ПРИКЛАДИ ЗАСТОСУВАННЯ ГРУПОВОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ВИКЛАННЯ ІНТЕГРОВАНИХ КУРСІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ
Анотація
Статтю присвячено використанню в освітньому процесі групової форми навчання. Дослідження варіантів її застосування під час проведення інтегрованих уроків залишається актуальним. Тому мета даної статті полягає у вивченні ролі, яку може відігравати групова форма навчання під час здійснення тематичної інтеграції змісту на уроках з інтегрованих курсів природничої освітньої галузі.В статті зазначено, що групова форма навчання є суттєвим фактором формування ключових компетентностей у здобувачів освіти під час реалізації реформи «Нова українська школа». Зазначено, що дана проблематика є недостатньо дослідженою через невеликий термін здійснення освітньої реформи, а представлена стаття є спробою почати розгляд цього питання. В статті розглянуто приклади застосування групової форми під час здійснення інтеграції змісту з різних тем на уроках з інтегрованих курсів природничої освітньої галузі в адаптаційному циклі середньої освіти. Показано, що для успішного формування ключових компетентностей на таких уроках, здобувачів освіти доцільно об’єднувати в дослідницькі групи за наступними напрямками: біологи, хіміки, фізики, географи тощо.Запропоновано здійснювати інтеграцію змісту з певної теми протягом мініциклу у два уроки. Обґрунтовано доцільність такого підходу через необхідність виконання під керівництвом вчителя в позаурочний час практичної частини освітнього процесу. Запропоновано здійснювати підсумковий етап тематичної інтеграції у вигляді біологічного турніру між визначеними групами здобувачів освіти. Вказано, які очікувані результати навчання, визначені в модельних програмах інтегрованих курсів, можна ефективно сформувати з використанням групової форми. В статті обґрунтована необхідність створення нових груп з різними здобувачами освіти, кожного наступного разу під час проведення уроку інтеграції змісту. Наведені приклади застосування групової форми навчання під час проведення уроків з інтегрованих курсів природничої освітньої галузі допоможуть вчителям закладів загальної середньої освіти ефективно реалізовувати переваги інтегрованого навчання.
Посилання
2. Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 року. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/
3. Дьяконов Г. В. Активні методи групового навчання: діалогічний підхід. Педагогіка вищої та середньої школи. 2012. № 35. С. 188–190.
4. Житник Б.О. Методичний порадник. Форми і методи навчання. Харків : Основа, 2017. 128 с.
5. Засєкіна Т.М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика: монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.
6. Ільченко В. Р. Технології інтеграції змісту освіти. Інтеграція змісту освіти в профільній школі : зб. наук. пр. Всеукр. круглого столу, 17 квітня 2019 р. (Вип. 11). Полтава : ПОІППО. 184 с.
7. Калініченко Н.А. Формування професійних компетентностей майбутніх учителів біології. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі: зб. матеріалів доп. учасн. міжнар. наук.-практ. конф., 18–19 трав. 2017. Полтава : Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка. 2017. С. 151–154.
8. Крамаренко С. Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів. Відкритий урок. 2012. № 5. С. 7–11.
9. Лійметс Т.В. Групова робота на уроці. Київ. 2015. 62 с.
10. Матеюк О. П. Використання дискусійних методів навчання при вивченні дисципліни «Загальна екологія» : зб. наук праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні науки. Хмельницький : НАДПСУ, 2020. № 3 (22). С. 124–136.
11. Модельні програми для 5-9 класів нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya- osvita/osvitni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku
12. Монахов В.Л., Орлов В.А., Фірсов В.В. Диференційоване навчання в середній школі. Педагогіка і психологія, 2014 № 8. С. 187–192.
13. Пащенко Ю.П., Колесніков М.О. Використання інноваційних групових методів при вивченні англійської мови у ЗВО. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/10627/1/Сборник%20статей%202020%208.04-312-319. pdf
14. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук.-метод. посібник. Київ : А.С.К., 2005. 192 с.
15. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року (Розпорядження КМУ від 14.12.2016 р. № 988-р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р#Text
16. Сучасні види групових взаємодій і техніки їх організації у виховній роботі. URL: https://naurok.com.ua/suchasni-vidi-grupovih-vzaemodiy-i-tehniki-h-organizaci-u-vihovniy-roboti-390360.html
17. Токарєва А.В. Інтегративне навчання як один з перспективних напрямів розвитку сучасної вищої освіти. Педагогіка і психологія, 2014 № 8. С. 184–187.