ФОРМУВАННЯ ТЕРМІНОЛОГІЧНОГО АПАРАТУ ҐРУНТОЗНАВСТВА В ПРОЦЕСІ НАУКОВОГО АНАЛІЗУ ТА ПІДГОТОВКИ ДО ВИКОНАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗАВДАНЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Ключові слова: професійна освіта, здобувачі спеціальності 201 Агрономія, здобувачі спеціальності 193 Геодезія та землеустрій, Ґрунтознавство, термінологічний апарат, науковий аналіз, підготовка до виконання професійних завдань, методичні засади формування термінологічного апарату ґрунтознавства

Анотація

У статті наведено теоретичне узагальнення й нове розв’язання наукової проблеми формування термінологічного апарату ґрунтознавства в процесі наукового аналізу та підготовки виконання професійних завдань майбутніх фахівців. Визначено методичні засади формування термінологічного апарату в галузі ґрунтознавства. Проаналізовано наукові дослідження та літературні джерела щодо методів і підходів до вивчення термінології ґрунтознавства. Висвітлено роль наукового аналізу в управлінні та оптимізації процесу формування термінологічного апарату, а саме: стандартизації термінології, що дає змогу визначити ключові терміни та забезпечує однозначне розуміння понять, їх визначення, полегшує спілкування між фахівцями; адаптації до нових відкриттів та методів, що може призвести до оновлення або розширення термінологічного апарату; уникнення синонімізму та плутанини, які можуть виникати через використання різних термінів для позначення одних і тих самих понять або через нечіткі визначення; забезпечення точності й зрозумілості; оптимізований термінологічний апарат може сприяти розвитку ґрунтознавства, зростанню інтересу до досліджень у цій сфері та впровадженню нових підходів у практику. Доведено, що формування термінологічного апарату в курсі Ґрунтознавства є системою, інтегративною єдністю таких складників, як: вивчення базових понять, розуміння взаємозв’язків, практичні навички, стале поповнення знань, застосування міждисциплінарних знань. Обґрунтовано взаємозв’язок між формуванням термінологічного апарату та успішним виконанням професійних завдань майбутніми фахівцями у сфері ґрунтознавства, агрономії, геодезії та землеустрої. Акцентовано, що термінологічний апарат ґрунтознавства допомагає студентам розробляти комплексні стратегії в галузі агрономії та геодезії, що відповідають вимогам сучасного ринку праці й сприяє їхній успішній професійній інтеграції після завершення навчання, забезпечуючи необхідні інструменти для ефективної роботи, дає змогу майбутнім фахівцям чітко спілкуватися з колегами, розуміти наукову літературу та виконувати різноманітні аналітичні завдання, визначати проблеми в ґрунтознавстві й розробляти ефективні рішення для їх вирішення, чіткість та уніфікація термінології сприяє точності й надійності результатів досліджень, підвищення професійного статусу.

Посилання

1. Авраменко В. Термінологічна компетентність як компонент мовно-професійної культури фахівців економічного профілю. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2017. Вип. 2 (1). С. 7–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2017_2%281%29__3
2. Амеліна С. М. Теоретико-методичні основи формування культури професійного спілкування студентів вищих аграрних навчальних закладів : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня доктора пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 2008. 40 с.
3. Безгодова Н. Співвідношення понять термінологія – професіоналізм – номенклатура. Вісник Львівського університету. Серія Філологія. 2004. Вип. 34. Ч. І. С. 458–463.
4. Бондаренко Г. П. Методика навчання студентів економічних спеціальностей української наукової термінології в умовах східного регіону України : автореф. … дис. канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2008. 30 с.
5. Власюк І. В. Формування професійно-термінологічної компетентності майбутніх бакалаврів економіки в процесі вивчення фахових дисциплін : автореф. … канд. пед. наук. Вінниця, 2015. 20 c.
6. Дзюбата З. І. Формування комунікативних умінь майбутніх аграрників у процесі інтеграції навчальних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 2012. 245 с.
7. Коваль В. О. Теоретичні і методичні засади формування професійної компетентності майбутніх вчителів філологів у вищих педагогічних навчальних закладах: монографія. Умань : ПП Жовтий О. О., 2013. 455 с.
8. Кручек В. А. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2004. 19 с.
9. Огар Е. І. Українська видавнича термінологія: нормалізаційні та функціональні аспекти. Українське журналістикознавство. 2009. Вип. 10. С. 31–35.
10. Оніпко В. В., Ласло О. О., Калашник О. П. Формування у майбутніх агрономів понятійно-термінологічного апарату при вивченні освітнього компонента Ґрунтознавство. Сучасні тенденції підготовки майбутніх фахівців у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти : матеріали всеукр. науково-практ. інтернет-конф., (м. Полтава, 24–25 трав. 2023 р). Полтава : ПДАУ, 2023. С. 150–153.
11. Оніпко В., Нечипоренко Н., Поспєлова Г. Формування термінологічного апарату як важливий методичний складник підготовки з курсу Агрофармакологія. Актуальні питання забезпечення якості вищої освіти : матеріали 55-ї науково-методичної конференції викладачів і аспірантів. Полтава : ПДАУ, 2024. С. 52–56.
12. Онуфрієнко Г. С. Науковий стиль української мови: навч. посіб. з алгоритмічними приписами. 2-ге вид. перероб. та допов. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 392 с.
13. Ракшанова Г. Ф. Професійна термінологія як засіб формування мовленнєвої компетенції майбутнього фахівця. Міжнародна конференція «Сучасний університет: перспективи розвитку». Черкаси, 2010. С. 125–127.
14. Садовнікова Г. В. Співвідношення категорій концепт, поняття і значення у когнітивному термінознавстві. Вісник КНЛУ. Серія Філологія. 2014. Т. 17. № 1. С. 156–164.
Переглядів статті: 25
Завантажень PDF: 26
Опубліковано
2024-10-18
Як цитувати
Оніпко, В. В., & Поспєлов, С. В. (2024). ФОРМУВАННЯ ТЕРМІНОЛОГІЧНОГО АПАРАТУ ҐРУНТОЗНАВСТВА В ПРОЦЕСІ НАУКОВОГО АНАЛІЗУ ТА ПІДГОТОВКИ ДО ВИКОНАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗАВДАНЬ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ. Природнича освіта та наука, (3), 44-49. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-3.06
Розділ
Освітні науки