РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПІДЛІТКІВ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Ключові слова: підлітки, емоційний інтелект, структурні компоненти емоційного інтелекту, самосвідомість, саморегуляція, емпатія

Анотація

У статті розглядається проблема розвитку емоційного інтелекту підлітків як психологічної проблеми. Розвинутий емоційний інтелект допомагає розуміти оточуючих людей, розуміти та проявляти емоції, адекватно реагувати на невдачі. Вміння проявляти емоції дає підлітку можливість успішно адаптуватися до умов навколишнього середовища. Емоційний інтелект відіграє важливу роль у встановленні та підтримці здорових та гармонійних відносин з іншими людьми. Розуміння своїх та чужих емоцій, емпатія, ефективна комунікація та вміння вирішувати конфлікти є ключовими компонентами успішних міжособистісних взаємовідносин у підлітковому віці. Визначено, що сенситивним періодом розвитку емоційного інтелекту є саме підлітковий вік, у межах якого зростає необхідність розуміння і управління емоційною сферою та саморегуляцією. Підлітки переживають інтенсивні фізіологічні зміни, пов'язані зі статевим дозріванням, зростанням та розвитком органів та систем організму. у розвитку емоційного інтелекту слід приділяти увагу розвитку навичок самосвідомості особистості. Розвиток самосвідомості – це процес, який включає усвідомлення власних думок, емоцій, потреб і цінностей. Встановлено основні компоненти емоційного інтелекту: самосвідомість, саморегуляцію та соціальні навички. Визначено компоненти емоційного інтелекту: компонент емоційної сфери, метапроцесуальний феномен, який знаходиться між емоціями та інтелектом, когнітивні та особистісні якості. Проаналізовано зарубіжні теорії структури емоційного інтелекту. Виділяють чотири основні здібності: здатність сприймати та ідентифікувати емоції та емоційні стани самої особистості та інших. Здатність спеціальним чином викликати певну емоцію і здійснювати її контроль (фасилітація мислення). Здатність розуміти емоції. Здатність керувати почуттями та емоціями інших людей. Відповідно до теорії множинного інтелекту в структурі емоційного інтелекту виділяються: внутрішньоособистісний емоційний та міжособистіний емоційний інтелект.

Посилання

Завязкіна Н., Лисенко І., Полудень І. (2021). Роль емоційного інтелекту в професійному самовизначенні підлітків. Габітус. Вип. 27. С. 77–81.
Конопліцька Ю., Ставицька О. (2018). Особливості розвитку емоційного інтелекту у підлітковому віці. Збірник наукових праць РДГУ. Вип. 11. С. 70–75.
Костюк А. (2014). Емоційний інтелект та шляхи його розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. Вип. 2(1). С. 85–89.
Лаас М. (2020). Структурно-динамічна модель розвитку емоційного інтелекту в юнацькому віці. Social and Economic Aspects of Education in Modern Society. С. 51–55.
Назарук Н. (2018). Онтогенетичні аспекти розвитку емоційного інтелекту. Теорія і практика сучасної психології. №3. С. 211–215.
Носенко Е., Четверик-Бурчак А. (2016). Емоційний інтелект як чинник досягнення життєвого успіху: моногр. К.: Вид-во «Освіта України», 182 с.
Ракітянська Л. (2018). Сутність та зміст поняття «емоційний інтелект». The pedagogical process: theory and practice. Series “Pedagogy”. № 4 (63). С. 35–42.
Сингаївська І., Федорець С. (2022). Підлітковий вік як один із критичних періодів психосексуального розвитку людини. Вчені записки Університету «КРОК». №4(68). С. 107–114.
Фролова Г. (2018). Наукові підходи до визначення феномену «емоційний інтелект». Теорія і практика сучасної психології. №1. С. 107–111.
Gardner H. (1993). Multiple intelligences: the teory in practice. New York : Basic Books, 304 p.
Mayer J., Salovey P. (1993). The intelligence of emotionalin telligence. Intelligence. P. 433–442.
Stuchlíková I. (2007). Základy psychologie emocí. Praha : Portál
Hans W. Giessen (2009). Emotion und Narration – neue Medien, neue Formen des Lernens. Begründung und Überblick
Panju M. (2008). 7 Successful Strategies to Promote Emotional Intelligence in the Classroom. London : Continuum International Publishing Group
Ellis A. (2004). The Road to Tolerance: The Philosophy of Rational Emotive Behavior Therapy; Prometheus Books.
##article.numberofviews## 7
##article.numberofdownloads## 5
Опубліковано
2025-04-24
Як цитувати
Демчук, В. О. (2025). РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПІДЛІТКІВ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 20-26. https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-4