ОСОБЛИВОСТІ МОТОРИКИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ДЕПРИВАЦІЄЮ СЛУХУ

  • Ігор Григус Навчально-науковий інститут охорони здоров’я Національного університету водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0003-2856-8514
  • Ольга Андрійчук Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0003-4415-4696
  • Олександр Бичук Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0003-0473-9294
  • Роман Іваніцький Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0001-6313-0660
Ключові слова: молодші школярі, депривація слуху, фізичні якості, статична та динамічна рівновага тіла, адаптивне фізичне виховання

Анотація

Систематичні заняття фізичними вправами позитивно впливають на фізичну підготовленість школярів. Зокрема, відзначається покращення фізичного розвитку, підвищення рівня розвитку швидкості, сили, витривалості, координації рухів, гнучкості та швидкісно-силових якостей, зміцнення імунної системи та покращення психоемоційного стану дітей. Мета роботи – вивчити та проаналізувати стан моторики дітей молодшого шкільного віку з депривацією слуху та порівняти його зі станом моторики однолітків, які не мають порушень слуху. Методи дослідження. Для реалізації поставленої мети ми застосовували такі методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної та спеціальної літератури, порівняння, систематизацію. Результати. Особливості моторики школярів із обмеженими можливостями слуху породжуються цілим комплексом причин, однією з яких є порушення функцій окремих систем організму. Саме тому для забезпечення нормального функціонування всіх систем організму школярів із порушенням слуху необхідна активізація їх моторики. Аналіз рівня розвитку фізичних якостей у школярів із депривацією слуху засвідчує, що у таких дітей спостерігається дисгармонія у фізичному розвитку, яка проявляється в низькому рівні розвитку витривалості, швидкості, швидкісно-силових якостей та гнучкості порівняно із однолітками без порушення слуху. Також виявлено значне відставання цих дітей за показниками статичної та динамічної рівноваги. Характерним є і низький рівень м’язової сили як наслідок порушення функції вестибулярного апарату й гіподинамії дітей із депривацією слуху. Висновки. Отже, за результатами проведеного аналізу можна стверджувати, що у дітей молодшого шкільного віку з депривацією слуху виявлено значне відставання порівняно з однолітками без порушень слуху за показниками розвитку фізичних якостей, таких як сила, швидкість, спритність, силова витривалість, швидкісно-силові якості. Водночас відзначається різке відставання за показниками статичної і динамічної рівноваги та низький рівень м’язової сили, що може бути зумовлено зниженням м’язового тонусу через порушення функції вестибулярного апарату й гіподинамії дітей із депривацією слуху.

Посилання

1. Альохіна В.Г. Вплив депривації слуху на м’язову рецепцію та розвиток фізичних якостей. Журнал фізичної культури та спорту. 2021. Т. 29, № 1. С. 33–40.
2. Байкіна Н.Г. Проблеми формування рухових функцій у дітей з порушеннями слуху. Фізичне виховання та здоров’я. 2018. Т. 15, № 2. С. 41–48.
3. Бондарь О., Джевага В., Джевага Є. Розвиток координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху. Науковий вісник фізичного виховання. 2019. № 34 (1). С. 62–66.
4. Демчук С. Особливості розвитку фізичних якостей у школярів із депривацією слуху. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. Вип. 3 (31). С. 134–140.
5. Формування моторики людини в процесі онтогенезу : монографія / В.О. Кашуба, О.М. Бондарь, Н.М. Гончарова, Л.М. Носова. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 232 с.
6. Комп’ютерні системи контролю моторики у фізичному вихованні школярів із депривацією слуху / Г.А. Лісенчук, І.В. Хмельницька, С.В. Крупеня, О.М. Литвиненко, Н.О. Борецька. Запорізький вісник. 2020. № 2. С. 105–110. DOI: 10.26661/2663-5925-2020-2-08.
7. Савлюк С. Особливості моторики дітей молодшого шкільного віку з депривацією слуху в процесі фізичного виховання = Features motor skills of children of primary school age deprivation hearing in the process physical education. Journal of Education, Health and Sport. 2016. Vol. 6 (9). S. 818–831. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.159358.
8. Савлюк С. Розвиток координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з депривацією слуху в процесі фізичного виховання. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2016. № 3 (25). С. 27–32.
9. Хода Л.Д. Корекція рухової сфери школярів із депривацією слуху засобами фізичного виховання. Педагогіка та психологія. 2020. Т. 18, № 3. С. 27–35.
10. Anthropological providing educational services to children with special educational needs / I. Grygus, O. Nagorna, A. Nogas, W. Zukow. Journal of Human Sport and Exercise. 2019. № 14 (4). S. 852–866. https://doi.org/10.14198/jhse.2019.14.Proc4.48.
11. Technology for correcting postural disorders in primary school-age children with hearing impairment during physical education / V. Kashuba, S. Savliuk, L. Chalii, I. Zakharina, A. Yavorskyy, A. Panchuk, I. Grygus, M. Ostrowska. Journal of Physical Education and Sport. 2020. Vol 20 (Supplement issue 2). Р. 939–945.
12. Implementation of the Algorithm for Corrective and Preventive Measures in the Process of Adaptive Physical Education of Pupils with Special Needs / S. Savliuk, V. Kashuba, V. Romanova, S. Afanasiev, N. Goncharova, I. Grygus,
R. Gotowski, I. Vypasniak, A. Panchuk. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ. 2020. № 20 (1). Р. 4–11. https://doi.org/10.17309/tmfv.2020.1.01.
Переглядів статті: 19
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Григус, І., Андрійчук, О., Бичук, О., & Іваніцький, Р. (2024). ОСОБЛИВОСТІ МОТОРИКИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ З ДЕПРИВАЦІЄЮ СЛУХУ. Природнича освіта та наука, (6), 52-56. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-6.07
Розділ
Фізична культура і спорт