FORMATION OF CREATIVE INDIVIDUALITY GETTING HIGHER EDUCATION THROUGH CHOREOGRAPHIC ARTS
Abstract
The article examines the importance of choreographic art as an effective means of developing the creative individuality of students of higher education. The relevance of the topic is determined by the need to train creative, adaptive specialists capable of innovative thinking and self-expression in the conditions of a rapidly changing society. Various aspects of the influence of choreography on students were analyzed, in particular, the development of emotional intelligence, communication skills and the ability to work in a team. It is noted that dance lessons form students' ability to express emotions, understand the feelings of others and establish interpersonal relationships. In addition, choreographic practices contribute to the development of self-discipline, because success in dance requires regularity and persistence. Special attention is paid to the process of self-development provided by choreographic education. It is not only physical activity, but also a form of creative self-expression that helps students discover new facets of their own personality. Through choreography, students learn to communicate without words, express their ideas and emotions, which enriches their cultural and aesthetic experience. The importance of creating a creative environment that promotes the development of leadership, moral and professional qualities of students is emphasized. Effective methods, including improvisation, theatricalization, working with scenarios, creating success situations and esthetic therapy, are presented, which activate creative abilities and increase motivation for self-development. In addition, attention is focused on the possibilities of choreographic art in the development of creative individuality of students of higher education, emphasizing its role in the formation of emotional expressiveness and critical thinking, which are important for professional growth. Emphasis is placed on the importance of choreographic art as an important tool for professional training and the formation of a student's personality capable of critical thinking and a creative approach in any field of activity.
References
Бірюкова Л. А. (2009). Педагогічна проблеми розвитку творчої індивідуальності вчителя музики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 2. С. 249–256.
Куценко С. В. (2015). Педагогічна майстерність майбутніх вчителів хореографії як гарант ефективності формування творчого потенціалу. Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 1–2, С. 113–121.
Поклад І. М. (2003). Деякі аспекти виховання особистості засобами хореографічного мистецтва. Матеріали до українського мистецтвознавства (на пошану А.І. Мухи) : збірник наукових праць НАН України та Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнографії ім. М.Т. Рильського за матеріалами Міжнародної наукової конференції «Україна на межі тисячоліть: етнос, нація, культура». Київ, Вип. 3. С. 179–183.
Поклад І. М. (2005). Розвиток творчого потенціалу особистості в навчально-виховному процесі. Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти : Матеріали третіх Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. Ірпінь : Національна Академія ДПС України, С. 471–473.
Таранцева О. О. (2002). Формування фахових умінь майбутніх учителів хореографії засобами українського народного танцю: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київ. 20 с.
Фриз П. І. (2007). Зміст, форма і сутність хореографічної культури та її вплив на творчий розвиток особистості дитини. Музикознавчі студії. Наукові збірки ЛДМА імені М.В. Лисенка. Львів. Вип. 16. С. 15–23.