21. Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти: Наказ МОН України від 12.05.2023 № 552. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#n16 (дата звернення: 30.05.2024).
22. Просіна О. В. Формування інноваційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі методичної підготовки у вищих педагогічних навчальних закладах. Мистецтво та освіта. 2016. № 1. С. 20–23.
23. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 № 2736. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#n10 (дата звернення: 30.05.2024).
24. Собченко Т. М. Підготовка майбутніх педагогів до інноваційної професійної діяльності. Educational challenges. 2020. № 63. С. 159–167.
25. Темченко О. В. Інноваційна компетентність керівника закладу освіти як складова його інноваційної культури. Актуальні проблеми управління закладами освіти в контексті стратегії модернізації освітньої галузі: кол. моногр. / Терноп. нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка ; [ за заг. ред. В. П. Кравця, Г. М. Мешко]. Тернопіль : ТНПУ, 2020. С. 249–262.
26. Цюняк О. П. Формування інноваційної компетентності майбутніх магістрів початкової освіти у закладах вищої освіти. Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, відповіді на виклики сьогодення: матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 21–22 березня 2019 р.). Полтава: ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2019. С. 145–148.
27. Чудакова В. П. Діагностика та корекція «компетентності інноваційності» − показника конкурентоздатності особистості в умовах інноваційної діяльності. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи: збірник наукових праць. Київ: ІОД. 2019. Вип. 1(22). С. 130.
28. Шевчук С. С., Єрмоленко А. Б., Кулішов В. С. Розвиток інноваційної компетентності сучасного педагога професійної школи. Імідж сучасного педагога. 2020. № 5(194). С. 52–58.
29. Шиман І. Інноваційна компетентність сучасного вчителя музичного мистецтва у розрізі його готовності до інноваційної педагогічної діяльності. Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства: матеріали і тези VІІI Міжнародної конференції молодих учених та студентів (Одеса, 14–15 жовтня 2022 р.). Т. 2. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2022. С. 96–98.
30. Штефан Л. В. Інноваційна компетентність сучасного педагога. Інноваційна педагогіка. 2020. № 24. Т. 2. С. 170–173.