ДИСЦИПЛІНА «ЕКСТРЕНА ТА НЕВІДКЛАДНА ДОПОМОГА В КЛІНІЦІ ВНУТРІШНЬОЇ МЕДИЦИНИ» ЯК ВАЖЛИВИЙ СКЛАДНИК ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 222 «МЕДИЦИНА»

  • Зоя Дубовенко Національний медичний університет імені О.О. Богомольця
  • Світлана Лехніцька Національний медичний університет імені О.О. Богомольця https://orcid.org/0000-0002-9178-7069
Ключові слова: екстрена та невідкладна допомога, клініка внутрішньої медицини, невідкладні стани, академічна підготовка, первинна діагностика

Анотація

Стаття присвячена дослідженню необхідності включення дисципліни «Екстрена та невідкладна допомога в клініці внутрішньої медицини» у навчальний план при формуванні індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти спеціальності 222 «Медицина». Вивчення дисципліни «Екстрена та невідкладна допомога в клініці внутрішньої медицини» є надзвичайно важливим для майбутніх лікарів, оскільки вона забезпечує необхідні знання та навички для діагностики і лікування пацієнтів, які перебувають у критичному стані. Екстрена і невідкладна допомога в клініці внутрішньої медицини є одним із найважливіших аспектів практичної медицини. Даний вид допомоги охоплює широкий спектр патологій, що потребують негайного медичного втручання для запобігання серйозним ускладненням або навіть летальним наслідкам. В умовах сучасного швидко змінюваного медичного середовища знання та вміння надавати допомогу при невідкладних станах стає життєво необхідним для лікарів усіх спеціальностей. Особливо важливо це для спеціалістів, які працюють у галузі внутрішньої медицини, де невідкладні стани можуть виникати в будь-який момент. Із повномасштабним вторгненням країни-агресора на територію України екстрена і невідкладна допомога набуває особливого значення і потребує забезпечення даного напряму висококваліфікованими фахівцями. Воєнні конфлікти створюють нові виклики для системи охорони здоров’я, і забезпечення оперативності та ефективності надання медичної допомоги може врятувати багато життів, зменшувати наслідки поранень, та сприяти швидкому відновленню поранених і травмованих. Відповідно, одним із важливих аспектів, що сприятиме роботі з надання пацієнтам невідкладної і екстреної допомоги, є формування вмінь у майбутнього фахівця щодо раннього виявлення і надання своєчасної допомоги, а отже, необхідне визначення анамнезу, проведення відповідних обстежень і визначення потенційної загрози для життя пацієнта. Об’єктом діяльності екстреної та невідкладної допомоги в клініці внутрішньої медицини є надання швидкої допомого пацієнтам, які страждають від раптових і загрозливих для життя станів, що потребують негайного втручання. В умовах сьогодення актуальним як ніколи є завдання забезпечення академічної підготовки з фундаментальних і клінічних дисциплін та підготовки здобувачів вищої медичної освіти до професійної діяльності, що вимагатиме вміння швидко оцінювати ситуацію, правильно проводити первинну діагностику та організовувати першу допомогу. Невідкладні стани можуть охоплювати різноманітні патології внутрішніх органів, як серцево-судинні (інсульт, інфаркт міокарда), дихальні (асфіксія, гострий респіраторний дистрес-синдром), так і гастроентерологічні, ендокринологічні, токсикологічні та інші стани. Отже, знання, набуті в межах вивчення дисципліни «Екстрена та невідкладна допомога в клініці внутрішньої медицини» є надзвичайно важливою частиною навчання та практики лікарів, що забезпечить надання своєчасної медичної допомоги для збереження життя пацієнта або попередження важких ускладнень.

Посилання

1. Використання показників жорсткості та енергетики міокарда як маркерів старіння серцево-судинної системи / Л.А. Бодрецька та ін. Фізіологічний журнал. 2022. Т. 68. № 4. С. 3–10.
2. Гладун О. Вплив російсько-української війни на демографічну ситуацію в Україні. Вісник Національної академії наук України. 2024. № 5. С. 50–54.
3. Діагностика та лікування мігрені в загальній практиці. Здоров’я України. 2023. № 11 (547). С. 19.
4. Дубовенко З., Лехніцька С. Дисципліна «Геронтологія та геріатрія» як вагомий складник підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 222 «Медицина». Природнича освіта та наука. 2024. № 3. С. 22–26.
5. Дубовенко З., Лехніцька С., Яцишин І. Пропедевтичний підхід як визначальний фактор забезпечення між- дисциплінарної інтеграції в освітньому процесі студентів-медиків. The main directions of the development of scientific research : матеріали XV Міжнародної науково-практичної конференції. 2023. С. 221–223.
6. Зозуля І.С., Волосовець А.О. Невідкладна медична допомога. Київ, 2021. URL: https://esu.com.ua/article-72730.
7. Маньковський Б., Соколова Л., Катеренчук В.І. Сучасний підхід до деінтенсифікації лікування цукрового діабету. Здоров’я України. 2023. № 9 (545). С. 9–10.
8. Орос М.М. Когнітивні порушення як наслідок прямого впливу COVID-19 на нервову систему. Ліки України. 2023. № 3 (269). С. 33–37.
9. Романенко М.С., Синєок Л.Л., Півень Л.В. Неінвазивна оцінка мікроелементного забезпечення організму літніх людей (інформ. лист). Київ : ДУ «Ін-т геронтології ім. Д.Ф. Чеботар. НАМНУ», 2022. 4 с.
10. Слободяник Г.І. Екстрена та невідкладна медицина. Перша долікарська та лікарська допомога : підручник. Київ, 2021. 168 с.
11. Хаустова О.О., Лещук І.В. Понад рік війни та втрат: відродження з попелу горя для творення нового життя. Український медичний часопис. 2023. № 1 (153). С. 43–50.
Переглядів статті: 17
Завантажень PDF: 7
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Дубовенко, З., & Лехніцька , С. (2024). ДИСЦИПЛІНА «ЕКСТРЕНА ТА НЕВІДКЛАДНА ДОПОМОГА В КЛІНІЦІ ВНУТРІШНЬОЇ МЕДИЦИНИ» ЯК ВАЖЛИВИЙ СКЛАДНИК ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 222 «МЕДИЦИНА». Природнича освіта та наука, (6), 21-25. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-6.03
Розділ
Освітні науки