НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ ЗАСОБАМИ УКРАЇНСЬКОЇ ПОВСТАНСЬКОЇ ПІСНІ
Анотація
Статтю присвячено теоретичному осмисленню культурно-історичного явища української повстанської пісні як пісенної творчості про національно-визвольну боротьбу українського народу та її ролі у національно-патріотичному вихованні студентської молоді. На основі науково-проблемного підходу здійснено аналіз, розкрито сутність та зміст поняття «українська повстанська пісня». Охарактеризовано головні ознаки патріотичних пісень, їхнє змістово-тематичне наповнення. Простежено розвиток та специфіку побутування повстанських пісень, виокремлено їхню жанрово-тематичну класифікацію. Акцентовано на важливості дослідження повстанських пісень для пізнання та усвідомлення історичних національно-визвольних подій українського народу, зміцнення та єднання нації. Наголошено, що повстанський музично-поетичний фольклор вирізняється національно-ідейним характером та державницькою спрямованістю. Підкреслено тяглість повстанських пісенних творів з проєкцією на сучасні виклики часу та актуальність повстанської тематики у період гострої боротьби України з рф за незалежність. Культурно-історичне явище «повстанська пісня» розглядаємо як пісенні твори про національно-визвольну боротьбу українського народу, що відображають ідеї героїчної жертовності задля державної суверенності України, змальовують мужність, хоробрість, відданість державі та нескореність духу патріотів. Зазначено, що повстанська музична творчість, що оспівує героїзм воїнів, які ціною власного життя захищають Україну, сприяє духовному зміцненню і об’єднанню нації, є важливим засобом національно-патріотичного виховання молоді, зокрема вчителів мистецтва (музичного мистецтва), які є носіями і провідниками культури та національно-патріотичного виховання через музичне мистецтво для наступних поколінь. Українські повстанські пісні віддзеркалюють складну історію національно-визвольних змагань українських патріотів, чиє непереможне прагнення свободи, патріотизм і національна самосвідомість, відданість та любов до України є гідним зразком для наслідування, зокрема для молоді, яка у боротьбі України з рф за незалежність та збереження національно-культурної ідентичності сповнюється потужною рушійною силою. З’ясовано, що повстанський пісенний спадок має значний виховний потенціал для майбутніх вчителів мистецтва (музичного мистецтва), який утверджує національно-культурну ідентичність, духовне зростання молоді, виховує патріотизм, національну самосвідомість, повагу до культурно-історичного минулого та духовних культурних цінностей, формує стійку громадянську позицію та усвідомлене відчуття причетності і відповідальності за долю України.
Посилання
Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» № 2834-IX від 13.12.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
Стратегія утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року № 1322-2023-п від 05.02.2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1322-2023-%D0%BF#n18
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. Затверджено Наказом МОН України від 06.06.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n12
Прокопчук (Дикало) В. І. (2019). Мистецьке краєзнавство як чинник національно-патріотичного виховання майбутніх педагогів. Молодь і ринок: щомісячний науково-педагогічний журнал, 12 (179), 64–69.
Бех І., Журба К. (2017). Концепція формування у підлітків національно-культурної ідентичності у загальноосвітніх навчальних закладах. Гірська школа українських Карпат, 16, 24–33. URL: http://surl.li/fzwlvp
Сокіл Г. (2021). Концепційні засади дослідження повстанських пісень. Народознавчі зошити, 4 (160), 953–961.
Дем’ян Г. (2001). Рецензія на кн.: Пісні УПА. Зібрав і зредагував З. Лавришин. Передм. англ. мовою. Літопис УПА. 1996; Львів : Спільне українсько-канадське підприємство «Літопис УПА», 1997. Т. 25. 554 с. Записки Наукового товариства ім. Т. Шевченка. Праці секції етнографії і фольклористики. Львів, 242, 634–643.
Закальська Я. А. (2021). Український фольклор спротиву: традиція і модифікація, трансмісійні механізми: автореф. дис. … канд. філол. наук. Київ, 20.
Крамар Р. (1996). Фольклор національно-визвольної боротьби українського народу 1940–1950 рр. (за матеріалами Західного Поділля): автореф. дис. … канд. філол. наук. Київ, 24.
Дем’ян Г. (2003). Українські повстанські пісні 1940–2000 років (історико-фольклористичне дослідження). Львів; Київ, 581.
Шимків П. (1999). Жанрова система повстанських пісень. Наукові записки. Тернопіль, V, 216–223.
Дем’ян Г. (1993). Повстанська співанка–хроніка з південного Закарпаття. Літопис Червоної Калини, 3–4, 24–26.
Сеник Л. (1992). Подвиг нескореного духу. Повстанська ліра. Львів, 4–8.
Тернопільська В. І. (2008). Соціально-комунікативна культура школяра: шляхи сходження : монографія. Рута, 300.