МОНІТОРИНГ РЕСУРСІВ ЛІКАРСЬКИХ РОСЛИН ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ В ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ ІЗ БІОЛОГІЇ

Ключові слова: дослідницькі вміння, структурні компоненти дослідницьких умінь із біології, педагогічний експеримент, здобувачі профільної середньої освіти, методика навчання біології, дослідницький проєкт, ботаніка

Анотація

У статті досліджено формування в здобувачів профільної середньої освіти дослідницьких умінь із біології засобом моніторингу ресурсів лікарських рослин. Проаналізовано різні трактування поняття «дослідницька діяльність» у сучасних педагогічних дослідженнях і нормативно-правових актах України. Запропоновано авторське трактування дефініції «дослідницьке вміння з біології» – здатність здобувачів середньої освіти вести самостійні спостереження за живими організмами, виконувати досліди з ними; система когнітивних і практичних загальнонаукових та спеціальних біолого-екологічних знань й умінь учнів дослідницької діяльності, необхідних для самостійної реалізації експериментальної розвідки або її частини. У статті розкрито, що освітня система формування означеної якості учнів містить взаємопов’язані та взаємозумовлені компоненти: мотиваційний (позитивна мотивація), когнітивно-операційний (знання, уміння і навички) та рефлексивний (самоаналіз, самооцінювання, саморозвиток). Виокремлено чотири рівні сформованості дослідницьких умінь старшокласників щодо вивчення живої природи з урахуванням підходів вітчизняних педагогів, а саме: вихідний, початковий, продуктивний і креативний. Із метою ефективного формування в старшокласників дослідницьких умінь із біології запропоновано та впроваджено в освітній процес закладу професійно-технічної освіти в межах вивчення навчального предмета «Біологія і екологія» дослідницький проєкт на тему «Моніторинг ресурсів лікарських рослин Бориспільського району Київської області». За результатами проведеного аналізу генези проблеми обґрунтовано й експериментально доведено ефективність упровадження запропонованого дослідницького проєкту в освітній процес закладу професійно-технічної освіти, що сприяло підвищенню рівня сформованості в здобувачів профільної середньої освіти дослідницьких умінь із біології. Результативність проведеної роботи доведено шляхом порівняння результатів констатувального й формувального етапів педагогічного експерименту. У процесі дослідження зафіксовано, що вихідний, початковий, продуктивний і креативний рівні сформованості досліджуваного феномену в експериментальній групі виявили 2,38%, 26,19%, 38,09% і 33,33% респондентів, а в контрольній ‒ 39,75%, 46,15%, 24,36%, 1,28% відповідно.

Посилання

1. Бондаренко Г. В., Довгопола Л. І. Ресурсна оцінка Hypericum perforatum L. Переяславщини. Актуальні проблеми сучасної науки, LІХ Міжнародна науково-практична iнтернет-конференція. м. Дніпро, 18 січня 2021 р. С. 52–58.
2. Бондаренко Г., Довгопола Л. Формування дослідницьких умінь старшокласників із біології шляхом ресурсної оцінки лікарських рослин. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи: Матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції. 18–19 травня 2023 р., м. Тернопіль. С. 107–111.
3. Бондаренко Ганна, Довгопола Людмила. Запаси трави чистотілу звичайного (Chelidonium majus L.) на Переяславщині. Проблеми та перспективи розвитку біологічної освіти: зб. наук. праць / наук. ред. Ю. П. Шапран; уклад.: Л. І. Довгопола. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2021. С. 129–134.
4. Грицай Н. Дослідницько-орієнтоване навчання біології в сучасній загальноосвітній школі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 4 (68). С. 177–189.
5. Грубінко В. В. Формування дослідницьких вмінь школярів і студентів на основі теорії біологічних систем. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2011. № 5. С. 151–158.
6. Довгопола Л. І., Бойко Я. В. Моніторинг популяцій рідкісних рослин як засіб формування дослідницької компетентності в учнів у процесі вивчення біології. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. Вип. 82. С. 108–113.
7. Мінарченко В. М. Ресурсознавство. Лікарські рослини. Навчальний посібник. Київ : Фітосоціоцентр, 2014. 215 с.
8. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої освіти / Упоряд. Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова та ін; за заг. ред. М. Грищенка. Київ: Міністерство освіти і науки України, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska shkola-compressed.pdf (дата звернення 23.06.2024).
9. Степанюк А. В. Розвиток дослідницьких умінь студентів як складова професійної підготовки майбутніх учителів природничого профілю. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2010. № 2. С. 33–38.
10. Ягенська Г.В., Степанюк А.В. Формування дослідницьких умінь школярів у галузі природничих наук (друга половина XX – початок XXI століття): монографія. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. 282 с.
Переглядів статті: 21
Завантажень PDF: 25
Опубліковано
2024-10-18
Як цитувати
Довгопола, Л. І. (2024). МОНІТОРИНГ РЕСУРСІВ ЛІКАРСЬКИХ РОСЛИН ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ В ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УМІНЬ ІЗ БІОЛОГІЇ. Природнича освіта та наука, (3), 14-21. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-3.02
Розділ
Освітні науки