MUSICAL ART OF THE GALICIAN-VOLHYNIAN PRINCIPALITY OF KINGDOM OF RUS

Keywords: Middle Ages, principality of Romanovychs, Kingdom of Rus, musical culture, multiethnicity, folklore, church and secular music, education

Abstract

The purpose of the article is to present the results of new research dedicated to the systematization of the discovered facts that better define the multinational musical culture on the territories of Volhynia and Galicia of the princely era. At the same time, the methodology of this study is based on the interpretation of the collected materials, which affirms the hermeneutic approach to the study of the development of contemporary music. The application of the historical and anthropological approach allows not only to replace the historiographic name “Galician-Volhynian Principality” with more truthful historical names of this area but also reinforces one of the reasons for the emergence of music and its development as interconnected links in the systemic process of “creation – performance – perception”. The development of pre-Christian beliefs is shown as one of the foundations of the development of music at that time. This includes the examination of folk art, instrumental culture, church singing and bell-ringing, and the musical life of the princely court and city. The scientific novelty of the article also includes tracking the formation of multinational musical art in this region of medieval Rus, expanding organological information, and defining the components of bell-ringing in a broader way. There were bells of different shapes there, as well as plein-air musical buildings for them – bell towers. The author speculates on the possible shapes of those large church idiophones that were “brought” from Kyiv by order of Prince Danylo. It is proved that different components of musical culture existed in one place, and its iconography is supplemented too. The author notes the emergence of modern versions of musician Mytusa from the chronicles and the unfortunate continuity of the replication of unsubstantiated information about him. Conclusions. New information and necessary clarifications to the previous description of the development of musical culture in this region contribute to a broader outline of its multiethnicity in the principality of Romanovychs, and later the Kingdom of Rus of this dynasty. The Ruthenian/Ukrainian artistic component occupied an important place there. The existence of these state entities created the basis for this component’s consolidation and further development.

References

Роллан Р. (2018). Про місце музики у світовій історії. Перек. В. Ададуров. Καλоφωνία : наук. зб. ст. і матер. з іст. церков. монодії та гимнографії / ред. К. Ганнік, Ю. Ясіновський. Львів. Чис. 9. С. 278–290.
Кіндратюк Б. (2001). Нариси музичного мистецтва Галицько-Волинського князівства. Наук. ред. і авт. перед. слова Ю. Ясіновський. Львів : Інститут українозн. ім. І. Крип’якевича НАН України. 142 с.
Ясіновський Ю. (2001). Пісенний фольклор і музичне мистецтво. Історія української культури: У 5-ти т. Т. 2: Українська культура ХІІІ – першої половини ХVII століть. Редкол. тому Я. Ісаєвич (гол. ред.), Ю. Ясіновський, Л. Войтович та ін. Київ : Наук. думка. С. 322–333.
Терський С. (2006). Лучеськ Х–ХV ст. Львів: Вид-во Націонал. ун-ту «Львівська політехніка». 252 с.
Терський С. (2010). Княже місто Володимир. Львів : Вид-во Націонал. ун-ту «Львівська політехніка». 316 с.
Гупало В. (2014). Звенигород і Звенигородська земля у XI‒XIII століттях (соціоісторична реконструкція). Львів : Ін-т українозн. ім. І. Крип’якевича НАН України. 532 с.
Коваль І. (2016). Вітольд Ауліх та археологічні студії княжого Галича. Галич: зб. наук. пр. Ред. М. Волощук. Івано-Франківськ : Лілея-НВ. Сер. 2. Вип. 1. 280 с.
Томенчук Б. (2018). Археологія долітописного Галича як культового і релігійного центру «Великої Білої нехрещеної Хорватії» (до питання про заснування Галича в другій половині Х ст.). Галич: зб. наук. пр. Ред. М. Волощук. Івано-Франківськ : Лілея-НВ. Вип. 3. С. 10–53.
Войтович Л. (2008). Король Данило Романович та історія Галицько-Волинської держави в дослідженнях Інституту українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України. Доба Короля Данила в науці, мистецтві, літературі: матер. Міжнар. наук. конф. (29–30 лист. 2007 р., Львів). Львів. С. 98–119.
Михайлова Р. (2007). Художня культура Галицько-Волинської Русі. Київ : Видавничий Дім «Слово». 496 с.
Чуйко О. (2020). Мистецтво Галицько-Волинського князівства в контексті міжнародних взаємозв’язків. Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника. 412 с.
Волощук М. (2018). Мовою джерел? Термінологічні аспекти історіографічного державонайменування на прикладі Галицької землі Х–XIV ст. Середньовічна Русь: проблеми термінології. Ред. М. Волощук, В. Нагірний. Івано-Франківськ – Краків : Лілея-НВ. С. 265–295.
Котляр М. Ред. (2002). Галицько-Волинський літопис. Дослідження. Текст. Коментар.. Київ : Наук. думка. 400 с.
Росовецький С. (1994). Примітки. Грушевський М. Історія української літератури: У 6 т. 9 кн. Т. 4. Кн. 1. Упоряд. О. Таланчук; приміт. С. Росовецький. Київ : Либідь. С. 307–327.
Arro E. (1977). Die altrussische Glockenmusik. Eine musikslavistische Untersuchung. Musica Slavica. Beiträge zur Musikgeschichte Osteuropas. Wiesbaden. S. 77–159.
Волощук М. (2014). «Русь» в Угорському королівстві (ХІ – друга половина ХIV ст.): суспільно-політична роль, майнові стосунки, міграції. Ред. Л. Войтович. Івано-Франківськ : Лілея-НВ. 496 с.
Козаренко О. (2013). Ярема Якубяк як приклад когнітивного музикознавства. Вісник Львівського університету. Сер. Мистецтвознавство. Ред. О. Козаренко. Львів. Вип. 12. С. 28–31.
##article.numberofviews## 25
##article.numberofdownloads## 15
Published
2025-04-24
How to Cite
Kindratiuk, B. (2025). MUSICAL ART OF THE GALICIAN-VOLHYNIAN PRINCIPALITY OF KINGDOM OF RUS. Art Education and Development of Creative Personality, (1), 38-45. https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-7