ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ОНЛАЙН-ВИЗНАЧНИКІВ ГРИБІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ БІОЛОГІЇ

Ключові слова: мобільне навчання, науково-дослідницька робота, біологія, мікологія, онлайн-визначники грибів, Picture Mushroom, Mushroom Identifier, ShroomID

Анотація

Сьогодні мобільне навчання та використання цифрових технологій під час освітнього процесу сягає стрімкого розвитку. У статті розкриваються методичні засади використання онлайн-визначників в освітньому процесі в закладах вищої освіти при підготовці як майбутніх біологів, так і вчителів біології, їх готовності для проведення уроків і факультативів, здійснення позаурочної та позакласної роботи з біології, підготовки учнів до написання науково-дослідницьких проєктів. Досліджено найпопулярніші онлайн-визначники грибів: Picture Mushroom, ShroomID та Mushroom Identifier. Надано покрокові інструкції з використання цих застосунків. Усі вони доступні для завантаження та працюють у двох режимах: у реальному часі за наявності доступу до камери та мережі Інтернет; при збереженні фотографій до галереї мобільного пристрою та визначення виду через певний час. За результатами дослідження всі розглянуті онлайн-визначники грибів показують досить високі показники правильності ідентифікації видів (55–85%), проте найбільш дієвим та перспективним нами відзначено Picture Mushrooms. Серед переваг його застосування — швидка й точна ідентифікація понад 14 тис. видів грибів, розширена база, зручний інтерфейс, можливість спілкуватися з членами спільноти. Застосування онлайн-визначників грибів успішно апробовано під час освітнього процесу в Житомирському державному університеті імені Івана Франка серед здобувачів освітньої програми «Біологія» бакалаврського рівня вищої освіти. За результатами анкетування студентів установлено, що використання мобільних онлайн-визначників допомогло краще опанувати систематику та вивчити біорізноманіття грибів, стимулювало інтерес до мікології та допомогло краще розпізнавати отруйні та їстівні гриби своєї місцевості. Перспективним уважаємо використання мобільних онлайн-визначників грибів під час організації і проведення навчальних ботанічних практик, екскурсій у природу, при вивченні курсу мікології, написанні курсових і кваліфікаційних робіт здобувачами освіти, а також при здійсненні моніторингу стану популяцій грибів тощо.

Посилання

1. Білик Ж., Шаповалов Є., Шаповалов В. Використання мобільних додатків для визначення рослин у природничій освіті. Матеріали Х Міжнародної науково-практичної інтернет конференції «Проблеми та інновації в природничо-математичній, технологічній і професійній освіті», Кропивницький. 2019–2020. Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка. URL : https://cutt.ly/Aw1VN 6JN .
2. Зерова М., Морочковський С., Радзієвський Г., Сміцька М. Визначник грибів України. Т. 4. Базидіоміцети: Дакриміцетальні, Тремелальні, Аурикуляріальні, Сажкові. Київ : Наукова думка, 1971. 314 с.
3. Зерова М., Роженко Г. Визначник грибів України. Т. 5. Базидіоміцети. Кн. 1. Екзобазидіальні, афілофоральні, кантарелальні. Київ : Наукова думка, 1972. 314 с.
4. Зерова М., Роженко Г. Визначник грибів України. Т. 5. Кн. 2. Болетальні, стробіломіцетальні, трихоломатальні, ентоломатальні, русулальні, агарикальні, гастероміцети. Київ : Наукова думка, 1979. 511 с.
5. Освітні програми для закладів загальної середньої освіти. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalni-programi (дата звернення 03.04.2024).
6. Плужник А. В., Романюк Р. К. Використання онлайн-визначників під час проведення факультативних занять з біології грибів. Біологічні дослідження – 2022: зб. наук. праць. Житомир : ПП «Євро-Волинь», 2022. С. 292–294.
7. Список кращих безкоштовних програм для визначення рослин по фото. URL : https://sukkulenty.com/uk/statti/bezkoshtovni-programy-dlya-vyznachennya-roslyn-po-foto/ (дата звернення 10.05.2024).
8. A l-Rahmi A. M., Al-Rahmi W. M., Alturki U., Aldraiweesh A., Almutairy S., Al-Adwan A. S. Acceptance of mobile technologies and M-learning by university students: An empirical investigation in higher education. Education and Information Technologies, 2022. 27 (6). Р. 7805–7826. DO I:10.1007/s10639-022-10934-8.
9. B ernicchia A. Fungi Europaei 10 Polyporaceae s.l. Edizioni Candusso, 2005. 808 p.
10. C rompton H., Burke D. The use of mobile learning in higher education: A systematic review. Computers & Education, 2018. 123. Р. 53–64. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.04.007.
11. D igital Education Action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age. (2020, Sept.30) [Online]. URL : https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan.
12. Ellis M. B., Ellis J. P. Microfungi on land plants. An identification handbook, 1985. 868 p.
13. Ellis M. B., Ellis J. P. Microfungi on miscellaneous substrates: an identification handbook. Croom Helm, 1988. 400 p.
14. H awksworth D. L., Lücking R. Fungal diversity revisited: 2.2 to 3.8 million species. In: The fungal kingdom. ASM Journals. Microbiology Spectrum, 2017. 5 (4). Р. 79–95.
15. K alamees K. A. Main problems and methods of mycological research. Problems of studying fungi and lichens. Tartu, 1965. Р. 14–21.
16. N aveen Neelakandan. Benefits and Challenges of Mobile Learning. January 9, 2021. URL : https://elearningindustry.com/benefits-and-challenges-of-mobile-learning (accessed on 27.04.2024).
17. Picek L., Šulc M., Matas J., Heilmann-Clausen J., Jeppesen T. S., Lind E. Automatic Fungi Recognition: Deep Learning Meets Mycology. Sensors, 2022. 22. 633. URL : https://doi.org/10.3390/s22020633.
18. R omaniuk R., Fonariuk O., Pavliuchenko O., Shevchuk S., Yermoshyna T., Povidaichyk M. Application of Information and Communication Technologies in the Study of Natural Disciplines. Postmodern Openings, 2022. Vol. 13(1). P. 313–329. https://doi.org/10.18662/po/13.1/398.
19. R yvarden L. Melo I. Poroid fungi of Europe. Fungiflora, 2014. 431 p.
20. Samsiah Bidin, Azidah AbuZiden. Adoption and Application of Mobile Learning in the Education Industry. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 2013. Vol. 90. P. 720–729. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.07.145.
21. Tong D. H ., Nguyen T.-T., Uyen B. P., Ngan L. K . Using m-learning in teacher education: A systematic review of demographic details, research methodologies, pre-service teacher outcomes, and advantages and challenges. Contemporary Educational Technology, 2023. 15 (4), ep 482 https://doi.org/10.30935/cedtech/13818.
Переглядів статті: 45
Завантажень PDF: 30
Опубліковано
2024-07-11
Як цитувати
Плужник, А. В., Романюк, Р. К., Шевчук, С. Ю., & Астахова, Л. Є. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ОНЛАЙН-ВИЗНАЧНИКІВ ГРИБІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ БІОЛОГІЇ. Природнича освіта та наука, (2), 26-36. https://doi.org/10.32782/NSER/2024-2.04
Розділ
Освітні науки