ГЕОЛОГІЧНА СКЛАДОВА ЗЛЬОТІВ ЮНИХ ТУРИСТІВ-КРАЄЗНАВЦІВ (НА ПРИКЛАДІ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ)
Анотація
У статті викладені результати дослідження геологічної складової частини зльотів юних туристів-краєзнавців на прикладі Полтавської області та її методичного забезпечення. Проаналізовано геологічні аспекти трьох видів, які становлять програму зльоту: туристсько-краєзнавчого експедиційного маршруту, творчих майстерень та конкурсної програми. Висвітлено особливості геологічних завдань на туристсько-краєзнавчому експедиційному маршруті як найбільш складному, комплексному виді програми зльоту, що включає опис геологічного відслонення або шліхове випробування, визначення й опис гірських порід і мінералів, перевірку основ теоретичної підготовки з геології. Відзначено, що геологічна складова частина обласних зльотів юних туристів-краєзнавців Полтавської області, її методичний супровід загалом забезпечують необхідні умови для демонстрування учнівською молоддю рівня відповідних знань і практичних умінь, а характер і зміст завдань загалом суголосні тим, які представлені на всеукраїнських зльотах. Водночас констатовано, що в геологічній компоненті обласних зльотів, насамперед у завданнях туристсько-краєзнавчого експедиційного маршруту, ураховано деякі регіональні геолого-геоморфологічні особливості Полтавської області (характер поверхні, поширені гірські породи, місцеві корисні копалини тощо). Зазначено, що в методичному забезпеченні геологічної складової частини обласних зльотів також є деякі відмінності порівняно з усеукраїнськими зльотами: регулярно оновлюються методичні рекомендації щодо підготовки до обласних зльотів, тоді як їхні аналоги для всеукраїнських зльотів не готувалися; в області напрацьовано практику реалізації геологічної складової частини зльотів за їх проведення онлайн, яка відсутня на всеукраїнських зльотах. Відзначено, що за відсутності в закладах загальної середньої та позашкільної освіти Полтавської області мережі геологічних гуртків наявність у програмі обласних зльотів юних туристів-краєзнавців геологічної складової частини та її методичний супровід підтримують інтерес учнівської молоді до геологічної науки, є значущим чинником професійної орієнтації.
Посилання
2. Бровко Н. Методичні рекомендації щодо виконання краєзнавчих завдань на туристсько-краєзнавчому експедиційному маршруті обласних зльотів юних туристів-краєзнавців. Інформаційно-методичний збірник / Полт. обл. центр туризму і краєзн-ва учн. молоді. Полтава : ТОВ «Фірма «Техсервіс»», 2018. С. 22–53.
3. Виконання краєзнавчих завдань на туристсько-краєзнавчому експедиційному маршруті обласних зльотів юних туристів-краєзнавців, учасників руху учнівської молоді «Моя земля – земля моїх батьків» / упоряд. Н. Бровко ; Полтавський обласний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді. Полтава : ТОВ «Фірма «Техсервіс»», 2006. 39 с.
4. Закалюжний В., Джурка Г. Полтавська область. Геолого-географічний нарис : навчальний посібник / Полтавський державний педагогічний університет імені В.Г. Короленка. Полтава, 2000. 136 с.
5. Копилець Є. Завдання з географії на всеукраїнських зльотах юних туристів-краєзнавців. Освітні й наукові виміри географії : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвяченої 25-річчю спеціальності «Географія» та 15-річчю кафедри географії та краєзнавства ПНПУ імені В.Г. Короленка / відп. ред. С. Шевчук. Полтава : ТОВ «АСМІ», 2016. С. 291–294.
6. Копилець Є. Залучення зовнішніх стейкхолдерів до проведення навчальної практики як чинник впливу на якість підготовки фахівців. Варіативні моделі й технології трансформації професійного розвитку фахівців в умовах відкритої освіти : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, 23 червня 2022 р. Київ : ДЗВО «Ун-т менеджменту освіти», 2022. С. 203–207.
7. Копилець Є. Облаштування контрольно-залікової станції «Геологія» на обласному зльоті юних туристів-краєзнавців Полтавщини. Туризм і краєзнавство : збірник наукових праць : дод. до «Гуманітарного вісника Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницький : ФО-П О.М. Лукашевич, 2014. С. 83–86.
8. Пазюк Л., Рябих С. Х Всеукраїнський зліт юних туристів-краєзнавців. Краєзнавство. Географія. Туризм. 2016. № 6. Вкл. С. 4–15.
9. Пазюк Л., Рябих С. «Моя земля – земля моїх батьків». ІХ Всеукраїнський зліт юних туристів-краєзнавців. Краєзнавство. Географія. Туризм. 2014. № 6. Вкл. С. 9–13.
10. Положення про Всеукраїнський зліт юних туристів-краєзнавців : додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.06.2013 р. № 684. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z1046-13.
11. Савельєв О. Досвід роботи з географічного та геологічного краєзнавства в Запорізькому обласному «Центрі туризму». Краєзнавство. 2022. № № 1–2. С. 12–18.
12. Скриль І., Кривопустов С. Методичні поради організаторам змагань юних туристів-краєзнавців з екологічного та географічного краєзнавства / Харківська обласна станція юних туристів. Харків, 2003. 31 с.
13. Швець М. Як провести шкільний туристично-екологічний зліт. Географія та економіка в рідній школі. 2017. № 2. С. 16–24.
14. Щука Г. Збірник тестових завдань з курсу «Теорія та методика організації краєзнавчо-туристичної роботи» : навчальний посібник. Берегове : ЗУІ, 2023. 99 с. URL: https://dspace.kmf.uz.ua/jspui/bitstream/123456789/3819/1/Shchuka_Halyna_Zbirnyk_testovykh_zavdan_kursu_Teoriia_ta_metodyka_orhanizatsii_2023.pdf.
15. Щука Г. Методичні рекомендації для самостійної роботи студентів заочної форми навчання «Теорія та методика організації краєзнавчо-туристичної роботи». Берегове : ЗУІ, 2023. 82 с. URL: https://okt.kmf.uz.ua/ftt/oktat-ftt/Heohrafiya_Foldrajz_MSc/Orh_krajezn-tur_rob___Honismereti-turisztikai_munka_szerv/Теорія_та_методика_КТР_сам_робота.pdf.