ELEMENTARY MUSIC MAKING: HISTORY, CONTEMPORARY EXPERIENCE

  • Oksana Krus
Keywords: music making, elementary music making, elementary music, elementary instruments, Karl Orff, Schulwerk

Abstract

The content of the article reveals the historical aspects and modern experience of elementary music making. Elementary music making, as a type of musical activity, pedagogical approach and methodology, is characterized by accessibility, comprehensively uses words, music, movement, playing an elementary musical instrument, theatricalization, develops students’ creative and communicative abilities, implements the principle of “learning in action”. Elementary music-making originates from pedagogical experiments and the “Orff-Sshulwerk” method of Karl Orff and Gunild Kettmann. Its original sources are the music of various peoples of the world. The method of elementary music making was modeled and tested by German teachers in the process of conducting music classes at the Güntherschule (school of music and choreography, Munich). Later, elementary music-making was developed in the work of K. Orff on the radio, more than ten programs on musical education aimed at educators, teachers and parents were created. These radio broadcasts and elementary music-making began to gain popularity throughout Germany. Pedagogical principles were embodied in the five-volume manual “Orff-Sshulwerk. Music for Kinder”. The Orff Institute was opened for teachers and educators to implement elementary music-making ideas. Elementary music making as a technique is based on the perception of music through hearing, voice, body, movement, elementary instrument, interaction, which help children learn the basics of music, dance, theater. Elementary music making consists of: rhythmizing and solmization of poems, language games and exercises, singing, vocal improvisation, playing elementary musical instruments, improvised movement, pantomime, dance, spontaneous theatricalization Today, elementary music making is part of the educational process of preschool, primary, secondary, after-school and correctional education institutions. Educators actively use elementary music-making to teach students music, develop musical and performing, creative abilities, as a therapeutic tool. Elementary music-making has found many supporters in modern music education of Ukraine: the public organization “Orff-Shulwerk Association of Ukraine” was created

References

Куришев Є.В., Куришева Л.К. (1994). Теорія та практика музично-естетичного виховання за системою К. Орфа, І–ІІ. Київ: ІСДОУ. 72 с.
Казанков О.О. (2010). Традиційна музика Африки (крім арабської та сомалійської). М.: Інститут Африки РАН. 108 с.
Медвідь Т.О. (2016). Становлення та розвиток загальної музичної освіти в Україні (друга половина ХХ – початок ХХІ століття). Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 16. С. 140–145.
Orff С., & Keetman G. (1950). Orff-Sсhulwerk. Musik Für Kinder, 1. London: Schott Co. Ltd. 1950. 152 с.
Леонтьєва О.Т. (1984). Карл Орф: монографія. М.: Музика. 336 с.
Дебелая Ж.М., Чорноіваненко Н.М. (1980). Пошуки шляхів формування духовного світу людини засобами музики. Музика у школі: збірка статей. Вип. 6. Київ: Муз. Україна. С. 16–23.
Беренбойм Л.А. (1979). Елементарне музичне виховання за системою Карла Орфа. М.: Сов. композитор. 334 с.
Азарова А.І. (2012). «Шульверк» Карла Орфа як система розвитку музичного слуху дитини. Студії мистецтвознавчі. Вип. 3. С. 66–72.
Тютюнникова Т.Е. (2003). Бачити музику та танцювати вірші… Творче музикування, імпровізація та закони буття. М.: Едиториал УРСС. 264 с.
Тютюнникова Т.Е. (2000). Уроки музики. Система навчання К. Орфа. М.: АСТ Астрель. 96 с.
Матвієнко С.І. (2017). Теорія та методика музичного виховання дітей дошкільного віку : навчальний посібник. Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя. 298 с.
Гудкін Д. (2013). Співай, грай, танцюй! Введення в Орф-педагогіку. М.: Видавництво «Классика-XXI». 256 с.
Завалко К.В. (2010). Теоретичні аспекти впровадження методики елементарного музикування Карла Орфа в сучасну педагогічну практику. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти. Випуск 10. С. 178–184.
Куцан О.Г. (2013). Роль музикування у формуванні музичного сприймання молодших школярів. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць. № 19. С. 49–52.
Рева В.П. (2017). Системи музичного виховання. Могильов. 72 с.
Ростовський О.Я. (2011). Педагогічна концепція і методична система музичного виховання Карла Орфа. Теорія і методика музичної освіти Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. С. 98–104.
Черкасов В.Ф. (2014). Теорія і методика музичної освіти. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 472 с.
Трофимчук О.І. (1993). Школа колективного музикування. Рівне: РДІК. 37 с.
Технологія колективного музикування. (2019). Укл. О.О. Гумінська. Рівне: РДГУ-РОІППО. 60 с.
Article views: 53
PDF Downloads: 33
Published
2023-12-05
How to Cite
Krus, O. (2023). ELEMENTARY MUSIC MAKING: HISTORY, CONTEMPORARY EXPERIENCE. Art Education and Development of Creative Personality, (2), 33-38. https://doi.org/10.32782/ART/2023-2-6