ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В УЧНІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ У ВОСЬМОМУ КЛАСІ
Анотація
У статті проаналізовано, як рівень сформованості здоров’язбережувальних компетентностей в учнів впливає на подальший вибір життєвої позиції. Досліджено, як знання про власне здоров’я та важливість дотримання здорового способу життя для його збереження та зміцнення узгоджується з безпосереднім способом життя учнів. Визначено, як усвідомлення важливості ведення здорового способу життя учнями поєднується із ставленням їх до власного здоров’я та сприяє його збереженню. У процесі дослідження встановлено, що у всіх респондентів досить високий рівень сформованості здоров’язбережувальних компетентностей та усвідомлення важливості ведення здорового способу життя для можливості реалізації подальших життєвих планів. При цьому частина респондентів цього не дотримується, зазначаючи, що вести здоровий спосіб важко через відсутність часу, спокуси смаку та наявності хорошого здоров’я. Респонденти зазначають, що для хорошого здоров’я важливими чинниками є відсутність шкідливих звичок, хороша спадковість, матеріальне благополуччя й екологічний стан довкілля. Тому спочатку необхідно досягнути успіху, отримати хорошу роботу, що покращить матеріальне становище й сприятиме реалізації здорового способу життя в повному обсязі. Проаналізовано ставлення респондентів до здорового харчування та вживання ними фастфуду. Аналіз ставлення респондентів до власного способу харчування показав, що усі респонденти усвідомлюють негативний вплив шкідливої їжі на організм, але повністю відмовитися від їх уживання не можуть. Респонденти зазначають, що фастфуд легкодоступний, не вимагає спеціального місця вживання та має підвищені смакові якості. Визначено, що значна частина респондентів контролює власний фізичний стан, регулярно займаючись спортом відвідуючи спортивні секції, вважаючи, що для хорошого здоров’я достатньо поєднання фізичного навантаження та якісного харчування, тому респонденти контролюють свою вагу, зазначаючи, що цей показник є одним із найважливіших для аналізу стану здоров’я. Установлено, що більшість респондентів має хороші знання про здоров’я та основні принципи ведення здорового способу життя, для його дотримання вони мають низку причин, що заважають цьому, одна з яких – відсутність сили волі.
Посилання
2. Горобей М. П., Осадчий О. В. Загальна теорія здоров’я: навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.010203 «Здоров’я людини» та спеціальностей 227 «Фізична реабілітація», 227 «Фізична терапія, ерготерапія». Чернігів: ЧНТУ, 2017. 210 с.
3. Єрьоменко Е. А. Формування цінностей здорового життя учнівської молоді засобами хортингу : методичний посібник. Київ : Паливода А. В., 2017. 440 с.
4. Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі: колективна монографія [за заг. ред. Л. М. Рибалко]. Тернопіль : Осадца В. М., 2019. 400 с.
5. Носко М. О., Грищенко С. В., Носко Ю. М. Формування здорового способу життя : навчальний посібник. Київ : Вид-во, 2013. 268 с.
6. Основи здорового способу життя. Практичні заняття : навч. посіб. Для самостійної роботи студентів. /уклад.: І. Ю. Карпюк, Т. К. Обезюк. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського. 2022. 417 с.
7. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Біологія» 6–9 класи /Затверджено Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Київ : ІРПІНЬ, 2017. 52 с.
8. Формування здорового способу життя. Навчально-методичні рекомендації / Авт. колект. Т. Андріученко, О. Вакуленко, В. Волков, Н. Дзюба, В. Коляда, Н. Комарова, І. Пєша, Н. Тілікіна (кер. авт. колект. О. Вакуленко). Київ : ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики», 2018. 100 с.
9. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звертання 02.04.2024 р.).