CURRENT ASPECTS OF PROFESSIONAL TRAINING FOR TEACHERS IN THE FIELD OF NATURAL EDUCATION
Abstract
This article delineates the current aspects of the professional training for teachers in the field of natural education, particularly examining the nuances of implementing a competency-oriented approach in ensuring the educational process in higher education institutions. It is substantiated that, in accordance with the “New Ukrainian School” Concept, one of the most prominent technologies in natural education is competency-oriented learning, aimed at fostering creative and critical thinking among participants in the educational process. The work highlights a number of researchers in the field of natural education (biology, chemistry, physics) whose scientific works are focused on exploring the theoretical and methodological aspects of the competency-oriented approach in the educational process. The main factors of competency-oriented learning, constituting a practical component of the professional preparation of teachers in natural sciences, are analyzed. These factors include the use of model situations and problem-solving tasks, individualization of teaching, active implementation of interactive methods, engagement in research activities, and the utilization of digital resources. Examples of applying competency-oriented teaching technology in educational courses, specifically “Zoology”, for Bachelor’s programs in Secondary Education (Biology and Human Health) and Secondary Education (Natural Sciences) at the Hryhoriy Skovoroda University in Pereyaslav are provided. These examples aim to develop critical thinking and the ability to solve creative tasks, work in teams, and communicate effectively. The effectiveness of incorporating digital resources, such as virtual laboratories (Biology Virtual Laboratory, Virtual Labs, PhET Interactive Simulations, etc.), and digital tools (Kahoot, AR book, LearningApps, Mozaik, BioInteractive, Classtime, QR code technologies) in the educational process of professional training for teachers in the field of natural education is justified. The research findings affirm that the application of the competency-oriented approach in shaping the readiness of future specialists contributes to the development of their ability to conduct experimental research, solve problematic situations in contemporary conditions, model biological, physical, and chemical phenomena, possess computer literacy, and keep pace with digital advancements.
References
2. Бєляєв С.Б. Професійна підготовка майбутніх учителів до розробки і використання педагогічних технологій : монографія. Харків : Видавець СПД-ФО Захаренко В.В., 2019. 410 с.
3. Божок О., Лукашова Н. Науково-дослідна компонента професійної діяльності вчителя хімії та шляхи її реалізації. Біологія і хімія в рідній школі. 2019. № 4. С. 12–16.
4. Ващенко Л. Компетентнісний підхід в освіті: від засвоєння знань до оволодіння ними. Біологія і хімія у сучасній школі. 2012. № 4. С. 15–17.
5. Грицай Н.Б. Дослідницько-орієнтоване навчання біології в сучасній загальноосвітній школі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. 2017. № 4(68). С. 177–189.
6. Засєкіна Т.М. Реалізація компетентнісного підходу в навчанні фізики в основній школі. Вісник Чернігівського нац. пед. ун-ту. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 127. С. 59–64.
7. Коробова І.В. Компетентнісно орієнтована методична підготовка майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу : монографія. ФОП Грінь Д.С., 2016. 366 с.
8. Коршевнюк Т. Ситуаційні завдання в компетентісно орієнтованому навчанні біології. Біологія і хімія в рідній школі. 2019. № 1. С. 2–6.
9. Машенко І. Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади і практика реалізації : матеріали методологічного семінару. Київ : Ін-т обдарованої дитини НАПН України, 2014. 292 с.
10. Міронець Л. Формування в учнів фізіологічних понять засобами комп’ютерних технологій і лабораторних досліджень. Біологія і хімія в рідній школі. 2015. № 2. С. 19–24.
11. Непорожня Л.В. Формування природничо-наукової компетентності старшокласників у процесі навчання фізики : методичний посібник. Київ : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 204 с.
12. Сосницька Н.Л., Ачкан В.В. Компетентнісний підхід як методологічна основа підготовки майбутніх вчителів фізико-математичних дисциплін до інноваційної педагогічної діяльності. URL: http://elar.tsatu.edu.ua/bitstream/123456789/4103/1/5.pdf.
13. Сяська І. До проблеми впровадження компетентнісного підходу у процес фахової підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 10 (84). С. 179–189.
14. Часнікова О.В. Компетентнісний підхід в освіті як основа її реформування. Народна освіта. Електронне наукове фахове видання. 2014. Вип. № 3 (24).
15. Шарко В.Д. Нові технології в шкільній і вузівській дидактиці фізики : монографія. Херсон : ФОП Грінь Д.С., 2015. 258 с.
16. Ягенська Г.В. Навчальні завдання як засіб реалізації компетентнісного підходу у шкільній освіті. Компетентнісно орієнтований підхід в освіті: сучасні виклики та підходи : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 16 травня 2017. Луцьк, ВІППО, 2017. С. 44–49.