ПОРІВНЯННЯ СОЛЬНОГО СПІВУ ТА ХОРОВОГО ВИКОНАННЯ: ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ТА ВПЛИВ НА РОЗВИТОК ВОКАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ

  • Олена Степанівна Лєснік ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-4875-3832
  • Олена Адольфівна Маргіна «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-8603-2569
Ключові слова: сольний та хоровий спів, освітній процес, музична освіта, вокальний потенціал, вокальні здібності, мистецтво

Анотація

Стаття присвячена порівняльному аналізу сольного співу і хорового виконання з метою виявлення їх взаємозв'язку та впливу на розвиток вокальних здібностей. Наукова новизна статті полягає у комплексному підході до порівняльного аналізу сольного та хорового співу, що дозволяє виявити їхні взаємодоповнюючі та взаємовиключні аспекти. Методологія дослідження базується на комплексному використанні наукових підходів, включаючи порівняльний і аналітичний. Це дозволяє здійснити всебічний аналіз наукової літератури, зокрема, опрацювання монографічних наукових видань та дисертаційних праць, присвячених вокальному мистецтву. Результати дослідження демонструють, що сольний та хоровий спів є взаємодоповнюючими формами вокальної діяльності, які мають специфічний вплив на розвиток вокальних здібностей. Сольний спів сприяє розвитку індивідуальних вокальних навичок, таких як тембральне забарвлення, динаміка та артикуляція, тоді як хоровий спів розвиває навички ансамблевого звучання, гармонічного слуху і відчуття ритму. Сольний та хоровий спів мають технічні, психологічні та емоційні відмінності. Соліст – індивідуальний інтерпретатор, а хорист – частина колективу. Вони не взаємовиключні, а взаємодоповнюючі. Хоровий спів розвиває відчуття ансамблю та гармонії, а сольний – індивідуальну техніку та виразність, тому їх поєднання сприяє комплексному розвитку вокальних здібностей. Автори визначають ефективні методичні підходи для розвитку вокальних здібностей солістів та хористів. Загальні підходи включають розвиток вокальної техніки, музичного слуху та виконавської майстерності. Для солістів важливий індивідуальний підхід і розвиток артистизму. Для хористів – ансамблеве звучання і вокальна дисципліна. Врахування специфіки кожної форми вокального мистецтва й індивідуальних особливостей виконавців є ключовим для їхнього розвитку. У процесі дослідження авторами виявлено, що поєднання сольного та хорового співу в освітньому процесі є ефективним методом розвитку вокальних здібностей. Воно дозволяє виконавцям розвивати як індивідуальні, так і ансамблеві навички, що є важливим для їхнього професійного зростання.

Посилання

Болох І. В. (2023). Формування вокально-хорових навичок учнів середніх класів : кваліфікаційна магістр. р-та студента, спец.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво). Чернігів. 76 с.
Василенко Л. (2015). Педагогічні підходи та принципи формування вокальнометодичної майстерності вчителя музичного мистецтва. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. № 1. С. 119–125.
Кьон Н. Г., Ян Сяохан (2018). Формування у студентів навичок сольного і хорового виконавства. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. №2. С. 47–52.
Стець Г.В. (2016). Сучасні підходи до формування вокально-хорових навичок на уроках музичного мистецтва. ScienceRise. Педагогічна освіта. № 2 (5). С. 55–59.
Сяофен Г., Осадча Т. (2022). Поліфункціональний підхід як засада забезпеченнявокально-фахової і диригенсько-хорової підготовкимайбутніх учителів музичного мистецтва. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 51. https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-70
Товкач М. (2019). Шляхи формування вокально-хорових навичок у майбутніх учителів музичного мистецтва. Матеріали Всеукр. науково-практичної 83 конференції «Мистецтво та освіта: новації і перспективи». Чернігів: НУЧК, С. 88–93.
##article.numberofviews## 6
##article.numberofdownloads## 4
Опубліковано
2025-04-24
Як цитувати
Лєснік, О. С., & Маргіна, О. А. (2025). ПОРІВНЯННЯ СОЛЬНОГО СПІВУ ТА ХОРОВОГО ВИКОНАННЯ: ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ТА ВПЛИВ НА РОЗВИТОК ВОКАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ. Мистецька освіта та розвиток творчої особистості, (1), 51-55. https://doi.org/10.32782/ART/2025-1-9