МОЖЛИВОСТІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

  • Марія Бенедисюк Поліський національний університет https://orcid.org/0000-0002-7232-0914
  • Дмитрій Вербівський Житомирський державний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-5238-1189
  • Світлана Карплюк Житомирський інститут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0007-6350-3421
Ключові слова: штучний інтелект, технології штучного інтелекту, методика навчання фізики, адаптивне тестування, методичний супровід, система оцінки, аналіз даних

Анотація

Сучасний світ диктує нові вимоги до освітнього процесу, що зумовлює необхідність доповнення традиційних методів навчання інноваційними підходами. У контексті швидкого розвитку технологій та постійних суспільних змін актуальність впровадження інноваційних методик у навчання стає дедалі очевиднішою. Особливо це стосується вивчення фізики у ЗВО, де студенти стикаються зі складними теоріями та абстрактними поняттями. Використання сучасних технологій, таких як інтерактивні програми, віртуальні лабораторії та мультимедійні презентації, може суттєво підвищити ефективність навчального процесу та зацікавленість здобувачів вищої освіти у вивченні предмету. Розробка та впровадження інноваційних педагогічних підходів є необхідною умовою для забезпечення якісної освіти. Це сприяє підготовці молодого покоління до викликів сучасного світу, формуванню критичного мислення та здатності до самостійного навчання й застосування набутих знань на практиці. Стаття присвячена вивченню застосування штучного інтелекту в освітньому процесі, де виявлено суперечності між активним використанням штучного інтелекту та недосконалістю чинної правової бази, що регламентує його впровадження. Наголошується на необхідності адаптації методичного супроводу для ефективного викладання, враховуючи дисбаланс у використанні технологій штучного інтелекту між студентами та викладачами. Розглядаються функції штучного інтелекту, які можна успішно інтегрувати в освітній процес. Серед них: викладач-асистент, що підтримує навчання, адаптивне тестування, що підлаштовується під рівень знань здобувачів вищої освіти, а також автоматизована система оцінки та аналіз даних для моніторингу успішності. Окрему увагу приділено необхідності подальших досліджень впливу штучного інтелекту на інтелектуальний розвиток учнів і підготовці фахівців для створення інноваційних освітніх систем. Як приклад наведено використання штучного інтелекту під час навчання фізики у ЗВО.

Посилання

1. Innovative approaches in higher education in Ukraine: Trends and prospects / Р. Бліновська, О. Кудря, Ю. Лінь, Л. Чалий, Д. Вербівський. Eduweb-Revista de Tecnologia de Informacion Y Comunicacion en Educacion (18). Валенсія, 2024. С. 110–123.
2. Мар’єнко М.В., Шишкіна М.П., Коновал О.А. Методологічні засади формування хмаро орієнтованих систем відкритої науки у закладах вищої педагогічної освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. № 89 (3). С. 209–232.
3. Мельник А.В. Застосування штучного інтелекту в освітньому середовищі: потенціал та виклики. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій : матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Глухів, 7 квітня 2023 р. Глухів, 2023. С. 250–253.
4. Яцишина М.М., Федчишин О.М. Використання штучного інтелекту для індивідуалізованого навчання з фізики. Збірник тез матеріалів XI Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи. Тернопіль, 2023. С. 94–96.
5. Approaches to the choice of tools for adaptive learning based on highlighted selection criteria / Y.B. Sikora, O.Y. Usata, O.O. Mosiiuk, D.S. Verbivskyi, E.O. Shmeltser. CEUR Workshop Proceedings. 2020. Р. 398–410.
Переглядів статті: 39
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Бенедисюк, М., Вербівський, Д., & Карплюк, С. (2024). МОЖЛИВОСТІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: РЕАЛІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Природнича освіта та наука, (6), 7-12. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-6.01
Розділ
Освітні науки