ТРАНСФОРМАЦІЯ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ПІД ВПЛИВОМ ГЛОБАЛІЗАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ
Анотація
У статті аналізується особливість трансформації хореографічної культури під впливом глобалізаційних процесів. Зазначено, що хореографія, як універсальний засіб вираження, відіграє ключову роль у кожній культурній парадигмі, що існувала або існуватиме. Вона є не лише формою мистецтва, але й потужним інструментом передачі соціально значущої інформації, що відображає цінності, вірування та світогляд суспільства. Аналіз хореографічних практик дозволяє не лише дослідити особливості танцювальної культури конкретного етносу, але й розкрити глибинні аспекти його культури та мистецтва в цілому. Автори відзначають, що стрімкий розвиток суспільства, особливо протягом ХХ та ХХІ століть, зумовив зростання інтересу до інновацій у хореографічному мистецтві. Швидкі темпи змін у житті, технологічний прогрес, розповсюдження мас-медіа та інформаційна доступність сформували культуру споживання, що вплинула на хореографію. Сучасне хореографічне мистецтво, прагнучи відобразити нові реалії, відчуває брак традиційних засобів вираження, що спонукає до пошуку інноваційних підходів та форм. У ХХ столітті танець радикально змінився, відійшовши від класичного балету. З'явилися модерн, постмодерн та сучасний танець, що шукали нові форми вираження. Розвиток танцю призвів до «хореографічного матеріалізму», соматичних практик, фрагментованої драматургії й концептуального танцю. Постмодерн збагатив мистецтво кіно-, фотопроєкціями, світловими і звуковими ефектами, електронною музикою, контактною хореографією й балетом-мініатюрою В результаті дослідження встановлено, що глобалізаційні процеси, що характеризуються поширенням інформаційних технологій і міжкультурною взаємодією, стимулюють пошук нових форм і методів хореографічної творчості. Сучасні хореографи активно експериментують з різними стилями та напрямками, використовуючи цифрові технології, мультимедійні засоби для створення інноваційних танцювальних проєктів. А універсальність танцю, як засобу вираження, сприяє його інтеграції в різні сфери людської діяльності, що призводить до розширення меж хореографічної культури.
Посилання
Кеба М., Журавлова А., Яценко О., Литвиненко В., Гресь О., Небесник А. (2022). Традиції та новації в хореографічному мистецтві України ХХ ст. Міжнародний журнал людського руху та спортивних наук. 10 (6), 1293–1301.
Кириленко І. М. (2023). Динаміка розвитку хореографічної культури та освіти. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Вип. 1 (142). URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/17840/1/Kyrylenko%20Inesa.pdf
Повалій Т. Л. (2014). Історія хореографічного мистецтва: навч.-метод. посібн. Суми : СПДФО Повалій К. В. 120 с.
Вecker K. M. (2013). Dancing through the school day: How dance catapults learning in elementary education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 84(3). Рр. 6–8.
Gilbert А. G. (2005). Dance education in the 21st century: A global perspective. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 76(5). Рр. 26–35.