АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ

  • Тетяна Миколаївна Засєкіна
  • Ірина Ярославівна Трускавецька
Ключові слова: професійна підготовка, учителі, природнича освітня галузь, сучасні технології, модернізація, компетентнісно орієнтований підхід.

Анотація

У статті окреслено актуальні аспекти професійної підготовки учителів природничої освітньої галузі, зокрема розглянуто особливості використання компетентнісно орієнтованого підходу в процесі забезпечення освітнього процесу. Доведено, що в природничій освіті, відповідно до Концепції «Нова українська школа», однією із найбільш відомих технологій є компетентнісно орієнтоване навчання, яке спрямоване на розвиток креативного та творчого мислення здобувачів освіти. Виокремлено низку учених-дослідників, наукові праці яких спрямовані на розкриття теоретичних і методичних аспектів компетентнісно орієнтованого підходу у навчанні дисциплін природничої освітньої галузі (біології, хімії, фізики). Проаналізовано основні чинники компетентнісно орієнтованого навчання, що становлять практичний складник професійної підготовки вчителя природничих спеціальностей, а саме: використання модельних ситуацій і розв’язання проблемних завдань, індивідуалізація навчання, активне впровадження інтерактивних методів, залучення здобувачів освіти до науково- дослідницької діяльності та використання цифрових ресурсів. Наведено приклади застосування технології компетентнісно орієнтованого навчання на заняттях із освітнього курсу «Зоологія» спеціальностей 014.05 «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)» та 014.15 «Середня освіта (Природничі науки)» бакалаврського рівня вищої освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі, котрі спрямовані на розвиток креативного мислення і вміння розв’язувати творчі завдання, працювати в команді, комунікувати тощо. Обґрунтовано ефективність підготовки учителів природничої освітньої галузі засобами цифрових ресурсів, таких як віртуальні лабораторії (Biology Virtual Laboratory, Virtual Labs, PhET Interactive Simulations тощо), цифрові інструменти (Kahoot, AR book, LearningApps, Mozaik, BioInteractive, Classtime, Qr-код технології) тощо. Результати дослідження дозволяють стверджувати, що використання компетентнісно орієнтованого підходу в процесі готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності в умовах реалізації НУШ формують у них уміння проводити експериментальні дослідження і розв’язувати проблемні ситуації в умовах сьогодення; моделювати процеси та явища біологічних, фізичних і хімічних явищ; володіти комп’ютерною грамотністю та йти в ногу з «цифровими брендами».

Посилання

1. Авшенюк Н.М., Десятов Т.М., Дяченко Л.М. Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах: теорія та практика : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 280 с.
2. Бєляєв С.Б. Професійна підготовка майбутніх учителів до розробки і використання педагогічних технологій : монографія. Харків : Видавець СПД-ФО Захаренко В.В., 2019. 410 с.
3. Божок О., Лукашова Н. Науково-дослідна компонента професійної діяльності вчителя хімії та шляхи її реалізації. Біологія і хімія в рідній школі. 2019. № 4. С. 12–16.
4. Ващенко Л. Компетентнісний підхід в освіті: від засвоєння знань до оволодіння ними. Біологія і хімія у сучасній школі. 2012. № 4. С. 15–17.
5. Грицай Н.Б. Дослідницько-орієнтоване навчання біології в сучасній загальноосвітній школі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. 2017. № 4(68). С. 177–189.
6. Засєкіна Т.М. Реалізація компетентнісного підходу в навчанні фізики в основній школі. Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 127. С. 59–64.
7. Коробова І.В. Компетентнісно орієнтована методична підготовка майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу : монографія. ФОП Грінь Д.С., 2016. 366 с.
8. Коршевнюк Т. Ситуаційні завдання в компетентісно орієнтованому навчанні біології. Біологія і хімія в рідній школі. 2019. № 1. С. 2–6.
9. Машенко І. Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації : матеріали методологічного семінару. Київ : Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. 292 с.
10. Міронець Л. Формування в учнів фізіологічних понять засобами комп’ютерних технологій і лабораторних досліджень. Біологія і хімія в рідній школі. 2015. № 2. С. 19–24.
11. Непорожня Л.В. Формування природничо-наукової компетентності старшокласників у процесі навчання фізики : методичний посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 204 с.
12. Сосницька Н.Л., Ачкан В.В. Компетентнісний підхід як методологічна основа підготовки майбутніх вчителів фізико-математичних дисциплін до інноваційної педагогічної діяльності. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/4103/1/5.pdf.
13. Сяська І. До проблеми впровадження компетентнісного підходу у процес фахової підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 10 (84). С. 179–189.
14. Часнікова О.В. Компетентнісний підхід в освіті як основа її реформування. Народна освіта. Електронне наукове фахове видання. 2014. Вип. № 3 (24).
15. Шарко В.Д. Нові технології в шкільній і вузівській дидактиці фізики : монографія. Херсон : ФОП Грінь Д.С., 2015. 258 с.
16. Ягенська Г.В. Навчальні завдання як засіб реалізації компетентнісного підходу у шкільній освіті. Компетентнісно орієнтований підхід в освіті: сучасні виклики та підходи : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 16 травня 2017. Луцьк, ВІППО, 2017. С. 44–49.
Переглядів статті: 53
Завантажень PDF: 30
Опубліковано
2024-05-15
Як цитувати
Засєкіна, Т. М., & Трускавецька, І. Я. (2024). АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ. Природнича освіта та наука, (1), 19-26. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-1.03
Розділ
Освітні науки