ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОЛОГО-ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЕКОЛОГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ

  • Світлана Вікторівна Толочко Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-9262-2311
Ключові слова: інформаційне забезпечення, еколого-проєктна діяльність, екологічна освіта, інтерактивні платформи, екологічні моніторингові системи, сталий розвиток, партнерство в освіті

Анотація

Стаття присвячена питанням інформаційного забезпечення еколого-проєктної діяльності старшокласників з екологічним спрямуванням. Актуальність дослідження обумовлена необхідністю вдосконалення процесу екологічної освіти через ефективне використання інформаційних технологій та ресурсів.У статті розглянуто теоретичні засади інформаційного забезпечення еколого-проєктної діяльності, зокрема визначення поняття «інформаційне забезпечення» у контексті екологічної освіти та роль інформаційних ресурсів у формуванні екологічної компетентності старшокласників. Окрему увагу приділено основним компонентам інформаційного забезпечення: джерелам екологічної інформації, використанню цифрових технологій, інтерактивних платформ, а також гейміфікації і симуляційних технологій як засобів підвищення ефективності навчального процесу. Визначено інструменти аналізу екологічних даних, такі як ГІС-технології та екологічні моніторингові системи. Далі розглянуто основні проблеми, що виникають під час використання інформаційного забезпечення, зокрема обмежений доступ до якісних екологічних даних, недостатня цифрова компетентність педагогів та учнів, відсутність інтегрованої методичної системи в школах, а також вплив воєнних дій на екологічну освіту. Для оптимізації процесу пропонуються шляхи розширення доступу до відкритих наукових баз даних, використання онлайн-платформ і мобільних додатків у проєктній діяльності, впровадження інтегрованих освітніх програм з екологічним спрямуванням та розвиток партнерства між освітніми закладами, науковими установами та екологічними організаціями.У висновках підсумовуються основні положення дослідження та окреслюються перспективи подальших досліджень у сфері інформаційного забезпечення екологічної освіти, що є важливим кроком до розвитку сталого екологічного мислення серед молоді. Висновки підкреслюють важливість комплексного підходу до інформаційного забезпечення екологічної освіти та пропонують перспективи для подальших досліджень у цій сфері.

Посилання

1. Ковальова О.М. Інформаційне забезпечення освітнього процесу вищої школи. URL: https://api.dspace.khadi. kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/c7251943-3c50-481a-97d8-4bbc6696f177/content
2. Коваль М.С. Система професійної підготовки майбутніх працівників ДСНС України в інформаційно-освітньому середовищі закладу вищої освіти : монографія. Львів : ПАІС, 2019. 544 с.
3. Коваль М., Кусій М. Завдання та властивості інформаційно-освітнього середовища закладу вищої освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2022. № 60. С. 247–255. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-247-255
4. Лондара С. Розвиток інформаційних систем управління освітою як інструмент реалізації державної освітньої політики : монографія. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2020. 258 с.
5. Майборода Т. Державне регулювання освіти в контексті розвитку національної економіки : дис. … канд. ек. наук : 08.00.03. Полтава, 2019. 259 с.
6. Мандрик О.М., Мальований М.С., Орфанова М.М. Екологічна освіта для сталого розвитку. Екологічна безпека та збалансоване ресурсокористування. 2019. № 1(19. С. 130–139. https://doi.org/10.31471/2415-3184-2019-1(19)- 130-139
7. Молчанюк О.В., Пальчик О.О., Каденко І.В., Чернікова Н.В. Екологічна освіта: сучасні дефініції. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2023. № 6 (354). С. 60–69. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2022-6(354)-60-69
8. Освіта в інтересах сталого розвитку України. URL: https://ecoosvita.org.ua/
9. Саєнко Т.В. Освіта екобезпечного інформаційного суспільства: проблеми і перспективи: монографія. Київ: Освіта України, 2008. 233 с.
10. Самсонова Я.І. Тенденції та вектор розвитку механізмів державного управління у сфері інформаційного забезпечення системи позашкільної освіти: філософський аспект. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління. 2021. № 5. Т. 32 (71). С. 24–29.
11. Толочко С.В., Бордюг Н.С. Екологічна компетентність учнів у контексті подолання екологічних наслідків війни : монографія. Київ: Компринт, 2024. 160 с. https://doi.org/10.32405/978-617-8171-93-3-2024-160
Переглядів статті: 12
Завантажень PDF: 6
Опубліковано
2025-02-20
Як цитувати
Толочко, С. В. (2025). ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОЛОГО-ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ЕКОЛОГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ. Природнича освіта та наука, (1), 52-57. https://doi.org/10.32782/NSER/2025-1.09
Розділ
Освітні науки