РОЛЬ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ПРОЦЕСІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
Анотація
У статті розглядається роль фізичної культури в процесі соціалізації студентської молоді. Зазначено, що фізична культура є важливим інструментом формування соціальних навичок, розвитку комунікативних здібностей, лідерських якостей та вміння працювати в команді. Фізична культура є найважливішим засобом формування людини як особистості. Заняття фізичними вправами позитивно впливають на свідомість, волю, моральні якості та риси характеру молодих людей. Роль фізичної культури в житті дуже важлива, оскільки фізичні вправи позитивно впливають на життєдіяльність людини і стан внутрішньої системи. Проаналізовано вплив фізичної активності на подолання соціальних бар’єрів, профілактику девіантної поведінки та інтеграцію студентів з різних соціальних груп. Особливу увагу приділено вихованню морально-етичних цінностей, пропаганді здорового способу життя та зміцненню фізичного і психічного здоров’я студентів, оскільки фізична культура і спорт відіграють важливу роль у формуванні гармонійно розвиненої особистості сучасної молоді. Визначення ролі фізичної культури в соціалізації особистості було і залишається предметом інтенсивних досліджень, спочатку з метою розуміння сутності фізичного виховання, а потім і фізичної культури в цілому. У статті показано шляхи вдосконалення навчально-виховного процесу через інтеграцію фізичної культури, використання сучасних технологій та інноваційних підходів. Зроблено висновок про те, що фізична активність є ефективним засобом розвитку соціальних навичок. Командні види спорту сприяють розвитку відповідальності та співпраці, індивідуальні спортивні досягнення сприяють підвищенню самооцінки, а участь у спортивних змаганнях зміцнює стресостійкість і дисципліну. Ці механізми є важливими елементами соціалізації здобувачів вищої освіти. Інтеграція фізичного виховання в освітній процес сприяє гармонійному розвитку особистості студента, в тому числі його соціальних навичок. Перспективними напрямами є розширення доступу до фізичної активності для всіх категорій студентів, у тому числі з особливими потребами, використання інноваційних технологій для підвищення ефективності фізичного виховання, а також розробка інклюзивних програм, що забезпечують рівні можливості для участі в руховій активності студентів з різних соціальних груп. Матеріали дослідження можуть бути корисними для викладачів, тренерів та дослідників, які працюють у сфері фізичного виховання та соціалізації молоді.
Посилання
2. Кравченко Т. В. Фізична культура і спорт як засіб соціалізації молоді та інтеграції у суспільство. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2021. № 48. С. 66–72. URL: http://visnyk.idgu.edu.ua/ index.php/nv/article/view/666?utm_source=chatgpt.com
3. Кузнєцова О. В. Спорт як чинник соціалізації студентської молоді. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021. № 3К (133). С. 45–48. URL: https://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/2456?utm_source=chatgpt.com
4. Петренко О. В. Значення фізичної активності студентської молоді у процесі формування здорового способу життя. Теорія та методика фізичного виховання. 2018. № 1. С. 221–223.
5. Петренко О. В. Розвиток фізичної культури і спорту як важливий напрям соціалізації студентської молоді. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 2018. № 152 (1). С. 123–126. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/451729?utm_source=chatgpt.com
6. Топчієва Г. О., Смовженко А. М. Роль фізичної культури у формуванні здорового способу життя студентів. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/server/api/core/bitstreams/fa5ebd72-f144-42d1-86f1-cdde6d43b2dc/content
7. Фурдуй С., Ніфака Я. (2018). Роль фізичної культури в процесі соціалізації студентської молоді. Молодий вчений. 2018. № 1 (53). С. 395–399. URL: https://www.molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/5320?utm_ source=chatgpt.com
8. Bailey, R., Hillman, C., Arent, S., & Petitpas, A. (2013). Physical Activity: An Underestimated Investment in Human Capital? Journal of Physical Activity and Health, 10(3), 289–308. https://doi.org/10.1123/jpah.10.3.289
9. Chatzipanteli, A., Digelidis, N., & Papaioannou, A. (2015). Self-Regulation, Motivation and Social Behavior in Physical Education. Educational Psychology, 35 (3), 347–363. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.920079
10. European Commission. (2020). Study on the Contribution of Sport to Economic and Social Development in the EU. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/39d5f519-1208-11eb-9ac9-01aa75ed71a1
11. Maksymchuk, B., Pohrebniak, D., Roshchin, I., Drachuk, A., Romanenko, V., Ovcharuk, V., Ovcharuk, V., & Maksymchuk, I. (2022). Effective Decision-Making for Extreme Situations in Sports Coaching. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14 (3), 510–521. https://doi.org/10.18662/rrem/14.3/623
12. National Center on Safe Supportive Learning Environments. (2021). How Physical Education Promotes Social and Emotional Learning. URL: https://safesupportivelearning.ed.gov
13. Ovcharuk, V., Maksymchuk, B., Ovcharuk, V., Khomenko, O., Khomenko, S., Yevtushenko, Y., Rybalko, P., Pustovit, H., Myronenko, N., Syvokhop, Y., Sheian, M., Matviichuk, T., Solovyov, V., & Maksymchuk, I. (2021). Forming Competency in Health Promotion in Technical Specialists Using Physical Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13 (3). URL: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/2669
14. Physical Activity Guidelines Advisory Committee. (2018). Physical Activity Guidelines for Americans, 2nd edition. URL: https://health.gov/paguidelines/second-edition
15. Redchuk, R., Doroshenko, T., Havryliuk, N., Medynskii, S., Soichuk, R., Petrenkо O., Pavelkiv, R., Rybalko, P., Maliar, N., Maliar, E., Chornodon, M., & Boretskyi, V. (2020). Developing the Competency of Future Physical Education Specialists in Professional Interaction in the Field of Social Communications. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12 (4), 289–309. https://doi.org/10.18662/rrem/12.4/346
16. Sport England. (2019). Tackling Inactivity and Social Isolation through Physical Activity. URL: https://sportengland.org
17. UNESCO. (2015). Quality Physical Education: Guidelines for Policy-Makers. URL: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000231101
18. World Health Organization (WHO). (2018). Global Action Plan on Physical Activity 2018–2030: More Active People for a Healthier World. URL: https://www.who.int/publications/i/item/9789241514187